1

Onderwerp: Voor het eerst taart bakken, spullen gezocht

Goedenavond,

Voor de tweede verjaardag van mijn zoonje, eind augustus wil ik zelf een taart bakken. Nu ben ik normaal niet zo creatief maar wil het toch wel proberen. Echter als ik zie hoe duur alles is als je het nieuw koopt (niet erg als je weet dat het gaat lukken, maar dat is dus de vraag) hoop ik dat er wellicht mensen zijn die bepaalde zaken niet meer gebruiken en voor een schappelijk prijsje willen doorverkopen. Zo kan ik eerst eens even kijken of het wel lukt.
Het gaat om een bvk een vierkant taartblik, biscuitmix en rolfondant. Met name als het gaat om rolfondant wilde ik eerst eens een klein beetje kopen en kijken of ik daar de vorm mee kan vormen die ik wil. Ik kan dan later nog overgaan tot het kope van een grotere hoeveelheid en de juiste kleuren.
Misschien decoreergereedschap maar vraag me af of dit echt handig is of je veelal met spulletjes die je toch wel in huis hebt ook een heel eind komt.

Mochten jullie verder nog tips hebben voor deze startende taartenbakker dan is dat ook welkom.

Groeten,
Petra

2

Re: Voor het eerst taart bakken, spullen gezocht

Als je bij de Blokker of Action kijkt, dan zie je veel goedkope spullen die je kan gebruiken: ook vierkante bakblikken hebben ze daar, eventueel verhoog je ze met bakpapier zodat je een hoger kapsel krijgt.
Ze hebben er ook uitstekers en bij de Xenos vind je ook goedkope spullen!

Je hoeft zelf geen rolfondant te kopen, als je marsmallow's van C1000 neemt,
en je volgt het recept wat hiernaast in de oranje balk bij recepten te vinden is,
dan kan je ook aan de gang!

Ook een basisrecept voor biscuitmix vind je daar, en dat is ook lekker om te maken,
en zeker zo goed als de webshopmix, alleen is de wat 'luxer' en de basis gewoon van puurdere ingredienten, zonder toevoegingen, snap je het nog?

Om je mmf uit te rollen kan je een schoongemaakt stuk pvc-buis nemen,
werkt perfect!

Bij een toko kan je meestal wel kleur-vloeistof kopen..

Zo zie je...je kan goedkoop aan de gang!

Succes ermee!

3

Bakken kun je ook in braadsledes en ovenschalen, dus misschien staat er wel iets gewoon in je keukenkastje. Heb je zonder dat je het weet een mooie bakvorm!

Biscuitmix en marsepein/fondant kun je ook in kleine hoeveelheden kopen in de webshop (zie kader links), dus da's handig om mee te proberen. Die doos van 14 kilo marsepein, wie weet koop je die ooit een keer :lol: maar nu nog even niet.

Met een aardappelschilmesje, een penseeltje en wat goedkope uitstekertjes van de Xenos kom je een heel eind hoor. Er bestaat heel erg veel gereedschap, ikzelf heb ook vreselijk veel, maar je hebt niet álles gelijk in het begin nodig.

Succes!!!

Je kan ook iemand zoeken om mee samen jouw eerste taart te maken. In dat geval kun je een oproepje plaatsen op het forum (rubriek workshops) en dan is het slim om in je profiel te vermelden van waar je bent ;)

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Denk dat Carin een supertip geeft, nl geef je woonplaats door, en kijk of er iemand in de buurt woont die je wil helpen.
OF die spullen wil uitlenen, of kleine portie wil doorverkopen aan je.

De meest taartmiepen hier zijn heeeeeeeele erg sociaal!

5

Ik ga je topic even verplaatsen naar Taartdecoratie Algemeen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Hallo, ontzettend bedankt voor al jullie bruikbare tips. Alleen dat zelf fondant maken lijkt me lastig, zeker omdat je het dan ook nog moet kleuren. Die kleine hoeveelheden met kleur waren ook uitverkocht. De tip van woonplaats vind ik wel handig.
Ik woon dan ook in Maassluis, dichtbij Rotterdam. Dus als er een ervaren taartenbakster is dan is die zeker welkom.

7

Succes ermee!

Om iemand te vinden bij je in de buurt,
zou ik even kijken bij  'Vind elkaar' hier bovenaan in de oranje balk,
even mailtje sturen!

8 Laatst bewerkt door miranda29 (23-01-2011 19:01)

hoi
ik ga ook beginnen
ben ik al een jaar of 2 van plan maar steeds niet doorgezet
op 12 feb a.s heb ik me eerste workshop
verheug me er nu al op
weet iemand misschien een winkeltje bij mij in de buurt
woon in geleen (zuid limburg)
gr miranda :)

9

miranda29 schreef:

hoi
ik ga ook beginnen
ben ik al een jaar of 2 van plan maar steeds niet doorgezet
op 12 feb a.s heb ik me eerste workshop
verheug me er nu al op
weet iemand misschien een winkeltje bij mij in de buurt
woon in geleen (zuid limburg)
gr miranda :)

Het suikeratelier in Beek al geprobeerd? Misschien dat er een Pipoos in de buurt zit?

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

10

hoi
movado harstikke bedankt ik zal eens gaan kijke
gr miranda  ;)

11 Laatst bewerkt door miranda29 (27-01-2011 20:30)

hoi
ik heb me eerste taart gemaakt
maar toen ik de fondant erop wilde doen scheurde het :s 
hoe kan dat?
dus ik ben er niet zo tevreden over met mijn eerste exemplaar :nooo
gr miranda