1

Onderwerp: kan ik voor de marsmellowfondant ook spekjes gebruiken?

Ik wil dit weekend een probeerselcake gaan maken. Dat wil zeggen een simpele cake bekleden met marsmellowfondant. Omdat ik nog niet weet of dit echt wel iets voor mij is maak ik de fondant dus zelf.

In de kast heb ik nog een zak marsmellowmix van de HEMA gevonden (spekjes). Kan ik dat ook gebruiken? Of is het toch aan te raden de gewone marsmellows te gebruiken?

Groetjes Natasja

Groetjes Natasja,

2

Re: kan ik voor de marsmellowfondant ook spekjes gebruiken?

bedoel je spekjes met meerdere kleuren?
want dat werkt niet
je moet echt marsmellows hebben (witten en soms witte en roze in een verpakking)
spekjes wil dus niet

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

3

het schijnt wel te kunnen hoor. Maar gewone marsahmellows werken veel prettiger. En je kleuren gaan idd niet door elkaar. Heb wel eens gelezen van baksters die eerst al die kleurtjes van elkaar gingen knippen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door Veerle (12-03-2010 09:40)

Ik heb hier enkel nog maar gelezen dat het niet kan met spekjes; enkel met marshmallows. Ik heb het met marshmallows gedaan en vond het eigenlijk niet prettig werken  :nooo  werd een hele plakboel!

5

Mirjam5 schreef:

het schijnt wel te kunnen hoor. Maar gewone marsahmellows werken veel prettiger. En je kleuren gaan idd niet door elkaar. Heb wel eens gelezen van baksters die eerst al die kleurtjes van elkaar gingen knippen.

ow...nee...dat was ik niet echt van plan. Ik wilde ze wel sorteren op kleur, dus enkel de rose/witte.

Maar als hier staat dat het niet echt werkt kan ik er misschien beter niet aan beginnen.

Ik snuffel hier gewoon even verder.

Groetjes Natasja,

6

Ik heb het wel gedaan met gewone spekjes, de eerste keer en dat werkte prima hoor!
Nu gebruik ik de witte en roze, zodat ik geen gek oranje kleurtje krijg, maar als je het gewoon een keer wil proberen kan het best met gewone spekjes.
En een kliederige plaksooi blijft het toch wel...

Groetjes, Astrid

7

Aster75 schreef:

En een kliederige plaksooi blijft het toch wel...

Nou idd. een plakzooi was het zeker. Ik heb voor de zekerheid toch maar de roze/witte marsmellows gekocht en heb me gehouden aan het tabel dat ik hier ergens op het forum vond nl. 175 gr. marsmellows en 270 gr. poedersuiker.

Ik heb precies gedaan wat er in het recept stond en er zelfs nog wat meer poedersuiker bij gedaan.

Toen ik het wilde gaan kneden was het net een grote plakkerige bol kauwgom. Met de deegrol uitrollen lukte al helemaal niet dus zal het weinig bekleden worden vrees ik ( ik heb een kleine boerencake gekocht om uit te proberen.)

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb de marsmellowbal in een tupperwarebakje gedaan en in de koelkast gezet, wie weet kan ik er nog iets mee.

Groetjes Natasja,

8

zolang het plakkerig is, poedersuiker blijven toevoegen
ik gebruik de verhouding 300gr marshmallows en 500 gr poedersuiker
werkt prima

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

9

RedRose18 schreef:

werkt prima

Klopt...dat had ik al ergens gelezen. Maar omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan dacht ik dat ik beter een kleinere hoeveelheid kon maken.

De bal staat nu dus in de koelkast en ik kijk morgen wel wat ik er mee ga doen.

Groetjes Natasja,

10

ik doe altijd op gevoel poedersuiker toevoegen.
ik doe een hoeveelheid spekjes (meestal roze en witte mallows, maar laatst ook gewone ivm glutenvrij) waarvan ik denk dat het genoeg is voor mijn taart.

en na het smelten doe ik er een flinke schep poedersuiker bij, doorroeren met een lepel tot ik niet meer kan (steeds poedersuiker toevoegen) dan doe ik in een schaal een laagje poedersuiker en daarop leg ik de kleverige bal, daaroverheen weer wat poedersuiker en dan de bal oppakken en neerdrukken in de poedersuiker. zo worden mijn handen het minst vies. en als de bal lekker en niet plakkerig aanvoelt, dan alleen nog kneden zonder toevoegen van poedersuiker (ik weeg dus niets af eigenlijk :think: ) gaat altijd goed bij mij!

groetjes monique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

11

Ik ga vandaag een tweede poging wagen. Alleen is de cake helaas al gesneuveld...manlief en kids wilde gisteren wel een plakje.

Als mijn fondant gelukt is kan ik altijd nog een cakeje bakken of kopen.

Ik heb een site gevonden waar ook plaatjes bij staan, die ook maar even bestuderen (lilo taart...volgens mij wel bekend hier want de naam kwam me bekend voor.)

Groetjes Natasja,

12

Natasja22 schreef:
RedRose18 schreef:

werkt prima

Klopt...dat had ik al ergens gelezen. Maar omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan dacht ik dat ik beter een kleinere hoeveelheid kon maken.

Niet in de koelkast doen  :nooo  daar wordt je mmf niet beter van

13

Canadesje schreef:
Natasja22 schreef:
RedRose18 schreef:

werkt prima

Niet in de koelkast doen  :nooo  daar wordt je mmf niet beter van

Ok, weer wat geleerd...bedankt!

