1

Onderwerp: Witte bruidstaart, altijd fondant?

Wat ik me nu afvraag... als jullie een witte bruidstaart gaan maken wat gebruiken jullie dan? Altijd witte fondant? Ik heb ooit 1x een witte verjaardagstaart gemaakt van marsepein maar wat een ramp was dat. Alles zie je erop; pluisjes,veegjes. Ondanks dat ik tussendoor veel m'n handen ging wassen... toch vind ik een witte taart altijd wel heel erg mooi en wil het zeker nog 's doen maar wat raden jullie me dan aan. Wat gebruiken jullie voor bv al die mooie witte bruidstaarten??

Re: Witte bruidstaart, altijd fondant?

Witte fondant :)
En pluisjes kun je tegengaan door witte kleding te dragen en alleen witte handdoeken en theedoeken te gebruiken.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Pluisjes zie je ook op witte fondant hoor.
Ik werk zelf altijd met marsepein. Voor wit gebruik ik kant en klare witte marsepein. Omdat ik die wat lastig vind werken vermeng ik die 1 op 1 met blanke marsepein. De kleur is dan iets minder wit, maar nog steeds wit genoeg. Je zou ook half blanke marsepein/half fondant kunnen gebruiken.
Gaat prima bij mij.

4

die vuiltjes heb je ook met witte fondant (ook met andere kleuren,maar dan zie je het veel minder), dat maakt geen verschil.
Wat wel wil helpen is witte (niet pluizende) kleding aandoen en je handen deppend drogen met papier.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

5

Ik gebruik, afhankelijk van de wens van de klant, witte fondant of marsepein die ik zelf wit kleur met half om half Wilton White en Sugar Flair Superwhite. Het ene wit is het andere niet, maar hang 10 witte bloesjes op een rij en dan zijn ze ook allemaal anders wit  ;)
De stofjes heb je bij beide, dus wit T-shirt en heel vaak handen wassen en drogen aan papier  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

MMF is het witst volgens mij :+

En idd niet alleen voor witte kleding zorgen, maar het is nog belangrijker dat je een wiit theedoek (pluist minder dan een handdoek) gebruikt om je handen mee af te drogen. Een donkere handdoek zorgt voor heel veel pluis op je handen en dus taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ik had dat ook toen ik voor het eerst met zelf wit gekleurde marsepein ging werken. Echt verschrikkelijke ervaring was dat! De pluisjes toen overal..... :s Tot op heden heb ik het niet nogmaals uitgeprobeerd.  :lol: 

Een witte taart vind ik echter wel heel erg mooi, dus ik lees hier even mee voor tips.  ;)

8

handschoenen aan voorkomt ook een hele hoop pluisjes ect!!
(ben toch niet de enige die die gebruikt???)

9

Ik gebruik ook handschoenen, dat helpt heel goed tegen de pluisjes.  En mijn ervaring is dat ik met marsepein meer last van pluisjes heb dan met fondant en dat is dus wat ik gebruik (ook omdat ik het fijner vind werken). Verder wit overhemd aan en zorg dat je werkblad brandschoon is. Dan valt het echt wel mee met de pluisjes. Ik heb op mijn witte taarten en boetseersels geen pluisjes gezien.

Ik denk echt dat handschoenen dragen DE tip is...

www.hiptaartjehip.nl  Unieke taarten voor bijzondere momenten

Het helpt trouwens ook om niet uit te rollen met crisco maar poedersuiker. Dan kun je pluisjes er beter afvegen, bij crisco plakt alles eraan vast.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Wauw, wat 'n tips allemaal! Bedankt hiervoor!!! :thumb:

12

zeker goeie tips

dank u met zn alle

kijk niet naar het verleden maar naar wat de toekomst je brengt
www.my-cake.webs.com

13 Laatst bewerkt door Letty bakt (14-02-2011 15:40)

Toen ik nog in de banketbakkerij werkte maakten wij de bruidstaart als volgt af:
er ging een dunne laag marsepein over de taart werd dan op een taartpan gezet en overgoten met witte glazuur fondant, het onderste randje van de taart werd dan aangezet met fijn gemalen gebruinde amandelen. Daar gingen rozen van roze en anjers van blanke marsepein op en groene blaadjes.
aan de zijkant van de taart werd dan nog een schulprand gespoten met glazuur van Poedersuiker en eiwit. (Ik heb nooit iets van pluisjes erop gezien)
Toen wij in 2008 gingen trouwen was onze bruidstaart alleen van een laagje blanke marsepein met donker rode rozen.

14

Ik heb van Julia23 een goeie tip gekregen.

Als je startklaar bent en net voordat je je fondant gaat kneden, offer dan een stukje fondant op. Kneed eerst dat stukje fondant dat daar de eerste ergste pluisjes in terecht komen en ga daarna verder met het echte werk.