Onderwerp: nieuwe bakpan

Misschien een hele domme vraag :o maar wil graag dat het in 1x goed gaat...

Ik heb EINDELIJK een pme extra deep bakpan, altijd met een goedkope springvorm gebakken tot nu toe.

Moet je nog iets speciaals doen voor het eerste gebruik, of is het gewoon afwassen en gaan met die banaan?

Een echte wok moet je bijv eerst 'seasonen' met olie erin, dus heel lang laten verwarmen en daarna eigenlijk niet meer met afwasmiddel wassen. Vandaar dat ik het vraag.

I never met a calorie I didn't like....

2

Re: nieuwe bakpan

ik heb er niks mee gedaan(ja omgespoeld) en dat ging ook goed.

ik heb er ook niets mee gedaan, afgewassen (zonder zeep) en daarna goed ingevet en gaan met die banaan. Ging helemaal prima, vind het veel beter dan een springvorm, als hij uit de oven komt dan draai ik hem gewoon om en komt de cake er direct uit. Super dingen!

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

ok, dat ga ik ook maar eens proberen dan!

en hebben jullie nooit dat zijkanten of bodem blijft plakken? ik gebruik normaal altijd bakspray.

en kan hij ook in de afwasmachine, of gewoon met de hand met een druppeltje dreft ( :lol: van die irritante reclame, ik koop bijna nooit dreft  :s )

5

ik gebruik zo'n grote bus Pancoating van Sonneveld (t zegt me niks, ff op de verpakking gekeken) en ik ben om. Heerlijk spul, biscuit rolt eruit!

afwasmachine heb ik niet dus let er niet op. maar zou t nie weten

ik gebruik normaal de bakspray van oetker, die vind ik heel fijn.

Sonneveld, nooit van gehoord, waar heb je dat gekocht?

ik heb nu de spray van Royal Mail (niet de post ;) ) maar die vind ik helemaal niet prettig, spuit niet mooi, en je bakvorm gaat heel snel ranzig ruiken, en de lucht gaat er niet uit :s heb al geweekt met citroen, etc.
die ga ik dus niet meer gebruiken in mijn nieuwe pan........

7

Ik heb em bij Gonnie (trendytaart.nl) uit Erm(heeeel klein dorpje in Drenthe ;) ) weg. Echt mijn adresje voor taartspullen.
Geen flauw idee waar zij dat spul dan weer wegheeft

Die ik gebruik stinkt niet en biscuit kwam er meteen uit. En de bus is heel groot, in tegenstelling tot dok.
Anders moet je haar ff mailen waar dat wegkomt.

8

Ook ik heb gister mijn eerste taart gebakken ik had ook meteen een nieuwe vorm gekocht de PME 22cm. Ik heb het recept gebruikt van de basisbiscuit, maar zoals de taart eruit zag had ik het ook in een gewone springvorm kunnen maken. Of had ik het recept moeten vermederen voor zo'n hoge pan??

9

gielanke schreef:

Ook ik heb gister mijn eerste taart gebakken ik had ook meteen een nieuwe vorm gekocht de PME 22cm. Ik heb het recept gebruikt van de basisbiscuit, maar zoals de taart eruit zag had ik het ook in een gewone springvorm kunnen maken. Of had ik het recept moeten vermederen voor zo'n hoge pan??

Ik weet niet hoe diep jouw bakpan is? Ik heb de extra deep en daar gaat gewoon meer beslag in dan een springvorm. en dan wordt het ook hoger.
dus afhankelijk van de inhoud van je pan

gielanke schreef:

maar behalve de hoogte kwam het er wel mooi uit? niet blijven plakken oid, en had je spray gebruikt of gewoon ingevet?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=130982 in dit topic heeft idelet eea uitgelegd. je moet dus de inhoud van de vorm meten. dit kan ook met water.

Heb je de extra deep van 10 cm, met 22,5 cm doorsnee?

zelf heb ik nog nooit het basisrecept gebruikt, maar dat wil ik ook zeker een keer gaan proberen.
ik gebruik altijd of de mix, of een cakedeeg. maar dat hangt natuurlijk af van wat je gaat maken.

11

Vaatwasser zou ik niet doen, vind dat de vormen daardoor zo verkleuren. Of 't moet aan mijn vaatwasser/tabletten liggen, maar ik doe het maar niet meer

groetjes el.

ok, bedankt voor de info.

ik ga hem eind deze week proberen, eerder heb ik helaas geen tijd...

13

Ik heb  inderdaad de pme 22,5 van 10 cm hoog en ik heb dus het recept gebruikt van de basisbescuit. Ik had hem gewoon met boter ingevet en de bodum bedekt met bakpapier.
Hij kwam er heel goed uit. en ik moet zeggen nu hij gevuld is is hij ongeveer 6 á 7 cm hoog. dus nog behoorlijk.
ik had hem gevuld met zelfgemaakte lemoncurd en citroenbavarois. Deze recepten allemaal van de site gehaald en goed gelukt voor een eerste taart. alleen zou ik de volgende keer de bavarois met maar het sap van 1 citroen gebruiken ipv 2 zoals in het recept staat, ik vond het echt wat te zuur.