1

Onderwerp: biscuit taart ingezakt

Hey,

Vanmiddag even weer proef gedraaid voor biscuit taart. Maar hij was echt prachtig hoog. Hij was goed gaar want hij veerde ook terug. Maar nog geen paar minuten later vreselijk ingezakt. Heb hem laten afkoelen in de oven. Hij smaakt verders prima maar kan er maar 1 vulling in doen.

Hoe kan dat ik heb hem eerst op 150 15min en daarna op 175 30 min het is een heteluchtoven (magnetron) die dus alleen op 150 - 175 - 200 en meer, kan dus geen tussen graden.

Wat zijn jullie tips.

2

Re: biscuit taart ingezakt

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij inderdaad nog niet gaar was. Heb je dit ook gecontroleerd met een cocktailprikker? Of heb je misschien de over tussendoor geopend? Daar kan het ook wel eens aan liggen :)

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

ja ik heb hem ook met een cocktailprikker nagekeken helemaal schoon. Ook niet open gemaakt tussen door. Het enige wat ik kan bedenken is dat ie toch ff langer moest hij begon met inzakken toen mijn oven even gestopt is doordat ik op het toilet zat. Ik denk dat ik hem volgende x dan maar wat langer doe 60 min. Moet zeggen mijn appeltaart moet ook altijd 10 min langer.

4

mijn taarten zakken ook echt altijd in...! Heb ook hetelucht en bak een ronde taart 26 cm altijd 50 min op 150 graden. Ze zijn altijd gaar, maar zakken altijd in.....Heb het ook wel eens nog langer geprobeerd te bakken, maar dan istie niet echt lekker meer, of wordt te hard (en zakt uiteindelijk zelfs dan nog in) Nu bak ik er meestal 2 (lage) en snijd het ingezakte gedeelte eraf en stapelen maar, wordt ie ook lekker hoog!

maar ben wel aan het sparen geslagen voor een ander oven ... :s

5

Na het bakken stort ik de biscuit meteen op een taartrooster om op mijn aanrecht af te koelen. Ik zou ze zeker niet in je oven laten afkoelen.

Groetjes Annemarie
*Wat is taarten maken toch een heerlijke hobby!* (Bijna net zo leuk als wudden ;))

6

Ik bak de biscuit 50 minuten constand op 160 graden hetelucht. geen problemen...als ik twijfel doe ik em nog even langer.
dan daarna stort ik em direct op het taartrooster om af te koelen....en als je bovenkant is afgekoeld, draai ik em om...zodat de Bovenkant (dus de kant die je gebruik om em te decoreren) onder ligt....ik heb altijd dat er een kuiltje in komt....en als ik de kant die ik decoreer onder leg om af te koelen....dan heb ik een mooie platte bovenkant en geen afdruk van het rooster.

ik had ook dat ze inzakte.....ze waren niet goed gaar, maar nu met de pannen van PME gaat het prima!!!!!

Groetjes Christa!

Sietske72 schreef:

mijn taarten zakken ook echt altijd in...! Heb ook hetelucht en bak een ronde taart 26 cm altijd 50 min op 150 graden.

Mischien moet je dit eens proberen
over voorverwarmen op 140 graden
biscuit er in doen 10 min op 140 daarna 10 min op 150 daarna 10 min op 170 en dan om de 5 minuten gaan kijken of die gaar is en de oven niet eerder open doen nadat die 30 min in de oven staat

8

Annemarie schreef:

Na het bakken stort ik de biscuit meteen op een taartrooster om op mijn aanrecht af te koelen. Ik zou ze zeker niet in je oven laten afkoelen.

Zo doe ik het ook  :Y .

En idd, de onderkant wordt de bovenkant. De bolling zakt bij mij ook altijd een beetje in maar dat moet juist want dan is mijn biscuit tenminste gelijk aan de onder- en bovenkant.
Ik bak hetelucht en dan constant op 150 gr, een 25 gaat er 50 min in.

9

En 30 minuten op 175 graden (en dan goed uiteraard voorverwarmen)? Mix je lang genoeg? Het beslag moet wat stijf worden.

10

Go4Cake schreef:

En 30 minuten op 175 graden (en dan goed uiteraard voorverwarmen)? Mix je lang genoeg? Het beslag moet wat stijf worden.

175 is echt te heet voor een hetelucht. Dan kun je beter langer bakken op lagere temperatuur.

11

Ik had ook een combi-oven met grote stappen en deed het altijd zo. Nooit problemen en erg mooie hoge kapsels. Het is misschien een proefje waard?
Overigens laat ik de kapsels ook nooit in de oven af koelen. Direct uit de oven en storten.

12

Inderdaad, dat doe ik ook. Mooi laten afkoelen op een rooster, de onderkant gebruiken als bovenkant en klaar! :)

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

genoeg tips bedankt, Ik ga nog ff verder stoeien met mijn combi oven. Heb weer nieuwe lading eieren gehaald. Ik denk dat ik hem maar gewoon op 150 en 60 min doe niet laten oplopen.

@sietske: ook een idee super als ie weer inzakt bak ik er gewoon 2 dat ik daar niet zelf opkom

Oefenen oefenen oefenen. :D

14

trotsvanhetnoorden93 schreef:
Sietske72 schreef:

mijn taarten zakken ook echt altijd in...! Heb ook hetelucht en bak een ronde taart 26 cm altijd 50 min op 150 graden.

Mischien moet je dit eens proberen
over voorverwarmen op 140 graden
biscuit er in doen 10 min op 140 daarna 10 min op 150 daarna 10 min op 170 en dan om de 5 minuten gaan kijken of die gaar is en de oven niet eerder open doen nadat die 30 min in de oven staat

Heb ik idd ook al geprobeerd, maar zakte nog altijd iets in. Het is geen mega-inzakking hoor, maar het is altijd een beetje gebobbeld. Wel jammer, maar ik bak er 2 en snijd die stukken af, heb ik gelijk een hoge taart   ;)  En onderkant wordt bovenkant, is ook veel mooier.
Ik kan trouwens niet in de oven kijken, zonder de deur open te moeten maken.....het glas van de deur is vrij donker en ik vermoed dat er ooit wel een lampje in heeft gezeten maar dat die kapot is. Jaja, moet ik vervangen   :D
Dus ik moet dan wel de deur open doen
die stomme ovens ook, bezorgen je altijd taart-frustratie  :lol:  :lol:

15

nellyfruitella schreef:

genoeg tips bedankt, Ik ga nog ff verder stoeien met mijn combi oven. Heb weer nieuwe lading eieren gehaald. Ik denk dat ik hem maar gewoon op 150 en 60 min doe niet laten oplopen.

@sietske: ook een idee super als ie weer inzakt bak ik er gewoon 2 dat ik daar niet zelf opkom

Oefenen oefenen oefenen. :D

idd, uitproberen en oefenen, veel succes!