1

Onderwerp: botercreme of alternatief voor geven van een workshop

Hi,

Ik ben op zoek naar een collegiale tip!

Voor mezelf maakt ik altijd wel botercreme zlef, maar het is best wat werk. Binnenkort heb ik een workshop voor 10 personen en nu zoek ik een handig alternatief dat te gebruiken is voor de vulling en afsmeren.

Eerder heb ik bij de sligro een pak culinaire room professional gebruikt. Dat werkt best goed, maar klopt naar mijn mening niet helemaal stijf genoeg.
Eerder heb ik bij iemand anders een workshop gevolgd en die gebruikte ook een soort room dat ter plekke kon worden opgeklopt. Dit was wel goed dik spul. Het zat in een pak wat lijkt op een pak houdbare melk. Ik weet niet waar dat te koop is. In elk geval kom iets dergelijks niet tegen op bv de webshop.

Wil iemand mij helpen aan een goed, en makkelijk/snel te maken alternatief?

Dank!

Re: botercreme of alternatief voor geven van een workshop

Was dat misschien pati krem?

Life is what you bake it.

Ik reageer wel wat laat, maar was even dit onderwerp aan het lezen.

Ik gebruik de laatste tijd slagroom van Blue Band. Dit kreeg ik als tip  mee tijdens een workshop die ik gevolgd heb. Deze slagroom  verkopen ze bij de makro in pakken (wat inderdaad lijkt op houdbare melk). Je hebt de slagroom gezoet en ongezoet. Ik neem meestal de gezoete versie, maar volgende keer pak ik de ongezoete. Dan kan je toch zelf kiezen hoe zoet je het wilt maken. Deze slagroom moet je wel goed kloppen maar wordt wel goed stijf.

Ik zag trouwens laatst bij de Makro dat ze verschillende soorten slagroom hadden voor professionals.

Is banketbakkersroom niet een idee?

Succes verder.

Gr. Silvie

4

Silvie Kersten schreef:

Ik reageer wel wat laat, maar was even dit onderwerp aan het lezen.

Ik gebruik de laatste tijd slagroom van Blue Band. Dit kreeg ik als tip  mee tijdens een workshop die ik gevolgd heb. Deze slagroom  verkopen ze bij de makro in pakken (wat inderdaad lijkt op houdbare melk). Je hebt de slagroom gezoet en ongezoet. Ik neem meestal de gezoete versie, maar volgende keer pak ik de ongezoete. Dan kan je toch zelf kiezen hoe zoet je het wilt maken. Deze slagroom moet je wel goed kloppen maar wordt wel goed stijf.

Ik zag trouwens laatst bij de Makro dat ze verschillende soorten slagroom hadden voor professionals.

Is banketbakkersroom niet een idee?

Succes verder.

Gr. Silvie

ik ken deze room wel, heb hem hier ook wel eens gebruikt. Hij is goed van smaak.Ik ben alleen van mening dat je bij workshops niet met slagroom moet werken omdat de taarten erg lang ongekoeld staan. Ook deze room is na opkloppen niet lang buiten de koelkast houdbaar....

5

De monatoetjes zijn in de aanbieding bij de Dirk....
Prima alternatief.
Mik je ze bij elkaar in een grote plastic bak, weet niemand dat 't "good-old" toetjes zijn.

En ik weet niet hoe jij botercreme maakt, voor afsmeren, maar een paar pakjes boter + poedersuiker in de Kenny en die lieverd doet de rest.
Mocht je nog geen Kenny hebben, dan hoop ik dat je genoeg aan je workshop overhoudt om er 1 te kopen  :Y

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

6

Mamalies schreef:

De monatoetjes zijn in de aanbieding bij de Dirk....
Prima alternatief.
Mik je ze bij elkaar in een grote plastic bak, weet niemand dat 't "good-old" toetjes zijn.

