1

Onderwerp: puzzel valt steeds uit elkaar bij het plaatsen op de taart

ik heb talloze topics gelezen over puzzelen. en dat puzzelen op zich gaat me redelijk goed af. nu bezig met stapeltaart met puzzel nr. 2 (dus zoveel puzzelervaring heb ik niet  :o )

puzzelen doe ik een paar dagen van te voren. en dan komt het echte probleem. hoe krijg ik het ding in zijn geheel in een keer op de taart?

mijn vorige puzzel (tinkerbell) kon ik weer in elkaar gaan puzzelen op de taart met gelukkig weinig schade maar de fondant was natuurlijk al redelijk uitgehard en dus had ze een gebroken vinger  :| . maar nu 'pleurt' sneeuwwitje ook al uit elkaar. ze zit er nu wel op nadat ik haar weer in elkaar gezet heb en ze ziet er eigenlijk best mooi uit, maar ik wil weten wat ik verkeerd doe. ik heb tinkerbell toen een uur in de vriezer gelegd (had ik hier gelezen als tip).

en een workshop volgen zit er voor mij voorlopig helaas niet in, want ik moet mijn geld aan andere dingen besteden.

alvast bedankt voor het lezen.

2

Re: puzzel valt steeds uit elkaar bij het plaatsen op de taart

Sowieso goed ervoor zorgen dat je de stukjes aan elkaar verbindt en....

even in de vriezer leggen... dan wordt de fondant hard en haal je hem zo van je plastic af

3

Wat ik meestal doe is het volgende: Ik heb een transparant mapje wat ik invet met crisco. Dan ga ik puzzelen en ik duw de aanhechtpunten van 2 verschillende stukjes een klein beetje plat naar binnen zodat ze overlappen. Dan even in de koelkast/diepvries. Wanneer je het geheel er uit haalt leg ik er nog een transparant mapje bovenop en draai ik het om. Dan ligt de kant die op de taart komt ondersteboven en die kan ik met een beetje lijm insmeren zodat hij goed plakt op de taart. De condens van wanneer je je puzzel uit de koelkast haalt moet ook voldoende zijn hoor. Meestal is het laatste (op zijn kop doen zeg maar) niet eens nodig.

Heb je er wat aan?

Succes!

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

4

Ik puzzel juist het meest, van al mijn taartbezigheden. Maar ik gebruik marsepein. En idd. ook in vriezer leggen voordat je m erop legt. Ik vet het plasticmapje(wwar je dus op puzzelt) ook heel goed in met crisco. En de puzzelstukjes goed tegen elkaar schuiven.
Ik denk zelf dat t met marsepein beter gaat, omdat dat niet zo hard wordt. Dus blijft het beter aan elkaar plakken, eigenlijk.

heerlijke taartgroetjes van Brenda

5

Puzzelen op een een plastic mapje idd, zorgen dat de losse stukjes goed aan  elkaar zitten(eventueel kleine dingen ff vastlijmen)

Mapje 10 minuten in de vriezer, daarna met paletmes het bevroren gevaarte losmaken van je mapje en dan kan je het oppakken (voorzichtig) en zo op je taart leggen.

Bij mij vallen er ook wel eens kleine stukjes los, vooral als het uit veel losse kleine stukjes bestaat.
Ik puzzel uberhaubt wel met marsepein, fondant wordt toch hard en dat breekt dan wel makkelijker.

Alles goed???? nee 3 fout

6

Bovenop wat de dames doen ( mapje, vriezer, ed), ga ik even met stoomstrijkijzer op stomen voor die in vriezer belandt. :-D dan smelten mijn randen een beetje in elkaar. Bij mij lukt het dan :-)

7

Reini schreef:

Bovenop wat de dames doen ( mapje, vriezer, ed), ga ik even met stoomstrijkijzer op stomen voor die in vriezer belandt. :-D dan smelten mijn randen een beetje in elkaar. Bij mij lukt het dan :-)

moet ik dan bij al mijn pestzooi die ik heb liggen ook nog mijn stoomstrijkijzer bij de hand hebben :lol: :lol:

8

goh.. bedankt voor jullie reacties.

ik puzzel dus ook op een transparant mapje. volgende keer vet ik hem dus wel in, want hij bleef inderdaad op sommige punten een beetje plakken.

en ik ga kleine stukjes ook lijmen volgende keer. misschien helpt dat, zodat het zaakje niet uit elkaar valt.

en wat betreft marsepein: tja... dat is geen optie want dat lust IK niet  :D. maar voor een opdracht zoals sneeuwwitje vandaag moet ik het misschien toch maar eens proberen al was het maar alleen het puzzeltje met marsepein.

volgende keer gaat het vast beter, alhoewel sneeuwwitje er wel schattig uitziet. ik zal hem morgen posten in de stapelparade.

bedankt voor jullie reacties  :thumb:

9

Ik leg op het transparante mapje een stukje hhfolie en als dat til ik met puzzel en al op de taart en pel het naar achter wegdraaiend onder de puzzel vandaan. Ook lijm ik idd de stukjes licht aan elkaar met tyloselijm.

