1

Onderwerp: Hoeveel glycerine in royal icing?

Hi ladies,

Hier op het forum heb ik gelezen dat je door glycerine toe te voegen aan RI voorkomt dat deze heel hard wordt. Ik wil RI namelijk gebruiken om fondant/marsepein bloemetjes op cupcakes vast te zetten, als een soort van lijm.

Gaat dit werken en hoeveel glycerine moet ik toevoegen, wat is de verhouding?

Alvast dank!

2

Re: Hoeveel glycerine in royal icing?

Als je er iets mee vast wilt zetten wil je toch juist wel dat het hard wordt? Anders vallen je bloemetjes er weer af....

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Hmm, ja, daar zat dus precies mijn twijfel... Het is voor kindercakejes, dus is het dan wel veilig als het zo hard wordt? (Ik heb nog nooit met RI gewerkt...)

4

Om iets vast te zetten moet je RI gebruiken (zonder glycerine), maar dan wat slapper. Dus iets meer water

Daarbij..om het als lijm te gebruiken MOET ie juist hard worden, anders laat het los...dus ik begrijp niet zo goed waarom je niet wilt dat je icing hard wordt?

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5 Laatst bewerkt door @ppeltje (31-01-2011 13:12)

Daniejelle schreef:

Hmm, ja, daar zat dus precies mijn twijfel... Het is voor kindercakejes, dus is het dan wel veilig als het zo hard wordt? (Ik heb nog nooit met RI gewerkt...)

Het wordt niet zo hard als steen hoor!  :rolleyes:
Als de kinderen uitgeharde fondant kunnen eten, kunnen ze ook uitgeharde RI eten. Bovendien hebben de meeste kinderen ook geen moeite met een suikerklontje en die zijn vaak nog harder en groter.  ;)

Je kunt natuurlijk ook voor lijm gemaakt van tylose/petalpowder en water gaan. Dat heeft een beetje weg van behanglijm. Werkt prima om wat kleine bloempjes op een cupcake oid vast te zetten.

Dat is toch een TAART waard!

6

Ik lees net je antwoord over de kindercakjes. Harde royal icing is vergelijkbaar met een stukje pepermunt (qua hardheid), misschien zelfs wat zachter. Als je het niet vertrouwd, kun je ook gesmolten (witte) chocola gebruiken als plak. Dit hard ook uit als het afkoelt.

7

Kadohke schreef:

Harde royal icing is vergelijkbaar met een stukje pepermunt (qua hardheid), misschien zelfs wat zachter.

Zo hard heb ik mijn RI nog nooit gekregen! :rolleyes:

8

@ppeltje schreef:
Kadohke schreef:

Harde royal icing is vergelijkbaar met een stukje pepermunt (qua hardheid), misschien zelfs wat zachter.

Nog nooit van zo'n loeiharde kant en klare suiker beestjes gegeten van de bakker of Xenos?? Die zijn ook van RI gemaakt ;-)

9

Kadohke schreef:
@ppeltje schreef:
Kadohke schreef:

Nog nooit van zo'n loeiharde kant en klare suiker beestjes gegeten van de bakker of Xenos?? Die zijn ook van RI gemaakt ;-)

Ja dat wel... heb ik nooit bij stil gestaan dat die ook van RI zijn!  :lol:
Maar zo hard hoef je de RI toch niet te maken om wat bloemtjes te kunnen plakken?

10

Thanks, ladies... Jullie hebben gelijk, kids kunnen ook fondant eten, dus dan zou harde RI ook moeten kunnen!  :Y

Het is m'n eerste kinderfeestje (wel bij een collega gelukkig) en ik wil graag cakejes met ze versieren. Ik zoek dus iets wat ze zelf als plakspul kunnen gebruiken en ze met behulp van een spuitje kunnen spuiten op hun cakejes en vervolgens de versiering erop kunnen plakken. Dus daarom dacht ik aan beetje RI in spuitjes.

11

Gewoon ietjes slapper maken..en alles komt goed! Veel plezier met het feestje.

12 Laatst bewerkt door @ppeltje (31-01-2011 13:33)

Daniejelle schreef:

Thanks, ladies... Jullie hebben gelijk, kids kunnen ook fondant eten, dus dan zou harde RI ook moeten kunnen!  :Y

Het is m'n eerste kinderfeestje (wel bij een collega gelukkig) en ik wil graag cakejes met ze versieren. Ik zoek dus iets wat ze zelf als plakspul kunnen gebruiken en ze met behulp van een spuitje kunnen spuiten op hun cakejes en vervolgens de versiering erop kunnen plakken. Dus daarom dacht ik aan beetje RI in spuitjes.

Het tipje van het spuitje zal wel heel snel hard worden, waardoor je heel veel kracht moet zetten om nog te kunnen spuiten.  :think:

Mag ik vragen hoe oud de kinderen zijn?
Ik zou denk ik toch voor tyloselijm gaan en gewoon met een kwastje aan laten brengen.
Of gewoon met wat water?
Je zou ook nog met botercrème kunnen laten plakken. Dat kun je wel in een klein spuitzakje/spuitje doen; wordt niet hard en plakt toch goed!

Laat je de kids de bloemetjes ook zelf maken of heb je die al kant en klaar?

13

Kadohke schreef:

Gewoon ietjes slapper maken..en alles komt goed! Veel plezier met het feestje.

Dank je wel, Kadohke! Nu gaat het zeker goedkomen.. :)

14

@ppeltje schreef:
Daniejelle schreef:

Het tipje van het spuitje zal wel heel snel hard worden, waardoor je heel veel kracht moet zetten om nog te kunnen spuiten.  :think:

Mag ik vragen hoe oud de kinderen zijn?
Ik zou denk ik toch voor tyloselijm gaan en gewoon met een kwastje aan laten brengen.
Of gewoon met wat water?
Je zou ook nog met botercrème kunnen laten plakken. Dat kun je wel in een klein spuitzakje/spuitje doen; wordt niet hard en plakt toch goed!

Laat je de kids de bloemetjes ook zelf maken of heb je die al kant en klaar?

De kids zijn nog klein, 5/6 jaar. Met water was ik bang dat de versiering van marsepein/fondant gaat smelten... Ik heb ook kant en klare tyloselijm, maar daar smelt mijn marsepein toch ook altijd van, ook al gebruik ik maar klein beetje?

Maar misschien is botercreme ook wel een idee, ik neem aan 1:1?

Bloemetjes heb ik al klaar. Tis meer iets voor tussendoor op het feestje, geen middagvullend programma, waarschijnlijk zijn ze na 10 minuten wel klaar...

15

Ik zou dan inderdaad voor de botercrème gaan.
1:1 kan prima hoor.

Veel plezier met de voorbereiding en natuurlijk ook met de uitvoering!