1

Onderwerp: springvorm 10 cm

Hallo allemaal,

ik ben leerkracht in het onderwijs en ga over 2 weken een project over eten doen in mijn klas.
Ik wil met de kaartjes gaan versieren. Het project gaat namelijk over het boek, een taart voor kleine beer. Het moet dus wel echt een taartje worden.

Mijn idee is om met de springvorm van de Hema uit het kindersetje (deze is denk ik ongeveer 10 cm) cake te bakken. De kinderen mogen hem dan doorsnijden en een laagje chocopasta tussen smeren. Daarna mogen ze hem nog versieren met hagelslag, vlokken enzovoort.

Nu heb ik alleen geen idee hoeveel beslag ik in de springvorm moet doen. De taballen op deze site gaan maar tot 15 cm en de sprinvorm van de Hema uit het kinderpakketje is veel kleiner. Heeft iemand ervaring met deze springvorm?

Alvast bedankt!!

Re: springvorm 10 cm

ik heb een 12cm van de AH, daarvoor bak ik een biscuit(je) met:
1 ei
30g suiker
1 zakje vanillesuiker
25g bloem
5g maizena
klein snufje zout
(volgens het recept van deze site onder 'recepten')

Maar zelfs dan moet ik de bakvorm al verhogen met bakpapier, anders gaat ie de pan uit  :lol: .

Als je nog minder beslag maakt lijkt het mij bijzonder lastig mixen, dus je kan ook dit maken en dan je vorm voor ongeveer 2/3 vullen, dan zou het volgens mij goed moeten gaan (ook als je cakebeslag maakt ipv biscuit)

Succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Als je het blik vult met water en dan de hoeveelheid water meet in een maatbeker kun je de verhoudingen berekenen.

Waarschijnlijk is het ongeveer een halve liter voor een vorm van 5 cm hoog.
Als je mix gebruikt is dat: 50 gram mix, 5 gram water en ong 40 gram ei.
Als je geen mix gebruikt zou ik bij de eerste meten hoeveel je gemaakt heb en hoeveel je over hebt, dan weet je voor de 2e keer hoeveel je moet maken.

Succes en veel plezier

Ilonas schreef:

Als je het blik vult met water en dan de hoeveelheid water meet in een maatbeker kun je de verhoudingen berekenen.

Als je geen mix gebruikt zou ik bij de eerste meten hoeveel je gemaakt heb en hoeveel je over hebt, dan weet je voor de 2e keer hoeveel je moet maken.

Als je geen mix gebruikt neem je voor iedere halve liter water wat ik in mijn vorige bericht heb geschreven (dus 0,5l water is 1ei, 30g suiker.... etc)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

5

Bedankt voor de reacties!
Ik heb 20 kinderen in mijn klas. Dus ik ga 20 kleine taatjes maken. Ik maak dus wel een grote kom beslag, maar wilde ongeveer weten hoeveel mix in in 1 vorm moet doen.
Heeft iemand misschien een idee hoelang zo'n mini taartje in de oven moet?
Ik heb tot nu toe alleen grote taarten gebakken en dan kan ik gewoon de tabellen van deze site gebruiken.
Maar het leek mij niet handig om steeds mix te maken voor 1 taartje. Dus ik dacht misschien weet iemand hier hoeveel mix je zo'n kleine vorm kan stoppen.
Ik ga jullie tips gebruiken en dan weet ik na het eerste taartje hoeveel ik ongeveer moet hebben.
Bedankt!