1

Onderwerp: bavarois en biscuit met mix mislukt!

heb vandaag mn eerste biscuit gebakken met funcakemix
bakvorm wilton 15cm oven 160 en alles volgens beschrijving..
biscuit kwam met "bol"bovenkantje uit de oven en scheef aan de onderkant kwam ik achter met snijden ná afkoelen, misschien toch nog iets langer laten rusten voor je gaat snijden?of heb ik te hard gedrukt op de taart met snijden? nou ja genoeg tijd om te oefenen, maar als iemand weet hoe dit komt???

de bavarois was een nog groter fiasco had slagroom koud opgeklopt tegen het hard worden aan zoals beschreven op verpakking!
bavaroismix klaargemaakt door elkaar heen gemengd en door elkaar gespateld en op smaak gebracht met kersen op sap uit blender! werd een slappe natte zooi!
gaf niet de textuur smaak en kleur dan ik had verwacht!

wie weet wat ik fout heb gedaan? tips!?
de slagroom toch steviger kloppen?
en hoe krijg ik een mooie stevige textuur,mooie kleur en smaak
of is de hoop: patidess en kleurstof???

beginnend taartperfectionist!

2

Re: bavarois en biscuit met mix mislukt!

Ik zou zeggen: maak de bavaroismix aan met de sap van de kersen, snijd de uitgelekte kersen in stukjes er roer die op het laatst door de bavarois. Ik ben bang dat het nu gewoon te veel vocht was.
Als je een mooiere kleur wilt dan idd kleurstof.

Wat je biscuit betreft: Je kan idd beter een nacht (in plastic) laten rusten voor het snijden, maar dat heeft niks met scheve onderkant te maken. Verder weet ik het ook niet. Hoe heb je het precies gedaan met die biscuit?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

die bavarois ga ik nog een keer proberen om de slagroom steviger te kloppen en nu zonder fruit vocht, maar smaak met patidess bosvruchten en eventueel wat vers gemalen stukjes fruit. en wat kleurstof! maar kon niks vinden over bavarois op deze manier!

de biscuit heb ik in ronde vorm 15cm en me aan de maten gehouden beschreven op het pak van funcakes biscuitmix.
met mixer de aangegeven tijd gemixt.

met bakspray van dr oetker en beslag in de vorm gedaan bovenkant beslag wat glad gemaakt met lepel
of is daar een speciale manier voor om het in de vorm te doen?

na bakken was bovenkant bolletje en met snijden duw je natuurlijk wat op de taart om het vast te houden en denk dat het daardoor aan een kant is ingezakt!

heb de cake in mijn handen gehad en geproeft , maar textuur was naar mijn idee ook niet erg luchtig en veerkrachtig..

had cake in mijn hand en kneep erin en cake werd helemaal plat, dus niks luchtige cake, en hoe dat nu kan geen idee??
hij was wel lekker van smaak! dus we hebben het maar als cake opgegeten  :)

4

Als je biscuit goed is afgekoeld duw je ´m niet zomaar in elkaar hoor. Denk toch dat er wat anders aan de hand is dan. Was het wel goed gaar?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Bolle bovenkant betekent meestal dat je oven te warm stond...... temperatuur (iets) omlaag, wellicht een (iets) langere baktijd hierdoor.

6

vandaag bavarois opnieuw geprobeerd en..gelukt! kwam erachter dat 1 van mijn maatbekers engelse maten zijn.. haha
op smaak gebracht met patidess bosvruchten en gekleurd met rose kleurstof helemaal goed en lekker  :Y

de biscuit morgen maar weer eens proberen, waarschijnlijk toch nog iets langer in de oven en even uitproberen met de ovenstand op hoeveel graden..hopelijk gaat het lukken???
beetje gaan experimenteren dan maar.