1

Onderwerp: 2 biscuits in de prullenbak nu 3e biscuit in de oven

Vanmorgen bezig geweest met biscuit bakken. De eerste biscuit kwam niet heel uit de vorm. Ging scheuren. De tweede kwam een bol op maar toen ik uit de oven haalde en later keek was de bol ingezakt. Ben meteen de taart door gaan snijden. Fout dus heb ik al gelezen. Ging kapot. Nu wil ik de 3e taart niet laten mislukken. Wat doe ik dus zometeen als biscuit uit de oven komt.

Ik haal de springvorm uit de oven. Leg de springvorm op zijn kop met een houten plank op de bovenkant. Of moet ik meteen de taart uit de springvorm nemen?  En dan op de kop zetten op een taartrooster? Ik begrijp dat ik de taart pas mag doorsnijden als de taart goed is afgekoeld.

Hoe krijg ik de taart mooi uit de springvorm. Als de taart nog zo warm is het heel scheurbaar.

Bedankt voor alvast voor de tips.

2

Re: 2 biscuits in de prullenbak nu 3e biscuit in de oven

Op de kop zodra het uit de over is. Als je de springvorm helemaal hebt bekleed voor je de mix erin deed, kun je die er meteen afhalen, anders even af laten koelen voordat je hem openmaakt.

3

Ik bekleed mijn springvorm voor het bakken met bakpapier.
Om te kijken of hij goed gaar is prik ik erin met een sateprikker.
Blijft deze schoon is hij gaar. Zo niet, gaat hij gewoon nog terug.
Als hij klaar is haal ik hem uit de over. Maar ik de rand los van de bodem, haal het bakpapier weg en leg hem dan onderste boven op een bakpapier op het taartrooster. Daarna haal ik de onderkant van de vorm eraf. En nu afwachten tot hij afgekoeld is.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

4

Nu staat de 4e in de oven. Bij de derde heb ik na het verstrijken van de tijd de bakvorm nog een tijd in de oven gehouden. Daarna er uitgehaald. Bolling zakte niet in. Rand van springvorm eraf gehaald maar toen bleven er stukken van de rand aan de rand van de springvorm zitten. Dat was ook het geval bij de eerste 2. Ik heb nu de vierde erin en zowel de onderkant (had ik bij allemaal gedaan) maar ook de rand bekleed met bakpapier (heb ik nu voor het eerst gedaan). Ik hoop dat deze nu goed is. Het is maar goed dat ik gisteren een grote doos eieren heb gekocht en veel biscuitdeeg in voorraad heb. Ik hoop dat mij de moed niet in de schoenen zakt. Workshop cupcakes gevolgd. De cupcakes lukken mij ook altijd prima. Maar wil niet alleen cupcakes maken dus nu op het taart bakken gestort.

Ik hoop dat deze vierde nu gaat lukken. Of moet ik misschien een pme vorm kopen en die inspuiten met bakspray? Iemand hier ervaring mee?
Ik ga zaterdag naar de winkel de tafel van achttien in Utrecht dan kan ik eventueel zo'n bakvorm kopen. Maar ik heb de kast volstaan met springvormen (verschillende maten).

Hebben jullie nooit last dat het baksel aan de rand/vorm blijft vastzitten zodat de taart er niet heel uitkomt?

5

Ik bekleed nu idd ook de rand met bakpapier, en dan kun je hem meteen 'lossen', anders echt niet: dat gaat het kapsel scheuren als je de rand losmaakt.

Het bakpapier kun je overigens wel vrijwel meteen van het kapsel afhalen zonder scheurgevaar.

6

Ik heb ook allerlei soorten vormen.
Dure en goedkope. :Y

Ik vet altijd eerst de vorm in, dan bakpapier.
En net als de voorgangster al gezegd hebben, als hij gaar is, uit de oven halen, storten en het bakpapier eraf halen.