En ik weet niet hoe jij botercreme maakt, voor afsmeren, maar een paar pakjes boter + poedersuiker in de Kenny en die lieverd doet de rest.
Mocht je nog geen Kenny hebben, dan hoop ik dat je genoeg aan je workshop overhoudt om er 1 te kopen  :Y

sorry maar bij een workshop staan taarten gemiddeld drie uur of langer buiten de koeling, koelkastvullingen zijn dan geen optie. Daarbij moet je ook een dijkje spuiten en bc hebben om af te smeren. Maar persoonlijk vind ik dat als je workshops geeft je ook moet weten waarmee je werkt zodat je er ook iets over kan vertellen, dus om nou met iets te gaan afmeren waar je nog nooit mee gewerkt hebt  :s
een workshop kost gewoon heel veel investering in tijd dat hoort er gewoon bij. Gewoon basis botercreme maken dus.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

7

Ik sluit me bij Maris hierboven aan!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

8

ik gebruik altijd meringue bc voor workshops. En ja... het is veel werk, maarja... dat zijn workshops nu eenmaal. Ik zou absoluut geen koelkast vullingen gebruiken, daarvoor staan de taarten te lang buiten de koelkast. En mona toetjes voor workshops..... dat vind ik écht niks hoor. Ik vind het als taartvulling al niks eigenlijk. Ik gebruik het sporadisch en eigenlijk alleen als mensen last-minute (voor morgen bijv.) bestellen en ik geen tijd meer heb om zelf een lekkere vulling te maken.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

9

Ik vind de monatoetjes ook niet lekker in de taart. En slagroom kan inderdaad ook niet, i.v.m. niet koelen tussendoor.
Ik maakte ook altijd italian meringue botercreme in de verhouding 1:2:2,5. Lekker om mee te vullen en prima om mee af te smeren.

Groetjes, Elly

10

Hoi Dames,
Ik snap jullie "verontwaardiging" over de Monatoetjes.
De ruimte waar wij de workshops geven heeft ruime koeling. Dus als we de taart gevuld en bekleed hebben, gaan de taarten de koeling in...

We smeren uiteraard af met BC, en het dijkje ook van BC.
Vorige keer was er iemand die de vulling die we gemaakt hebben niet lustte (Creme met aardbeiensmaak), toen hebben we gauw een bakje Chipolata pudding van Mona gehaald, en de deelneemster was errug tevreden. Vandaar deze suggestie.

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

11

Maar tijdens het bekleden en afdecoreren staat de taart toch buiten de koeling? En dat is echt niet in een half uurtje klaar lijkt me.

12

Mamalies schreef:

Hoi Dames,
De ruimte waar wij de workshops geven heeft ruime koeling. Dus als we de taart gevuld en bekleed hebben, gaan de taarten de koeling in...

Vorige keer was er iemand die de vulling die we gemaakt hebben niet lustte (Creme met aardbeiensmaak), toen hebben we gauw een bakje Chipolata pudding van Mona gehaald, en de deelneemster was errug tevreden. Vandaar deze suggestie.

maar hoelang decoreren ze bij jullie dan, ze zijn hier toch echt wel 1,5 tot 2 uur bezig en dan staat de taart er gewoon bij zodat ze meteen kunnen meten en lijken of het mooi is. Ik vind koelkastvulling dan echt niet verantwoord.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

13

maris18+ schreef:
Mamalies schreef:

Hoi Dames,

maar hoelang decoreren ze bij jullie dan, ze zijn hier toch echt wel 1,5 tot 2 uur bezig en dan staat de taart er gewoon bij zodat ze meteen kunnen meten en lijken of het mooi is. Ik vind koelkastvulling dan echt niet verantwoord.

Dat bedoelde ik ook, alleen zet maris het duidelijker op het scherm  :D  ;)

14

:lol:

15

Mamalies schreef:

Jaaaaa! Dat zou een uitkomst zijn (en dan ook nog een grotere keuken  :P ) Ben het met jullie eens dat het botercreme hoort te zijn, maar ja ik hoor ook erg vaak van mensen dat ze dat echt niet lekker vinden. Zelf heb ik nog nooit de merengue variant geprobeert, daar lees ik hier veel over. Toch maar eens een keer proberen!

Bedankt voor de tips en meedenken