1

Onderwerp: Aardbeienmousse

Ik wil een taart maken en wilde weer eens een nieuwe vulling uitproberen. Nu heb ik veel recepten gevonden die mij echt lekker lijken, zoals bijvoorbeeld aarbeienmousse....

Voor het recept heb je gelatineblaadjes nodig. Echter eten wij geen gelatine, is er een product wat plantaardig/vegatarisch is en de gelatine kan vervangen?

Zo ja zelfde hoeveelheid of juisto of minder?

2

Re: Aardbeienmousse

Agar-agar is een goede vervanger voor gelatine, maar hoe of wat weet ik niet.

Christine.

3

Agar-agar ja dat ken ik wel maar inderdaad de hoeveelheid enz.

Heeft iemand hier ervaring mee?

4

Ik heb nog even gegoogelt, 1 gram agar-agar vervangt 3 gram gelatine.
Op het www.devlamindepan.nl/kookwoordenboek

Christine.

5

Nou ik heb het geprobeerd maar de vulling blijft zo vloeibaar????

Ik heb van het merk Swallow Globe Brand een pakje gekocht. Dit is 12 g poeder wat je moet koken met 1 liter water. Dit heb ik eerst gedaan en toen hoeveelheid wat ik nodig had gebruikt...maar het gekke is dat mijn agar agar vloeibaar bleef????

Heeft iemand hier ervaringen mee? Wat doe ik verkeerd??

6

Erg jammer dat niemand hier iets over weet!
ppfff jammer

7

agar agar werkt heel anders als gelatine, het bind minder hard

8

Mag ik vragen waar je agar agar kunt kopen? Wij eten namelijk ook geen gelatine, maar er zijn zooo veel lekkere vullingen met gelatine  :s
Ik zou ook graag een vervanger willen vinden...  :D

9

agar is een sterkere binder. als je normaal 3gr gelatinepoeder gebruikt, dan nu 1gr agar agar. in principe.
Wat op de verpakking staat kan je aanhouden.
Welk vocht gaat er in de mousse? Hoeveel mousse maak je in totaal?
Als je in totaal 1 liter mousse maakt moet daar 12gr agar in. Die kan je weken/koken in een gedeelte van het vocht dat je gebruikt voor de mousse en dan toevoegen.
Volg je me nog?
Agar kan je bij de toko of reform kopen

10 Laatst bewerkt door Xaar (26-01-2011 17:19)

heb nog even het recept doorgelezen.
Als je het recept van de site gebruikt de gelatine vervangen door 1gr agar agar en verder kan je de instructies volgen van het recept.

kleine correctie: Agar werkt slecht in te zure omgeving. Dus ik zou een beetje water gebruiken om de agar op te lossen, net genoeg om het te kunnen verwerken
bron:http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/29237-agar-agar-een-aziatisch-alternatief-voor-gelatine.html

11

Hartstikke bedankt Xaar ik ga het weer proberen!

En mijn mislukte vloeibare aardbeienmousse heb ik in de vriezer gezet voor een paar uur en daar heb ik nu wel weer lekkere ijs van gemaakt! :)

De agar-agar heb ik bij de toko gekocht.