1 Laatst bewerkt door mdebruin (18-01-2011 16:46)

Onderwerp: Welke taart kun je het eerst mee beginnen?

Hallo,

Heeft iemand een tip voor een 'makkelijke 'taart die je als eerst kan maken?? Echt voor een beginner?
Graag met recept en werkwijze  ;)

2

Re: Welke taart kun je het eerst mee beginnen?

Een "makkelijke" taart is nogal persoonlijk.
Kijk eens bij FAQ, hier links in de tabs.

3

Ja, ik ben de hele middag al een beetje aan het kijken...
Maar eerst dus een kapsel maken van biscuit, en dan kan ik het gewoon open snijden en er een vulling in doen?? Welke vullingen zijn dan aan te raden en hoe maak ik dat? En en voor de kleur er over heen? Gekleurde marsepein??

4

een appeltaart is het simpelste volgens mij.

5

je hebt vullingen die jezelf maakt, maar ook aardbeien vlaaivulling die je kant en klaar kan kopen in de supermarkt.

en tja, een makkelijke taart....... ik zou zeggen, bak er een, vul deze, bekleed hem en kijken waar je inspiratie je heen brengt. ;) wat de een makkelijk vindt, hoeft nog niet persee makkelijk te zijn voor de ander :+

6

Om nou een volledige werkbeschrijving te geven gaat me net een beetje te ver  :lol: Maar ik heb heel veel gehad aan het boek "Taart om blij van te worden" van Petra Achtien. Daarin staat alles stap voor stap uitgelegd  :Y

7

lees deze eens; Lot heeft het allemaal al eens opgeschreven :thumb:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

en vwb kleur:wat jij het mooiste vindt :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

http://elearning.teleac.nl/mod/resource/view.php?id=176

alle 4 de afleveringen bekijken en je bent een heel eind op weg! Incl recepten  en how to's

Succes!

9

Je kunt ook eens kijken op de site van felicitaartjes. Daar staat ook een how-to voor een taart bekleden. Vulling... kijk eens bij de recepten op de site. Er staat bij de ingezonden recepten ook een lijst van vullingen die goed bij elkaar passen. Het is natuurlijk erg afhankelijk van wat je zelf lekker vindt. Het makkelijkst is denk ik botercreme en jam. Gekleurde marsepein kan (wel rolkwaliteit) of gekleurde fondant. Als je het lastig vindt, is het misschien een idee om een basis workshop te gaan volgen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

10

Ik zeg ook: basis workshop! Je krijgt bij een goede ook meteen tips enzo, heel handig! en anders goed zoeken hier op het forum, deze vraag is al heel vaak voorbij gekomen  :Y

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

11

Allemaal bedankt voor de tips ;)

En ja, de vraag zal wel voorbij zijn gekomen, maar er zijn zoveel berichten :rolleyes:  om dat allemaal door te lezen!

Die vulling uit blik is natuurlijk ook een hele goeie tip! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.. Thanx...

En idd, een appeltaart oke, dat lukt mij ook nog wel..

Gaat me er meer om welke vulling ik erin kan doen, wat smaakt bij elkaar, en hoe ik marsepein zelf maak ;)

Kan marsepein samen met fondant?? Of is dat gewoon dubbelop?
En geldt dat ook voor botercreme en een vulling? En daar nog eens een keer fondant en dan marsepein overheen??

12

Marsepein zelf maken kan, maar is een behoorlijk karwei

De bekleding maak je of van fondant, of van marsepein; daarop kun je versiering maken van 1 van de 2; bij bruidstaarten wordt weleens een laag fondant over een laag marsepein gedaan, maar om dat nou als beginnerstaart te maken :s  :nooo  ;)

voor de vulling kun je botercreme gebruiken, maar neem dan wel de meringue, niet de 1:1

vulling is helemaal je eigen smaak, kijk eens bij recepten-vullen hiernaast

succes :Y

13

Oke, dan weet ik dat ;) Al erg fijn.... Ik dacht al als ik beiden moet doen lijkt het wel een beetje dubbel ;)
Dus als tip gewoon marsepein die al klaar is dus?

14

Ik ben nu 5 weekjes bezig met taarten maken...
Heb er ook pas 3 zelf gemaakt en 1tje was bij een vrijgezellenworkshop.
Deze workshop was erg leuk, maar we kregen niet heel goed uitleg over hoe of wat van gebruik van de spulletjes.

a.s dinsdag ga ik nog een beginnersworkshop volgen, en wordt mij geleerd hoe ik een puzzelplaatje kan maken.
Ook hoop ik dan dat we een duidelijke uitleg krijgen van alle moddelingtools.
Ik denk als je nog nooit een taart hebt gemaakt dat een beginnersworkshop juist wel interessant is!

