1

Onderwerp: chocolade "spinneweb"

hoi allemaal,
ik ben van om dit weekend een taart te maken voor de verjaardag van mijn vriend en deze over te gieten met ganache. ik wou ook graag een soort van spinneweb erop maken met witte chocola, maar kan niet vinden hoe dat precies in zijn werking gaat....
ik heb gezocht op het forum, maar ik kwam alleen bij spiderman terecht....

PS. wat is een goede vulling hierbij? de binnenkant wordt checkerboard? is het dan lekker om dan alleen een dun laagje choco tussen de lagen te doen? of beter iets van mouse maken?

alvast bedankt!!!

2

Re: chocolade "spinneweb"

Met het spinnenweb kan ik je niet helpen,
Maar misschien een vanillecreme of mousse? Anders heb je wel heel erg veel chocola.

3

Chocolade in een (plastic) spuitzakje doen, klein puntje afknippen en je krijgt zeer dunne lijntjes waarmee je een web kunt spuiten. Dit kan direct op de taart of op een bakpapiertje waar je hem laat uitharden en later op de taart kunt plaatsen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

4

bedankt voor de info dames!! ik ga eens kijken hoe ik vanille creme kan maken. klinkt in ider geval erg goed  :9

5

Of met royal icing? Op deze manier:

En voorbeeld voor snowflakes:

http://www.doitmyself.org/seasons_love/images/small/sideflakeglitter.jpg

Als je fondant wilt gebruiken, kun je in de verschillende webshops snowflake cutters vinden.........

6

Spinneweb zoals ik het doe (en zoals ik denk dat jij het bedoelt?):

ganache gieten, en dan als die nog zacht is (maar niet té zacht, want dan gaat je kleur soms wat verloren) met de witte chocolade (dik genoeg, want anders verdwijnt je kleur ook weer in de ganache) er een spiraal op spuiten van binnen naar buiten. Echt in het centrum beginnen, en de circels niet te ver van elkaar. Dan van het centrum uit naar de zijkant met een sateprikker de lijnen uit elkaar trekken. Wat ook mooi is, is bv. 6 keer van binnen naar buiten trekken, en daartussenin (afwisselend dus) 6 keer van buiten naar binnen.
Je kan ook twee spiralen spuiten in 2 verschillende kleuren.

7

super kristien, bedankt!! maakt het dan nog uit welke choco ik koop??? ik ga morgen de taart al maken... de pure choco die ik hier in de AH heb zien liggen zat tussen de 50 en 65%
en op wit heb ik eigenlijk niet gelet :s  :grr:

8

petrawb schreef:

super kristien, bedankt!! maakt het dan nog uit welke choco ik koop??? ik ga morgen de taart al maken... de pure choco die ik hier in de AH heb zien liggen zat tussen de 50 en 65%
en op wit heb ik eigenlijk niet gelet :s  :grr:

Ik gebruik altijd de callets van Callebaut - makkelijk te smelten - ik weet niet hoeveel % dit is.
Ik neem 250 ml room (30%) en smelt daar een paar handen callets in (ik weeg het nooit af, op het zicht, tot het dik genoeg lijkt - hier op het forum zul je wel hoeveelheden vinden). Goed doorroeren en wat laten afkoelen (tot je er met je vinger in kan zonder dat het te heet is). Nog eens goed doorroeren en over de taart gieten (taart op een rooster, daaronder een bak die groter is dan het rooster, zodat je de aflopende ganache nog eens opnieuw kan gebruiken als het nodig is).
Even wachten voor je je spinneweb spuit, als de ganache nog aan het lopen is loopt je web anders uit.
Voor witte choc heb ik ook callebaut pellets. Maar je kan ook royal icing gebruiken.