1

Onderwerp: wel of niet in etappes bakken?

dames,
het gaat er vandaag echt van komen mijn eerste taart.
wordt meteen een boltaartje.

wsl 2 x de 12 cm en 1 x de 20 cm.
gewoon om te oefenen.

nu vraag ik me af of het nou wel of niet beter is om in etappes te bakken.
ik ga gewoon beginnen en het resultaat zien, maar mss dat iemand ondertussen antwoord en of ervaringen kan laten horen.

ik begin zo met de 12 cm in etappes,
8 min 140 gr, 8 min 165 gr, en 8 min 180 gr.

daarna de volgende 25 min op 180 graden.

moet eerst nog mixen en zo....

2

Re: wel of niet in etappes bakken?

Ik bak in etappes en krijg hele mooie hoge biscuits. Zou het zeker doen  :Y

3

ik bak niet in etappes, en krijg ook mooie hoge biscuits...  :D
Je moet gewoon proberen wat er bij jou oven het meest geschikt is!

4

Ik bakTE in etappes, nu constant (wat me beter bevalt) en mijn biscuit zijn altijd 7-8 cm en goed gaar. En net wat Tine zegt....gewoon uitproberen

5

ik heb nu dus voor 2 vormen in 1 x gemaixt.
moet ik de mix nog een x door mixen voordat de 2e vorm in de oven gaat? of hoeft dat dan niet?

6 Laatst bewerkt door Taartenmarie (18-01-2011 14:00)

Je moet eigenlijk de gemixte beslag meteen in de oven doen na het mixen. Niet bewaren en je tweede kapsel pas in de oven doen als het eerste al klaar is. Dan is ie niet meer luchtig...
Oh ja, aan de dames die niet in etapes bakken: wat is de temp van jullie oven?
Ik bak wel in etapes maar wil daar eigenlijk vanaf

Life is what you bake it.

7

nr 1 is uit de oven, prima gelukt. alleen .... had ik de kom denk ik niet goed genoeg ingevet, dus kreeg em niet netjes eruit. met een vork een beetje geholpen, ziet er nog redelijk uit. is maar 1 stukje af.
staat nu uit te dampen op t rooster.

dus in etappes bakken gaat prima, op naar nr 2. die staat nu in de oven :9

8

nr 2 is ook uit de oven. ziet er ook prima uit. was ook wat over de kam uit gerezen, dus effe geplet met een bord. daarna uit de vorm gehaald, en waarempel hij is heel!!!

9

Taartenmarie schreef:

Je moet eigenlijk de gemixte beslag meteen in de oven doen na het mixen. Niet bewaren en je tweede kapsel pas in de oven doen als het eerste al klaar is. Dan is ie niet meer luchtig...
Oh ja, aan de dames die niet in etapes bakken: wat is de temp van jullie oven?
Ik bak wel in etapes maar wil daar eigenlijk vanaf

Ik had daar ook geen zin meer in  :nooo . Veel te omslachtig. Ik bak nu constant op 150 gr, hetelucht. Een 20 gaat er 45 min in, een 25 55 min.

10

Ik heb tot nu toe op constante temperatuur gebakken, maar wilde juist morgen eens in etappes proberen ;) Ik denk ook wel dat het voor iedereen en iedere oven verschillend is, net wat jou het beste bevalt...

Toevallig wilde ik ook twee taarten gaan bakken en nu lees ik hier dat ik het beslag voor de tweede niet moet laten staan tot de eerste klaar is. Kan ik ze dan beter tegelijk bakken? En moet ik dan de baktijd aanpassen? Het leek me in eerste instantie beter om ze apart te doen, omdat het twee verschillende formaten zijn...

Wat zeggen jullie ervan??

11

ik had het idee dat het beslag nog prima was van de 2e biscuit. net zo goed gerezen en net zo luchtig.

12

:thumb: Bedankt voor je reactie, ik ga ze ook maar gewoon om de beurt bakken morgen!

13

nog een vraagje van mezelf:

hoe krijg ik het beste het biscuit uit de blanda schaal?

moet het er meteen uit, of moet ik em juist in de schaal laten afkoelen?

14

marjanneke schreef:

ik had het idee dat het beslag nog prima was van de 2e biscuit. net zo goed gerezen en net zo luchtig.

