1

Onderwerp: Kan ik ook halvarine gebruiken, i.v.m. koemelkallergie?

Hallo allemaal.

Moet nog beginnen met taarten decoreren, maar ben me lekker aan het inlezen. Nu lees ik dat je een taart moet afsmeren. Zou ik ipv roomboter ook halvarine uit een kuipje kunnen gebruiken. Mijn zoontje en ik hebben namelijk een koemelk en soja intolerantie. De havarine die ik nu gebruik bevat dit niet.
Of is er een ander alternatief. In bijna alle plantaardige boter die ik kan vinden zit soja. Voor appeltaart en cake gebruik ik geitenboter, maar die heeft een vrij overheersende smaak, na het bakken valt dat wel mee trouwens. Maar voor dit doel lijkt me dat niet lekker.

Groetjes Loltje

2

Re: Kan ik ook halvarine gebruiken, i.v.m. koemelkallergie?

Als het koemelk (en lactose)vrij moet gebruik ik altijd Wajang.
Halvarine bevat echt teveel vocht.

Met geitenboter heb ik geen ervaring  ;)

Succes

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Heb je hier iets aan? http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Helaas Wajang kan ook niet. Daar zit soja in :(  De abrikozenjam is wel een goed idee!

5

Halvarine werkt helaas echt niet voor botercreme. Misschien kan je iets met crisco? Weet alleen niet of dat soja is........ :o
En anders misschien met Ghee. Dat is botervet waar alle eiwitten en suikers uit zijn. Mijn zoontje heeft ook koemelkallergie en hij kan hier tegen. Weet alleen niet hoe heftig jullie reageren op evt. sporen.......

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Helaas crisco zit ook vol met soja, Ghee zou ik nog wel kunnen proberen.
Als mijn bestelling binnen eerst maar eens proberen met abrikozenjam :)

Hoi,

Volgens mij kun je geen boter uit een kuipje gebruiken omdat daar water aan toegevoegd is.

Wajangboter kun je wel gebruiken, dit is plantaardige boter.
Heb je al eens gekeken op allergiesupermarkt (site). Daar kun je ook veel producten vinden voor mensen die allergisch zijn.

8 Laatst bewerkt door Loltje (13-01-2011 12:22)

De wajang daar zit soja in. Las ook iets over ossewit? Weet iemand of dat ook kan? Of is dat echt alleen geschikt om te verhitten, bij het bakken dus?

Had het inmiddels bij de AH bij ons in het dorp zien staan, maar lijkt me waarschijnlijk niet zo geschikt om zonder verhitten te gebruiken of toch wel?

9

ossewit lijkt me prima.

(En waarom hebben ze het bij jullie wel bij de AH en hier niet? Ben er al tijden naar op zoek!!..... :s  :mad: )

Waar woon jij Loltje? Misschien kom ik daar nog eens in de buurt met vakantie of zo, dan ga ik mooi even inslaan!!!

10 Laatst bewerkt door Loltje (13-01-2011 15:02)

Ja denk je echt dat de ossewit geschikt is om botercreme van te maken en daar de taart mee af te smeren? Zou wel fijn zijn *D !

Ik woon trouwens in Sint Annaparochie, helemaal in het noorden van Friesland.
Onze Ah is trouwens niet eens een spectaculair grote....

Groetjes Loltje

11

Ik gebruik voor mijn dochter met koemelkallergie een boter voor de zoete keuken van AH. Het zit in z'n zelfde verpakking als roomboter. Ik weet alleen niet of er soja in zit.

Lastig zeg, een allergie voor beide.... Er zijn nu heel veel koemelkvrije producten beschikbaar, dat is echt super, maar als vervanger zit er bijna altijd soja in.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

12

Loltje schreef:

Ja denk je echt dat de ossewit geschikt is om botercreme van te maken en daar de taart mee af te smeren? Zou wel fijn zijn *D !

Ik woon trouwens in Sint Annaparochie, helemaal in het noorden van Friesland.
Onze Ah is trouwens niet eens een spectaculair grote....

Groetjes Loltje

Ja, ik denk het echt :Y Maar ja, nog niet zelf gedaan dus........ Ik zou er zeker wel een lekker smaakje doorheen doen. En het recept (hier links) van buttercream gebruiken. En dan dus gewoon de crisco vervangen door ossewit. Is allebei puur vet, dus dat moet kunnen.

Friesland.......... Als we er weer eens (meestal op doortocht) zijn ga ik dus maar eens op zoek naar een AH.

13

Ik heb intusssen een mailtje terug van het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën met daarin het volgende

Ossewit is inderdaad niet het beste product qua gezondheid. Ik kon niet de exacte vetzuursamenstelling vinden, maar wel die van gesmolten rundvet. Ossewit is een product op basis van gesmolten rundvet, vandaar dat ik gesmolten rundvet als uitgangspunt heb genomen. Qua vetzuursamenstelling maakt het niet uit of u roomboter of Ossewit gebruikt. Beide bevatten zo'n 50 gram verzadigde vetzuren en 3 gram transvetzuren per 100 gram product. Beide soorten vetzuren moet je zo min mogelijk binnen krijgen.

Dus niet slechter dan roomboter lijkt me. Heb intussen even rondgebeld en ga deze week een pot kokosvet kopen. Dit is bijzonder gezond en ook hard! De smaak is neutraal. Dus moet lukken lijkt me. Ook hebben ze in deze winkel een harde plantaardige boter waarin geen soja zit! Bij nieuwe experimenten laat ik de resultaten wel weten

Groetjes Loltje

14

In plaats van ossewit kun je ook pakjes Diamant frituurvet gebruiken. Is ook een plantaardig vet (anders dan ossewit). Weet alleen niet of er soja in zit. Nadeel met dit soort vet (bij Wajang ook) is dat er vaak een soort vetfilmpje in de mond achterblijft. Dit los je op door wat zout in lauw water op te lossen en dit bij het vet te doen. Het recept van Wilton voor icing is prima te gebruiken met frituurvet.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

15

@ Loltje: Kokosvet is prima neutraal vet, alleen niet zomers gebruiken!!!! Boven de 25 graden is het nl vloeibaar (olie)