1

Onderwerp: Red Velvet kleuren met bietensap?

Hallo iedereen,

ik wil vandaag weer een red velvet cake bakken.
Nu weet ik dat je bietensap kunt gebruiken en ik heb ontdekt dat als je de Zonnatura bietensap koop, dit een stuk goedkoper is dan dr. oetker kleurstof. Ik lees hier dat de bietensap dan ingekookt moet zijn. Wat houdt dat in?  :o Moet je dan de sap gewoon koken om het smaakje te neutraliseren?

Alvast bedankt!

anniescakes.hyves.nl

2

Re: Red Velvet kleuren met bietensap?

inkoken is reduceren en concentreren door de hoeveelheid te verminderen...heb eigenlijk nog niet geprobeerd met bietensap.
Zeker laten weten hoe de smaak dan is alsjeblieft :D

Ik heb wel gelezen in red velvet recepten dat het zuur (azijn/karnemelk) zorgt voor een chemische reactie met het cacaopoeder en dat ook al de kleur naar rood duwt ipv het bruine van cacao.

ben echt benieuwd  :Y

3

Nou ik heb een recept waar azijn en karnemelk ingaan, maar wel 40 ml rode kleurstof aan toegevoegd moet worden... 1 flesje van 38 ml is 1,10 en ik wil dan een voorraadje kopen, en ik heb dus ontdekt vn 750 ml zonnatura bietensap 2.25 kost... Dus als je niet te veel hoeft te doen met die sap voor je het kan gebruiken, koop ik liever die 750 ml!

anniescakes.hyves.nl

4 Laatst bewerkt door Reini (17-01-2011 13:50)

Ik heb ook gemerkt dat zonder rode kleurstof het alleen bruin-rood wordt (wat nog altijd beter is dan bruine red velvet cake)  :D

All use red food coloring, but the reaction of acidic vinegar and buttermilk tends to better reveal the red anthocyanin in the cocoa. Before more alkaline "Dutch Processed" cocoa was widely available, the red color would have been more pronounced. This natural tinting may have been the source for the name "Red Velvet" as well as "Devil's Food" and similar names for chocolate cakes  :D

5

Ik haal wel gewoon rode bietensap. Ik heb op internet gelezen dat inkoken gewoon koken is, tot het stroperig wordt. Zal niet al te moeilijk zijn.

anniescakes.hyves.nl