1

Onderwerp: Hoe bevestig ik grote fondant bloemen op floral wire?

Hallo iedereen,

Na een flink aantal pogingen bloemen en bladeren (bvb van lelie) op ijzerdraad te bevestigen, gaat dit steeds fout of zit het lelijk.

Ik zit met het volgende:
- bij druppels inknippen heb ik zulke dikke bladeren

- bij leliebladeren op ijzerdraad plaatsen, steekt het draad door het blad heen. Toen het wel naar mijn zin ging brak het bij het samenbinden, terwijl de bladeren uitgehard waren

- bij bloemen op ijzerdraad bevestigen, ookal draai ik het fondant erom heen, het zit toch erg losjes.
ik heb het met water geprobeerd en dit helpt maar een klein beetje

Heeft iemand voor mij tips?

2

Re: Hoe bevestig ik grote fondant bloemen op floral wire?

Suikerbloemen is een techniek op zich. Ik zou workshops gaan volgen als ik jou was  :Y  bv. bij Madhuri van Suikerkunst in Almere of bij Susan Kruithof in Den Haag. Je leert er zo ontzettend veel van  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Suikerbloemen op ijzerdraad zetten is een kunst op zich en dat vergt veel oefening. Ik laat meestal alleen in het midden wat extra dikte zitten zodat het draad er niet doorheen gaat. Ik besmeer het draad altijd met een beetje cmc-lijm dat is sterker dan water.
Verder is het bij bloemen zoals lelies altijd de moete waard extra blaadjes te maken. Zoasl je al weet breken ze soms.
Het advies een workshop te volgen lijkt me uitstekend alhoewel ik dat zelf niet gedaan heb . Wel een boel informatie uit het www gehaald en oefenen maar. Bij lichtgekleurde bloemen gebruik ik liever wit draad.

4

Bij Taartopmaat in Wormergeven we een beginners cursusje van 2 avonden waar je dit kan leren.
Sommige dingen pik je makkelijker op als je ze ziet.
We geven ook een vervolgcursus en de PME Flower-module, voor als je de smaak te pakken hebt.

Wel is een waarschuwing op zijn plaats; dit is ook een heel verslavende hobby... :Y  :Y

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

5

Hier in Almere is er ook een beginnerscursus van 3 intensieve dagen en je krijgt na afloop een certificaat mee.

Intresse mail naar info@suikerkunst.nl of kijk waar ik ook op locatie kom.

Groetjes Madhuri

6

Ik las laatst ook ergens dat je het draad eerst even goed verwarmt met een aansteker, dan smelt de suiker van de fondant/sugar paste een beetje en hecht daarna aan het draad. Ik heb het nooit geprobeerd, maar wie weet heb je iets aan deze tip.