Groetjes, Dorothea.

10

lune schreef:
Reini schreef:

moet ik dan bij al mijn pestzooi die ik heb liggen ook nog mijn stoomstrijkijzer bij de hand hebben :lol: :lol:

Mijn stoomstrijkijzer staat bijna altijd in de buurt, dat is vaak de oorzaak dat ik ga bakken want anders is het strijken geblazen :lol:  :lol:  O-)

Ik had dit probleem ook, ik heb ook nog maar één keer gepuzzeld. Nu zijn er voor mij ook heel wat vragen beantwoord.
CindyM nog eens bedankt voor je topic.

@ Reini, gebruik jij ook meestel marsepein of fondant ?

12

koekebakkevlaaie schreef:

Ik had dit probleem ook, ik heb ook nog maar één keer gepuzzeld. Nu zijn er voor mij ook heel wat vragen beantwoord.
CindyM nog eens bedankt voor je topic.

@ Reini, gebruik jij ook meestel marsepein of fondant ?

fondant  :)

13

Ik heb laatst een 3D puzzel workshop gedaan. Bij 3D moest ik de totale omtrek eerst uitsnijden  op een dunne laag marsepein. Daarom werd de puzzel gemaakt, dus mocht je problemen blijven houden is dit bij een 2D puzzel misschien ook een oplossing.

14

@roos: dat is ook een goed idee. gewoon de hele omtrek en daar dan op puzzelen.

TOP! bedankt voor de reacties. het stoomstrijkijzer laat ik even achterwege want zodra mijn vriend die ziet, verwacht hij ook dat ik daadwerkelijk ga stijken....  :D

15

domestic goddess :D :D

16

Ik puzzel ook op hh-folie en overlap vaak. Dit vind ik ook mooier, je krijgt dan meer diepte. Het is alleen wel even uitvogelen waar je mee begint. Net als Dot rol ik ook de folie onder de puzzel weg. Ik leg mijn marsepein niet in de vriezer en mijn puzzel komt bijna altijd op de plek waar deze moet komen te liggen. Soms ligt er een armpje verkeerd maar omdat de puzzel niet meteen vast lig kan ik nog veranderen. Ik heb nog nooit gepuzzeld met fondant.

17

ik puzzel nooit met fondant omdat het dan ook in 1x afmoet, marsepein droogt niet uit en kan je nog in alle standen duwen.
Je kan inderdaad eerst het silhouet uitsnijden en daarop puzzelen maar dan moet je wel je randjes heel mooi afwerken dat werkt dus niet bij een platte puzzel. Als je alleen maar met fondant wil puzzelen zou ik er een ondergrond bijmaken in de vorm van een taartkartonnetje daar kan je namelijk wel een grote spatel onder steken.
Ikzelf vries nooit mijn plaatje in, ik haal de kleurplaat uit het mapje (showtas) en vouw het mapje achterlangs om, als je het dan op je taart legt kan je het langzaam erachter vandaan trekken met de omgevouwen kant

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

18

Ik snij ook altijd eerst de omtrek uit én dan trek ik ook nog de lijntjes van de kleurplaat over op het marsepein/fondant. Zo heb ik een houvast waar de stukjes moeten komen.

De omtrek snij ik trouwens uit dezelfde kleur als de bekleding van de taart, dan valt het minder op.

Succes!

19

gisteren heel ietepetieterig gepuzzeld en toen ook met stomen geprobeerd; dat ging echt machtig mooi!!
bedankt voor de tip!

Groetjes, Dorothea.

20

Dot schreef:

gisteren heel ietepetieterig gepuzzeld en toen ook met stomen geprobeerd; dat ging echt machtig mooi!!
bedankt voor de tip!

Met fondant, neem ik aan? Tenminste, ik denk dat het bij fondant beter/mooier werkt als bij marsepein.

21

Ik vind het eigenljk niet zo fris stoom :s  uit het strijkijzer

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

22

gelukkig heb ik een net nieuw stoomstrijkijzer en ik zou niet weten waarom het met schoon water niet fris zou zijn...

Groetjes, Dorothea.

23

ik puzzel hem op de taart opnieuw tegen elkaar aan.. :o
begin bijv boven of onder...

Leven is het meervoud van lef.