1

Onderwerp: probleem: hele zoete taartjes?

Hallo allemaal,

Ik heb nu 5 taartjes gemaakt  :9 , en ik loop tegen het probleem aan dat mijn vullingen elke keer zo ontzettend zoet zijn. Ik gebruik botercrememix, en daar heb ik nu een paar keer een smaakje door gedaan, maar hij is zo zoet (en daardoor ook héél erg voedzaam..) dat je tanden er  bijna van uit je mond vallen  :s .

Zelfs de kinderen laten 'm staan omdat ie zo zoet en voedzaam is, en dat zegt genoeg,lijkt me zo  :/ ...

Ik zou wel eens iets anders willen proberen als afsmeren met botercreme of slagroom, heeft iemand een tip voor me?

groetjes, Frauke

wat hebben we toch een lekkere hobby....

2

Re: probleem: hele zoete taartjes?

Ik gebruik dan wel botercreme maar dan een fris smaakje
Als ik een taart moet maken en ze zeggen bij de smaak: doe maar wat, dan vul ik em met citroenbotercreme (ik gebruik gewoon dokOetker en de mix) en een laag lemoncurd van Chivers.

Zelfs de mensen die snel iets te zoet vinden, vonden dit lekker.
Dus misschien dat eens proberen?

3

ik vul sowieso nooit met botercreme. Doe eens een monapudding of iets anders lekkers er tussen. Scheelt echt!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Gebruik ook geen botercreme..  Slagroom met jam of mona toetje:D
Ik probeer de vullen zuur van smaak te houden of in ieder geval niet te zoet. Anders is hij echt niet lekker. Laatste keer had ik verse bramenjam van mijn vader. Nog echt zuur van de bramen:D Lekker!!!!

5

Pietje schreef:

Gebruik ook geen botercreme..  Slagroom met jam of mona toetje:D
Ik probeer de vullen zuur van smaak te houden of in ieder geval niet te zoet. Anders is hij echt niet lekker. Laatste keer had ik verse bramenjam van mijn vader. Nog echt zuur van de bramen:D Lekker!!!!

Hoi Pietje,

Gebruik je helemaal geen botercreme? Ook niet om 'm af te smeren?
Ik had nog een potje van Hak in de kast staan, verwenfruit met mango en passievrucht, mmmm....
Die heb ik er nu tussen gedaan, maar ik heb 'm wel weer afgesmeerd met BC...

En eigengemaakte bramenjam is natuurlijk ook superlekker  :9 ! Ga ik ook eens proberen!

6

Afsmeren met botercreme (1 deel boter op 1 deel poedersuiker) moet je natuurlijk wel doen, maar als vulling gebruik ik nooit de botercrememix. Veel te machtig. gewoon vullen met slagroom of gele room en met kersenjam smaakt dat helemaal niet zoet. Doe ook niet teveel suiker door de slagroom he  ;)

7

Go4Cake schreef:

Afsmeren met botercreme (1 deel boter op 1 deel poedersuiker) moet je natuurlijk wel doen,

met slagroom kan ook, dan niet (teveel) suiker erin en wat klopfix.
Heb nog nooit botercreme gebruikt.

8

Ilonas schreef:
Go4Cake schreef:

Afsmeren met botercreme (1 deel boter op 1 deel poedersuiker) moet je natuurlijk wel doen,

met slagroom kan ook, dan niet (teveel) suiker erin en wat klopfix.
Heb nog nooit botercreme gebruikt.

Gaat je decoratie aan de zijkant dan niet zakken doordat de fondnat/ marsepein smelt van de slagroom? Is bij mij namelijk wel een keer gebeurd, dus dat doe ik nooit weer  :nooo

9

Afsmeren met bc is wel gebruikelijk, maar het hoeft geen dikke laag te zijn. Bij mij proef je het eigenlijk niet eens, heb er in ieder geval nog nauwellijks reacties op gehad.

10

Ik doe ook altijd een dunne laag en zeker geen dijkjes. Dat vind ik echt zo vies en overheersend. Bovendien is het helemaal niet noodzakelijk.

11

voor het afsmeren gebruik ik ook altijd botercreme.

heb met vriendinnen één keer een taartworkshop gedaan (na een paar taarten zelf te hebben gemaakt met bc) waarbij afgesmeerd werd met slagroom. dat is dus echt de enige taart die zo grandioos mislukt is, marsepein smelte gewoon weg.

groet,
saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

12

Vulling voor mijn taarten maak ik ook met botercrememix. Ik gebruik altijd de helft minder suiker dan wat in de verpakking geadviseerd.

Zie www.irenes-suikercreaties.nl voor zelf taarten en cupcakes maken in een workshop van Irene's SuikerCreaties in Eindhoven.

13

Afsmeren doe je nooit met slagroom, dit om smelten te voorkomen.
Wat erg lekker is en niet te zoet is zelf gemaakte gele room met cassis confiture van bon maman (AH) en dan op de room nog wat frambozen.
botercreme om te smeren en een dijkje met een klein beetje vanille essence.
Is bij aantal van mijn klanten een echte favoriet  :Y

14

als je de standaard botercreme ( 1 op 1) niet lekker vindt dan moet je echt een x de Swiss Merinque botercreme is maken (recept staat op het forum). Die is echt zo lekker, je kunt er eventueel een smaakje aan toevoegen maar met een beetje vanilla essence is hij echt heerlijk. Ik maak geen ander meer, en mijn klanten zijn er super enthousiast over. Met deze bc kun je ook afsmeren. :Y

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

15

Badankt voor alle reacties dames, hier kan ik weer mee vooruit!
De volgende taart zal zeker minder zoet worden.

Nog even een vraagje aan de dames die slagroom gebruiken,misschien een beetje een rare vraag maar toch wel belangrijk voor een leek: kloppen jullie die slagroom ook op? Of verwerken jullie 'm onopgeklopt? Ik had bij de recepten gelezen dat er een lekkere vulling was met After Eight en slagroom  :9 , hierbij moest je de slagroom verwarmen, als deze opgeklopt is lijkt me dit vrij lastig, hoe doen jullie dat?

En een halve dosering suiker in de botercrememix ga ik zeker ook proberen! Een pot lemon curd heb ikinmiddels ook in de kast staan, dus die wordt binnenkort ook een keer aangebroken denk ik.

Bedankt allemaal voor de tips!

16

Frauke schreef:

Nog even een vraagje aan de dames die slagroom gebruiken,misschien een beetje een rare vraag maar toch wel belangrijk voor een leek: kloppen jullie die slagroom ook op? Of verwerken jullie 'm onopgeklopt? Ik had bij de recepten gelezen dat er een lekkere vulling was met After Eight en slagroom  :9 , hierbij moest je de slagroom verwarmen, als deze opgeklopt is lijkt me dit vrij lastig, hoe doen jullie dat?

De slagroom voor aftereightvulling klop je niet op. Heeft niet veel zin als je het nl nog moet verwarmen

17

Vaak verwarm je de slagroom met iets van chocola erin, bonbonbloc, mars, after eight, toblerone, noem het maar op, alles wat een beetje lekkere chocolade is.
Je laat de chocolade smelten in de verwarmde slagroom en roert het goed door.
Daarna laat je het weer goed koud worden in de koelkast (moet net als gewone slagroom goed koud zijn om het op te kloppen) en klop je het weer op.
Je hebt dan eigenlijk smaakjesslagroom.

Afsmeren met slagroom zou ik zeker niet doen, de kans is groot dat je marsepein of fondant gaat smelten.
Afsmeren hoeft idd niet in een dikke laag te zijn,, je taart afgesmeert in de koelkast zetten en als de boter weer een beetje hard is haal je je taart eruit en haal je een heet paletmes langs je taart, daarmee kan je ook je teveel aan botercreme weer weghalen.
Dit is en om de marspein op je taart te laten plakken en oneffenheden en kruimels weg te werken zodat je taart een strakke ondergrond heeft om te bekleden.

Alles goed???? nee 3 fout