1 Laatst bewerkt door Loltje (15-01-2011 14:52)

Onderwerp: botercreme met ossewit is gelukt

Heb vanmiddag botercreme gemaakt van ossewit. Ik heb de swiss meringue variant gemaakt met ossewit i.pv. boter, i.v.m. koemelk en soja intolerantie. Hiermee ook cakejes versierd.
Heb de bezorger met mijn bestelling gemist dus moest me nog even behelpen. Volgens mijn zoon waren ze :thumb:

Groetjes Loltje

Een paar foto´s op mijn hyves....

2

Re: botercreme met ossewit is gelukt

Hoi Lotte,

Fijn dat het gelukt is.
Als jouw recept nog niet voorkomt onze recepten lijst zou je die dan willen posten ajb?! Er zijn meer mama's of bakkers die graag een lekkere 'boter' creme maken die koemelk en soja vrij is.

Alvast bedankt.

Groetjes

Met zoete groet! Akire

3

Even licht afwijkend van je onderwerp, waar heb je de ossewit gekocht, ben namelijk op zoek geweest voor een heel ander doeleind maar kon het nergens meer vinden?

Say YES with joy. Say NO without fear.

4

Ik koop het altijd bij AH ligt bij het frietvet ergens onderin.

Groetjes Jolanda

Met vriendelijke groet
Jolanda

5

Fijn dat er een recept is zonder koemelk.
Alleen vind ik het eigenlijk heel smerig klinken.
je eet toch geen blok frituurvet op.

ik weet wel dat boter ook heel vet is, maar dat klinkt me toch anders in de oren.

Kan me ook niet voorstellen dat frituurvet zo opeten erg gezond is.

of zie ik dat verkeerd?

6

Iemand toevallig weleens ossewit gezien bij de AH in Zuid-Holland?

7

Ik ga wel even proberen het recept te posten, ben nog niet zo thuis hier :rolleyes:

Het idee van frituurvet lokte mij eerst ook niet zo aan, en toen ik het gister klaar ging maken had ik nog steeds mijn twijfels. Maar het smaakt echt prima, en het is natuurlijk wel schoon frituurvet. Er zit ook geen frituursmaak aan ofzo.

En de hoeveelheid die je uiteindelijk per stukje opeet is in verhouding maar klein....

8 Laatst bewerkt door maris18+ (16-01-2011 14:00)

mollie schreef:

ik weet wel dat boter ook heel vet is, maar dat klinkt me toch anders in de oren.

of zie ik dat verkeerd?

volgens mij is dat ook niet z gezond en niet gemaakt om op te eten maar misschien is dat ook alleen mijn gedachte omdat ik het niet echt lekker vind klinken

ik maak altijd een taartje voor een kindje wat allergisch is voor zo'n beetje alles wat de wereld voortbrengt maar die mag wel wajang omdat dat plantaardig is

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

9 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (16-01-2011 14:16)

Thimomam schreef:

Iemand toevallig weleens ossewit gezien bij de AH in Zuid-Holland?

ja hoor, gewoon hier in Den Haag, dus dat zullen ze bij jullie ook wel hebben. anders misschien in Rijswijk, bij de XL?

het ligt bijna op de grond, ligt letterlijk aan je voeten :lol:

I never met a calorie I didn't like....

10

taartenprinsesje schreef:

ja hoor, gewoon hier in Den Haag, dus dat zullen ze bij jullie ook wel hebben. anders misschien in Rijswijk, bij de XL?

het ligt bijna op de grond, ligt letterlijk aan je voeten :lol:

Ga ik daar gewoon nog een keer zoeken, bedankt!

11

maris18+ schreef:
mollie schreef:

of zie ik dat verkeerd?

volgens mij is dat ook niet z gezond en niet gemaakt om op te eten maar misschien is dat ook alleen mijn gedachte omdat ik het niet echt lekker vind klinken

ik maak altijd een taartje voor een kindje wat allergisch is voor zo'n beetje alles wat de wereld voortbrengt maar die mag wel wajang omdat dat plantaardig is

Helaas is wajang dus voor ons geen optie, er zit soja in :s

12

Nee, natuurlijk eet je geen blok frituurvet op. Maar ik eet ook geen pakje boter op. Overigens bestaat boter uit 80 % uit vet, dus dat is maar 20% minder dan ossewit. En ossewit is gewoon vet van een koe.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Het is waarschijnlijk gewoon het idee. Het kindje waar ik voor bak is ook allergisch voor soja maar mag wel wajang

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

14

in wajang zit toch echt soja..................................... :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

ja dat weet ik maar de lijst is samengesteld door het ziekenhuis, in zijn geval een lijstje

16

In Amerika wordt heel veel gebruik gemaakt van shortening als basis voor icing (b.v. Crisco of Trex), ook  plantaardig vet. Vergelijkbaar met de blokken frituurvet die hier in Nederland te koop zijn. Het is ook echt een goede vervanging voor botercrème. Heeft zelfs het voordeel dat het, in tegenstelling tot Wajang, geen "filmpje" achter laat in de mond.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

17

In crisco zit ook soja, wil zelf eens gaan uitzoeken of kokos of palmvet misschien nog een optie is. Kokosvet schijnt ook nog eens heel gezond te zijn.....

18

Misschien een hele rare suggestie maar margarine is toch ook plantaardig?

ah zie net zelf op wikipedia dat er droge melkbestandsdelen inzitten, is dat dan altijd zo?

19

Ja vervelend he? Ben nog nooit een margarine tegengekomen die ik kan gebruiken. Zit eigenlijk altijd melk of soja in. Voor op de boterham gebruik ik altijd een bepaalde soort dieethalvarine, die is wel ok, maar niet geschikt om botercreme van te maken :s

20

Ik heb intusssen een mailtje terug van het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën met daarin het volgende

Ossewit is inderdaad niet het beste product qua gezondheid. Ik kon niet de exacte vetzuursamenstelling vinden, maar wel die van gesmolten rundvet. Ossewit is een product op basis van gesmolten rundvet, vandaar dat ik gesmolten rundvet als uitgangspunt heb genomen. Qua vetzuursamenstelling maakt het niet uit of u roomboter of Ossewit gebruikt. Beide bevatten zo'n 50 gram verzadigde vetzuren en 3 gram transvetzuren per 100 gram product. Beide soorten vetzuren moet je zo min mogelijk binnen krijgen.

Dus niet slechter dan roomboter lijkt me. Heb intussen even rondgebeld en ga deze week een pot kokosvet kopen. Dit is bijzonder gezond en ook hard! De smaak is neutraal. Dus moet lukken lijkt me. Ook hebben ze in deze winkel een harde plantaardige boter waarin geen soja zit! Bij nieuwe experimenten laat ik de resultaten wel weten

Groetjes Loltje

Heb dit berichtje ook bij mijn andere topics geplakt, weet namelijk niet zo goed waar het het best past........ :/

21

grappig dat je het uit hebt laten zoeken.
ik neem mijn uitspraak terug.