1 Laatst bewerkt door Lovecakes (08-01-2011 14:04)

Onderwerp: Cupcakes mislukken (deels)

Ik heb een vraag over cupcakes bakken, ik heb het al 3/4x gedaan, maar heb telkens 1á2 fouten..
Bij het nigella recept (gebruik ik dus nu niet meer)
zakken de cupcakes altijd in, ik laat ze altijd al veel langer in de oven staan omdat ze nog niet gaar zijn, ze zijn wel verukkelijk,maar ze zakken altijd in..

Een fout bij zowel nigella als de vanille cc (ook heeel lekker!)
is dat de cupcake onder nog een heel luchtlaagje heeft,dus de cupcake is niet tot de onderkant van het vormpje maar ergens in 't midden en alsnog dus heel klein..
Ik heb al vanalles geprobeert, eerst met een lepel scheppen, dan met spuitzak, later de cupcakes pletten (zoals bij how-to voor perfect platte cc)

Heeft iemand enig idee waardoor dit komt?? Ik hoop dat jullie het weten!

Liefs en heeeeel erg bedankt alvast, ik wordt er niet goed van :)

Jamie

ps; Ik gebruikte eerst de vormpjes van de hema, nu van dr. Oetker en cc bakvorm van ikea)

Groetjes Jamie> een leuke hobby bakster uit Den Bosch

2

Re: Cupcakes mislukken (deels)

Waarschijnlijk heb je te lang gemixt, waardoor er veel lucht in het beslag is gekomen. Met een spuitzak vullen is sowieso handig, want je houdt ander altijd wel luchtbelletjes. Bij cupcakes geldt echt "door elkaar is door elkaar". Als de bloem erdoor zit, en je geen losse bloem meer in het beslag ziet, niet meer verder mixen.

Hoop dat het helpt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Ga ik proberen!! Bedankt alvast, ik denk zelf dat het ook hierdoor komt..

Groetjes Jamie

volgens mij komt het omdat je het bakblik van IKEA gebruikt, dat heeft namelijk een hele andere maat, en is voor smallere, maar hogere cakejes.
probeer het eens met een bakblik van de HEMA, kost maar rond de 7,95 oid als ik het me goed herinner.

Ik heb nog nooit cupcakejes gehad waar het niet mee lukt.

de vormpjes van oetker zijn prima, en dat zou goed moeten gaan.

Ik maak ook altijd of zelf cakebeslag, of soms de cupcakemix, dus daar kan het niet aan liggen.

I never met a calorie I didn't like....

De cupcake mix van de Taartenwinkel in Den Bosch is erg lekker, wordt gemaakt met zonnebloemolie ipv roomboter. Bij mij is deze nog nooit mislukt, alleen dit ligt niet voor iedereen in de buurt natuurlijk.

Groetjes van Monique      http://www.thefairycake.nl
Save the earth, it's the only planet with cake!

heb je al wat nieuws geprobeerd? ben erg benieuwd of ze nu wel lukken ;)

I never met a calorie I didn't like....

7

Ik gebruik de bakvorm van de Hema en heb het ook wel eens. Bij mij helpt het als ik alleen roomboter gebruik ipv een mix van roomboter en margarine en inderdaad spuiten met een spuitzak ipv met een lepel erin scheppen en niet te lang mixen. Ik smelt de boter ook altijd eerst een beetje in de magnetron voordat ik het door de mix doe.

Suc6!

8

Ik heb niet dat lange bakblik van de Ikea hoor :) Hij is al best oud, maar 't is gewoon een bakblik zoals iedereen..

Ik ga van de week gewoon proberen de mix (heb nu van funcakes)
en dan niet te lang mixen, zal hopelijk wel goedkomen. Ik laat 't resultaat zien!

Bedankt voor de hulp!

Jamie

9

Ze zijn gelukt hoor! Ik heb nog geen foto, ze staan nu in de vriezer, maar ze waren perfect hoog en er was ook geen lucht meer onder :) Had gewoon 4 min op laagste snelheid met de funcakes mix..

Bedankt voor de hulp!

Veel taartplezier!! Groetjes Jamie