Vandaag de bal weer even 10 sec. in de magnetron gedaan en het advies van Monique (moeder mien) opgevolgd. Uiteindelijk kreeg ik een mooie marsmellowbal. Na wat geklungel is het me gelukt om een lap uit te rollen en over de cake te leggen (er was nog precies een vierkant stuk over). Vervolgens heb ik het taartje versierd.

De lap was waarschijnlijk ietsje te dik uitgerold, maar anders scheurde hij. Ik heb er een foto van genomen...best leuk geworden al zeg ik het zelf.

Opeten zal ik hem zelf niet, maar mijn zoon en zijn vriendje willen graag proefpersoon zijn.

Groetjes Natasja,

14 Laatst bewerkt door Natasja22 (14-03-2010 21:31)

Wat foto's van mijn 1-ste probeersel

http://s206.photobucket.com/albums/bb26 … staartjes/

Groetjes Natasja,

15 Laatst bewerkt door mariekepieke (14-03-2010 23:28)

jouw berichtje heeft me ertoe aangezet om ook een mmf te maken... had nog een zak liggen. de kids willen altijd marshmellowss "braden" na de bbq. hihi, idd plakkerig... ligt nu te rusten. gauw terug uit de koelkast gehaald nu ik het stukje van canadesje las... morgen gaat ie over een minitaartje... de kids waren aan het mopperen dat ze nooit taart krijgen en idd de ene na de andere taart gaat hier de deur uit en hun mogen op hun kin kloppen  :lol:  nou hun taart is afgesmeerd nu... en dan morgen de mmf erover!

ik heb dus geen tips...

liefs marieke

16

Bij mij was het uiteindelijk ook gelukt en ik was reuze trots...hahaha...en het zag er zo amateuristisch uit. Ik kreeg op hyves echt leuke reacties, dat het er voor een eerste keer best leuk uitzag enzo.

Dus ik geloof dat ik mezelf wel een schouderklopje mag geven...als mijn eerste probeerseltje er al zo uitziet kan het alleen nog maar beter worden

http://i206.photobucket.com/albums/bb26/melu_album/Tassiestaartjes/picture048.jpg

Woehoeiiii...en eindelijk mijn foto goed geplaatst!...ik had link gekopieerd ipv de "img code".

Groetjes Natasja,

17

Ik vind het een leuk taartje!!

Groetjes Gerien

18

grietje schreef:

Ik vind het een leuk taartje!!

Dank je...en (ik was er al bang voor) het is echt verslavend!...ik denk de hele tijd aan taart  :D

En ik moet me nog even inhouden...manlief kent me...we hebben afgesproken dat ik pas na de meivakantie spulletjes ga kopen om echt aan de slag te kunnen (en een workshop volgen). We gaan nl. in mei met vakantie en daar zijn we nu voor aan het sparen..vandaar.

Maar owowow...wat is dat moeilijk...ik wil het liefst NU METEEN al beginnen  :s

Groetjes Natasja,

19

Leuk probeerseltje hoor.  Om op je vraag terug te komen, je kunt van gekleurde spekjes ook fondant maken hoor. Zo ben ik ook begonnen. Deze 2 taarten zijn van de roze/oranje spekjes gemaakt, die ik van elkaar heb losgeknipt. Het gaat dan alleen om de bekleding, de decoratie is van marsepein dacht ik.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKQNG4XF-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZTHPRQH-D.jpg

Groetjes, Elly

20

Elly67 schreef:

Leuk probeerseltje hoor.  Om op je vraag terug te komen, je kunt van gekleurde spekjes ook fondant maken hoor. Zo ben ik ook begonnen. Deze 2 taarten zijn van de roze/oranje spekjes gemaakt, die ik van elkaar heb losgeknipt. Het gaat dan alleen om de bekleding, de decoratie is van marsepein dacht ik.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKQNG4XF-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZTHPRQH-D.jpg

Leuke taartjes...heb je de decoraties ook zelf gemaakt?

Ondertussen heb ik een taart gemaakt met mmf, maar als ik dat te dun uitrol scheurt het. Er zat dus best een dikke laag om de cake. Dat in combinatie met botercreme was best machtig.

Groetjes Natasja,

21

De decoratie heb ik ook zelf gemaakt (geinspireerd op dit forum). Tegenwoordig gebruik ik de marshmallowfondant van Regalice. Ik vind die erg lekker en hij is lekker soepel en elastisch.

Groetjes, Elly

22

Elly67 schreef:

De decoratie heb ik ook zelf gemaakt (geinspireerd op dit forum). Tegenwoordig gebruik ik de marshmallowfondant van Regalice. Ik vind die erg lekker en hij is lekker soepel en elastisch.

knap hoor...ben benieuwd of ik het boetseren ook in me heb.

Groetjes Natasja,

23

Elly67 schreef:

knap hoor...ben benieuwd of ik het boetseren ook in me heb.

Groetjes Natasja,

24

Vandaag voor het eerst mmf gemaakt, maar dan met gewone spekjes van de Hema. Werkte prima, iets minder poedersuiker gebruikt. Heb geen magnetron dus au-bain-marie gesmolten en met een vork blijven roeren en mengen tot het een bal werd. Toen gekneed en uitgerold. Was niet erg plakkerig, had de roller en groot plat pizzabord ingevet met een beetje boter. Ook m'n eerste roosje gemaakt met behulp van de aanwijzingen bij Howto's. :) Merkte hierbij wel dat het mmf een beetje stug was want moest flink duwen om er mooie blaadjes van te maken.
Heb voor de tijd wel dit forum uitgeplozen en alle tips meegenomen, dus dank allen voor de tips  :thumb: