1

Onderwerp: advies gevraagd voor stapeltaart

Hallo, als beginner heb ik enkele maanden geleden  mijn eerste stapeltaart gemaakt voor een bruiloft. Ik schrok ervan dat toen ik de 3 taarten van biscuitmix met banketbakkersroomvulling stapelde zo inzakte. ( De bovenste was een dummy.) Nu mag ik weer een bruidstaart maken voor 50 pers. Het moet een stapeltaart (3) worden, en nu overweeg ik om cakebeslag te gebruiken omdat ik bang ben dat het anders weer gaat zakken. Heeft iem. advies voor mij hierover? En heeft iem. eventueel een goed cake recept voor mij voor een luchtige cake?
Alvast bedankt voor de reacties  :)

2

Re: advies gevraagd voor stapeltaart

Heb je wel gestut? En taartkartonnetjes tussen je lagen gedaan?
Cake is zwaarder dan biscuit dus dan moet je ook stutten met dowels en karton, wat dat aangaat maakt je beslag niets uit.

Groetjes Melanie

Inderdaad goed stutten met dowels,niet te zuinig er mee zijn :Y

Veel liefs Esther mv Nick en Sanne.

4

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb idd wel dowels en taartkarton gebruikt, maar hoe kan het dan dat het dan nog te zwaar is en de onderste taart zo naar de zijkanten uitzet?

wat voor dowels heb je gebruikt? wat voor taartkarton? zakte hij aan 1 kant in?
wat was de maat en hoeveel dowels had je erin gedaan?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

@ Tirza, ik heb houten dowels gebruikt en vetvrij dun taartkarton. Vooral de onderste taart zette uit naar de buitenkant en ja een beetje scheef was hij wel. de onderste taart was 25 cm.
Zie de link,
http://jouwspecialetaart.weebly.com/foto-gallerij.html#

Het stel voor wie ik de komende taart wil maken wil graag 30 cm voor de onderste taart. Wat adviseer je cake of biscuit?

7 Laatst bewerkt door kate (04-02-2011 14:09)

@ Thirza. Het is de witte taart met de bontgekleurde rozen. Ik zie dat jouw bruidstaarten er mooi strak bij staan. Wat voor kapsel heb je gebruikt als ik vragen mag. En wat zou jij doen voor een 50 pers. stapeltaart qua diameter & kapsel?

8

Ik gebruik altijd gewoon biscuit. Wanneer ik een 30 cm heb gaan daar wel zeker 9 dowels in. Misschien heb je ze te kort gemaakt en/of niet recht erin gestoken?

9

Zou het ook kunnen komen doordat ik banketbakkersroom met verse frambozen heb gebruikt dat dat dan te zacht is in z'n geheel?

10

Nee, geloof ik niet dat het daar aan ligt.

11

Heb je een walletje gespoten van BC rondom je vulling? Dus aan de rand? dat alleen lijkt me niet voldoende om in te storten, maar in combinatie met onvoldoende gestut/verkeerde plaatsen gestut...
mmm..verder zou ik het ook niet weten  :think:

12

Bedankt voor het compliment :)
de onderste was 25cm? dan zouden in die daarboven zeker 7 dowels moeten, ga ervan uit dat het een 22 of 20 is die erboven op staat.

Het ziet er inderdaad uit alsof je de dowels te laag heb afgesneden, eventueel in combinatie dat er misschien 1 is scheef gegaan, waardoor het een kaartenhuis idee wordt.

als je echt op safe wilt gaan de volgende keer, dan zijn deze beter, dat zijn een soort van smalle pvc-buisjes. Doordat ze breder zijn kunnen ze meer gewicht verdragen. Bij 2 hoog gebruik ik altijd houten dowels, bij 3 hoog of hoger, gebruik ik die pvc pijpjes :Y

Ik gebruik eigenlijk altijd biscuit in mijn taarten :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

Ik gebruik voor stapelen het schema van Peggy Porsche. Sommigen vinden dat overdreven veel dowels, maai ik ben liever "safe than sorry' ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M6RV7T7X.jpg

Heb je trouwens alle dowels wel even lang gemaakt?
En ik zou cakeboards gebruiken i.p.v. kartons.

Je taart met rozen is trouwens wel erg mooi, als je even niet let op het inzakken:)  :thumb:

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, ik denk dat ik daar wel mee aan de gang kan gaan.
Het helpt me in ieder geval om niet onzeker te zijn over het gebruik van biscuitdeeg met een volgende stapeltaart.