Nooit problemen mee gehad. Gewoon proberen, maar dat heb je nu al 4 keer gedaan  :s  :lol:

Live life to the max!!!!

7

Vierde is uit de oven. GELUKT!!! Dus betekent de hele vorm altijd bekleden met bakpapier. Wel een gedoe trouwens om de rand te bekleden met bakpapier. Heeft iemand hier een tip voor? Taart is nu aan het afkoelen. Wil vanavond nog vullen en bekleden zodat ik morgen de taart mee kan nemen naar mijn werk. Nu maar hopen dat dit ook gaat lukken. Ben in ieder geval nu wat meer positief gestemd.

8

ik doe er altijd klein beetje vet in, en dan klein beetje bloem.
als het goed is, laat de rand al van zelf los als het biscuit af is..
ik doe altijd nog voorzichtig met een mesje er langs zodat ie zeker los is, anders scheurt ie zowiezo..

ik laat m altijd ook nog ff rusten..

ieder doet het denk ik op zń eigen manier..
je moet het ff onder de knie krijgen..

suc6

Cogli l'attimo

9

perzona schreef:

Vierde is uit de oven. GELUKT!!! Dus betekent de hele vorm altijd bekleden met bakpapier. Wel een gedoe trouwens om de rand te bekleden met bakpapier. Heeft iemand hier een tip voor? Taart is nu aan het afkoelen. Wil vanavond nog vullen en bekleden zodat ik morgen de taart mee kan nemen naar mijn werk. Nu maar hopen dat dit ook gaat lukken. Ben in ieder geval nu wat meer positief gestemd.

Eerst de springvorm goed inboteren. Het bakpapier kleeft hier dan aan vast. Vanwege besparing, gebruik ik altijd 2-3 stukken -wanneer ik het hele papier gebruik, is de vorm te hoog -  en op het 'overlap' stuk smeer ik weer wat boter zodat het blijft kleven.
Ik heb dit nu een paar keer zo gedaan, en het werkt goed

10 Laatst bewerkt door Willemijn (16-01-2011 17:35)

Wat ik altijd doe is
de vorm goed invetten,
vervolgens bestuiven met bloem,
te veel aan bloem er weer uitkloppen
daarna de vorm vullen met biscuit beslag.
In de oven net zo als je altijd doet en als íe klaar is even voorzichtig heen en weer schudden met het blik en dan is het biscuit los en kun je 'm omgekeerd op een rooster af laten koelen. werkt altijd  :Y

wellicht heb je er iets aan?

Niet de ervaring zelf, maar het plezier eraan telt :)
http://www.mijntjestaart.mijnalbum.nl

11

En ik gebruik de bakspray van Dr. Oetker.

Eerst leg ik de bodem neer, leg hier een vel bakpapier op. Dan de ring erover en dichtklemmen. Nu heb je een super strakke bodem.
Daar na spuit ik de rand van de vorm in en plak hier repen bakpapier aan. Iets laten overlappen en hier tussen ook een pufje bakspray. Dan ga ik de ingrediënten mixen. Als dit klaar is spuit ik de hele vorm in, wacht 1 minuut en giet dan het beslag erin. Nu in de oven en klaar is Klara......  ;)

12

Allen bedankt voor jullie reacties. Ik ga van de week het nog 1 keer proberen maar ga er vanuit dat die dan ook gaat lukken. Op naar de volgende stap het doorsnijden van de taart. Ik zal maar even kijken wat daar over geschreven wordt. Was het biscuit mooi uit de oven maar is het doorsnijden niet echt gelukt. Ik heb de taart ook maar 1 keer doorgesneden. Vulling erop maar dat is ook niet echt gelukt de ene kant werd veel dikker. De fondant ging ook scheuren. Dus er is nog veel voor mij te leren. Ik hoop dat ik toch ook een ervaren taartenbakster wordt.

13

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276
http://www.keetie.com/pageID_6812821.html

Misschien heb je iets aan deze tips & trucs.  ;)