1

Onderwerp: 1e keer 30x30 gemaakt, scheef en te laag

Kan iemand mij advies geven?
Heb de multizie cakepan aangeschaft en net voor het eerst gebruikt.

Ik heb hetelucht  combi oven en normaal laat ik mijn taarten altijd draaien zodat ze mooi gelijkmatig gaar worden. Dat lukt bij zo'n grote taart dus niet.

Op zich weet ik dus de oorzaken ook wel:
scheef komt omdat de warmte achterin hoger is als voorin waardoor het rijzen ongelijkmatig gaat. Het verschil is 1,5 cm!
En dat ie te laag is komt omdat ik de taart gedraait heb, moest hem daarvoor er helemaal uithalen. Hij is daardoor als het ware gekrompen, de randen staan ook iets naar binnen.

Ik bak op 160 graden constant zoals ik altijd doe en heb nu ook voor het eerst een heating core gebruikt.

Wat zal ik doen? Nog een keer bakken maar nu zonder te draaien? Allicht zal hij dan weer scheef worden, maar omdat ik hem er dan niet uithaal zal hij in zijn geheel hoger worden (ga ik vanuit want heb verder altijd mooie hoge kapsels) en is het dus makkelijker bij te snijden met behoud van behoorlijke hoogte.
Temp misschien starten op 140 graden?

Wie oh wie kan me advies geven.

2

Re: 1e keer 30x30 gemaakt, scheef en te laag

Voor mij is DE oplossing bij grote bakvormen de Wilton bake even strips en geen heatingcore.
Als je biscuit gekrompen is heeft hij iets te lang in de oven gestaan.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Hmz...
Bake even strips heb ik niet.
En ik ben er eigenlijk van overtuigt dat het krimpen niet komt door te lange baktijd. Na het keren kromp ie namelijk gelijk al terwijl hij toen nog niet gaar was.
Heb hem gekeerd na 30 minuten en daarna heeft ie er nog 20 minuten ingestaan.

4

bake even strips kunnen niet om de multisize.

normaal gesproken zou juist bij een hete lucht oven de warme lucht goed door de oven heen geblazen moeten worden, waarschijnlijk staat je vorm net te ver naar achteren, zodat de achterkant idd teveel van de warme lucht opvangt en daardoor dus ook meer doorbakt. Misschien zou het al een stuk schelen als hij net een cm of 2 meer naar voren zou kunnen staan?

En sowieso scheelde bij mij laatst de tip die ik hier las, dat het dan beter is om continu een iets lagere temperatuur aan te houden, dan rijst hij in zijn geheel beter en rechter ipv met een bolling in het midden en lage hoeken.

Ik had hem nu ergens tussen 150 en 160 staan.

Groetjes, Dorothea.

5

Dat bedacht ik me in bed ook dat die strips niet eens om een multisize kunnen.
Ik betwijfel of ie iets niet voren kan, heb best een grote oven voor een losse combi, maar de vorm past er in de diepte nog maar net in.

Ik denk dat ik hem maar in 2x ga bakken. Ten 1e past dat iets beter in de machine en klopt ie er zo misschien nog wat beter lucht in. Plus dan heb ik 2 scheve taarten en dan leg ik die gedraait op elkaar.
Normaal bak ik ook op 160 en dat gaat altijd goed. Denk dat ik nu maar ff begin op 140 dan. Een tussenweg heb ik niet.

6

Die baking even strips kun je die ook op de webshop kopen?
Kan het namelijk niet vinden?

Waar kan ik het op vinden?

groetjes

7

Goed lezen en zoeken in de shop op "bake even"......kan niet missen