Ik gebruik trouwens gewoon marsepein en fondant wat al klaar is.
Ik kleur het wel zelf (marsepein dan.. fondant heb ik nog nooit gekleurd), hier gebruik ik de americolor voor. Die is makkelijk is gebruik vind ik dan.

suc-6

Smakelijke groetjes,
Chantal

15

En waar haal je Americolor???

En wat is nou het verschil tussen marsepein en fondant?

Wanneer gebruik je wat??

Thanx! ;)

16

Americolor: google............voor een webshop die het verkoopt, deleukstetaarten helaas niet...........

verschil marsepein en fondant: bedoel je in verwerken? Daarvoor zou je zoekfunctie kunnen gebruiken............is al veel meer over geschreven........vaak is het puur persoonlijk.

Veel hier lezen, faq's bekijken zoals al beschreven en dan gewoon eens aan de slag gaan en kijken waar je tegenaan loopt. Een workshop is zeker ook geen overbodige luxe............

Succes, en ik ben benieuwd naar je eerste foto's!

17

Eerst maar even alles bestellen via de site ;)

18

americolor idd googlen en dan kom je het wel tegen.
Ik woon zelf in Arnhem en hier hebben ze een winkel die het verkoopt.
Ze hebben ook een webshop waar je het kunt bestellen;
www.tastyshop.nl

Het is een soort van kleurgel, doe je 2/3 druppels door marsepein en dan flink kneden (totdat je echt pijn aan je handen hebt) totdat je de juiste kleur hebt.

Ik heb zelf marsepein voor het bekleden van taarten (heb dit ook gehad in workshop) maar heb laatst marshmellowfondant gebruikt voor boetseren en dat werkt ook fijn, is ook mooi wit.
Ik weet niet hoe gewoon fondant is, maar deze is super soepel (lijkt elastischer als marsepein) en ik vind hem erg lekker.
Ik kan je verder niets vertellen over verschillen tussen fondant en marsepein (behalve dat in fondant geen amandel zit geloof ik, dus andere samenstelling), omdat ik zelf ook pas bezig ben.
Heb ook hier veel gelezen en wat dingetjes gevraagd..

Suc-6 nogmaals en ben ook zeer benieuwd naar je eerste taartjes :-)

Smakelijke groetjes,
Chantal

19

Marsepein is suiker en amandelen; fondant is suiker.
Marsepein is dat spul waar ze bij Sinterklaas figuurtjes van maken en verkopen (en wat dan niet te eten is :s , omdat dat meestal van goedkope rommel is gemaakt ofzoiets).

Maar je stelt wel heel erg basisvragen hoor. Tuurlijk is het veel leeswerk, maar een beetje inspanning van jouw kant komt je taarten straks alleen maar ten goede :Y
Succes :thumb:

20

Nou, heb gister mijn eerste taart gemaakt hoor :D...

Is allemaal nog niet zo goed gelukt...
Ten eerste heb ik een boterkoek vorm gebruikt.....
En de bovenkant ging barsten zeg maar.
Ik heb de basis biscuit gemaakt. Die hier op de site staat.
Verder is het niet gelukt om de marsepein strak te krijgen, waarschijnlijk omdat ik niet de juiste materialen heb.
Wat kan ik hiervoor gebruiken??

21

Geen idee hoe je een foto plaatst  :o

22

bij de taartenparade staat een sticky met een how-to om je foto te plaatsen.

Je kunt gewoon een springvorm gebruiken, dat is geen probleem. Om je taart strak te krijgen, kun je een smoother gebruiken. Ben benieuwd!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

23

Dus wel gewoon een springvorm??
Had ergens gelezen dat je dat beter niet kan gebruiken omdat de taart dan gaat uitzetten...
Dan probeer ik vanavond de springvorm gewoon :D
Zal de foto vandaag ff plaatsen..

24

En waar haal ik een smoother??

25

Carien schreef:

Marsepein is suiker en amandelen; fondant is suiker.
Marsepein is dat spul waar ze bij Sinterklaas figuurtjes van maken en verkopen (en wat dan niet te eten is :s , omdat dat meestal van goedkope rommel is gemaakt ofzoiets).

Maar je stelt wel heel erg basisvragen hoor. Tuurlijk is het veel leeswerk, maar een beetje inspanning van jouw kant komt je taarten straks alleen maar ten goede :Y
Succes :thumb: