1

Onderwerp: vloeibare fondant??

vanavond wilde ik de cakeballetjes  maken (recept hier op het forum van lonnes), en natuurlijk direct een paar verschillende.

nu wilde ik wat maken met chocolade (verschillende smaken en decoratie).
maar ook een paar met vloeibare fondant (ook een ideetje van haar).

nu heb ik genoeg fondant ik huis, maar is dit het zelfde fondant?
ik gebruik altijd van de fondant van  funcakes met vanillesmaak

kunnen jullie mij op weg helpen?

alle tips zijn welkom.

alvast bedankt voor evt reactie's

2

Re: vloeibare fondant??

ben zelf ook nog steeds aan het rondsnuffelen op het forum maar kan eigenlijk alleen een howto vinden van de koekjesfee.

zij gebruikt bij het capcakes glaceren kant en klare fondant want zij verwarmd met een beetje water maar is dat wel hetzelfde als wat ik gebruik, of toch weer iets  anders.

als er iemand nog iets weet dan lees ik het graag.

in ieder geval bedankt voor het lezen

groetjes margreet

3

Vloeibare fondant is wel wat anders dan gewone kneedbare fondant. Ik werk met beide soorten voor verschillende dingen. Vloeibare fondant verhit je tot ongeveer 40 graden en dan kun je het overal over heen gieten.
Of het lukt met kneedbare fondant en daar water aan toevoegen, weet ik eigenlijk niet hoor..... probeer het anders even met een klein beetje....je moet de fondant dan aanlegen met warm water tot het een gladde massa is vermoed ik....
Succes ermee!

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

anotschka schreef:

Vloeibare fondant is wel wat anders dan gewone kneedbare fondant. Ik werk met beide soorten voor verschillende dingen. Vloeibare fondant verhit je tot ongeveer 40 graden en dan kun je het overal over heen gieten.
Of het lukt met kneedbare fondant en daar water aan toevoegen, weet ik eigenlijk niet hoor..... probeer het anders even met een klein beetje....je moet de fondant dan aanlegen met warm water tot het een gladde massa is vermoed ik....
Succes ermee!

bedankt voor je reactie.
ik heb het maar alleen met chocolade gedaan.
en wat waren ze lekker.
kinderen vonden het direct een hit.
zal volgende keer met vloeibare fondant proberen.

5

Door de fondant kan je ook cacaopoeder of gesmolten chocolade mengen, dan krijg je chocoladefondant. Deze wordt meestal gebruikt bovenop soezen/eclairs. Er bestaat de standaard fondant die in de bakkerij wordt gebruikt. Deze is heel stijf op kamertemperatuur en moet nog aangelengd worden met water en worden opgewarmd. De 'kant-en-klare' is heeeel dik vloeibaar op kamertemperatuur en moet enkel nog worden opgewarmd. Volgens mij is het resultaat beter met 'echte' fondant.