Hey, ik lees hier op het forum anders en heb het dus nog nooit geprobeerd maar dat is heel goed om te weten! Je hebt dus wel alles in 1 keer gemixed en 1 deel gedurende de baktijd van het eerste kapsel laten staan en toen de rest zonder opnieuw te mixen gebakken?
Je gebruikt de mix neem ik aan?

Life is what you bake it.

15

Als je een biscuitmix gebruikt zou het moeten kunnen, maar als je zelf from scratch beslag maakt dan zakt het te snel in en kan je het niet laten staan.

Zelf nog niet ondervonden maar dit is wat ik gelezen heb hier. :)

Ik heb trouwens net 3 blanda's van 12cm in de oven gehad en ze waren in 18 min klaar op 160 graden. de 3x8min die ik wel vaker gelezen heb hier, zou hier te lang zijn geweest. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen behalve dat het per oven verschilt?

16 Laatst bewerkt door marjanneke (19-01-2011 21:25)

@ taartenamrie: ik had idd de mix gebruikt ja. en beide tegelijk in de vorm gedaan. dus niet opnieuw gemixt

nog iemand een tip over de biscuit heel uit de vorm te krijgen? :s  volgens mij was het gisteren een toevalstreffer, hihi

17

Ik doe er zelf bakpapier in ingevet met bakspray en ik trek mijn biscuits er zo uit!

Smakelijke groetjes,
Chantal

18

in etappes bakken is niet nodig hoor

19

marjanneke schreef:

nog een vraagje van mezelf:

hoe krijg ik het beste het biscuit uit de blanda schaal?

moet het er meteen uit, of moet ik em juist in de schaal laten afkoelen?

Goed invetten  :)  Ik gebruik de Wilton cake release en vind het echt geweldig spul. Zodra de vorm uit de oven komt even er tegenaan kloppen dan laat je biscuit los en dan gelijk storten.
Ik bak zelf altijd op 150 gr hete lucht niet oplopend (teveel gedoe  ;) )

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

Ik bak op 155 graden, niet oplopend, volgens mij is dat iets dat ik zou vergeten tijdens het bakken...
In 35-38 minuten zijn de normale (geen bol) vormen klaar.

21

channe schreef:

Ik doe er zelf bakpapier in ingevet met bakspray en ik trek mijn biscuits er zo uit!

dat heb ik de vorige keer ook gedaan... bakpapier en taartjes kwamen zo uit de vorm....

22

In de begin periode van mijn bakvirus deed ik de bescuits bakken van een mix daar stond op 180. graden in 30 minuten. Dus dat deed ik en ging prima tot op een goede dag dat ik nieuwe mix gekocht had maar dan een nieuwe verpakking en toen kwam ie elke keer nog vloeibaar van binnen uit de oven  :(  Dus ik zitten dubben wat te doen,mijn eerste gedachte was er is iets met mijn oven dus andere oven gepakt boven zo een die je op het aanrecht kunt zetten maar ook dat ging niet goed. Na ongeveer 5 bescuits en 25 eieren weg gegooid te hebben, zag ik het eigenlijk niet meer zo zitten ermee.
En werd al zenuwachtig bij het feit als iemand het woord taart verkondigde dus conclusie bakstress, bang dat het weer mis zou gaan en maar 3 dozen eieren kopen en extra mix dan kon ik het altijd nog over doen totdat ik een goed bescuit had. Nu moet ik voor volgende week een taart maken en dacht deze keer ik ga ruimschoots op tijd mijn bescuit af te hebben zodat ik die dan maar in de vriezer kan plaatsen en wat blijkt dames het is me in 1 keer geluk :Y  nou ik was zo blij als een kind die een lolly krijgt.

Maar deze reis wel in etappes gebakken hetelucht
eerste 15 minuten 130 graden toen 20 minuten 160 graden en toen 15 op 180 graden. en Ik moet zeggen nog nooit zo´n een hoge bescuit gehad hij was ruim 8 cm even de liniaal er bij gehouden. Ik was zo trots dat ie een aparte plek in de vriezer heeft gekregen en tegen mijn man gezegd dat ie uit dat vriesvak moet blijven anders gaat ie stuk misschien.

Dus bak in etappes!!!