Onderwerp: koekjes ongebakken invriezen ? Wie heeft ervaring ?

Hallo,

Ik vraag het mij al een tijdje af.

Ik versier het liefst koekjes met Royal Icing, dat is dus zeer tijdsintensief.

Ik vraag me af of je koekjes ongebakken zou kunnen invriezen om ze dan later af te bakken.
Zo zou ik een voorraadje kunnen aanleggen en dan spaart het al tijd tegen dat je wil gaan versieren. Zeker als je heel wat koekjes moet hebben dan lijkt het mij vlotter werken.

Heeft iemand dit al uitgeprobeerd ? Wat zijn jullie ervaringen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

2

Re: koekjes ongebakken invriezen ? Wie heeft ervaring ?

Ik weet van mijn bakles vorig jaar dat je koekjesdeeg zonder problemen kunt invriezen, dus ik denk dat dat geen probleem gaat zijn

3

Je kunt ze ook gebakken invriezen hoor.... dat scheelt nog meer tijd. Hoef je ze alleen uit de vriezer te halen, te laten ontdooien en versieren maar.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Bedankt voor de reacties.

@ anotschka : Maar verliezen ze dan niet aan "krokantheid" of hoe moet ik dat uitdrukken maar je begrijpt vast wat ik bedoel ?

Misschien beiden eens uitproberen en zien in welke situatie ze al dan niet aan kwaliteit verliezen.

5

Ligt misschien een beetje aan het deeg. Maar ik maak altijd in grote hoeveelheden Italiaanse koekjes. Vind ik makkelijker om in 1 keer door te gaan en die komen er net zo krokant uit zoals ze erin gingen, gebakken en al.
Ongebakken deeg (vries ik ook in maar dan in bol dus niet al uitgestoken) blijft ongeveer een maand goed. Gebakken blijft het wel wat langer goed.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

6 Laatst bewerkt door e.b.m. (14-01-2011 18:50)

Ik had laatst een lading gebakken koekjes in de vriezer gedaan tot ik 10 min. later op het forum las, dat het niet kon. Dus gelijk de diepvrieszak met koekjes eruit gehaald. Maar één koekje had ik nog wel in de vriezer gelaten om zelf te testen. Een paar dagen later eruit gehaald, op een taartrooster laten ontdooien en die smaakte nog prima. En dat was van het recept van Peggy Porschen.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

Ok, bedankt. Jullie hebben dus al proefondervindelijk kunnen vaststellen dat het gebakken eigenlijk wel lukt.
Bedankt om jullie ervaringen te delen.

Hallo,

Ik heb het inmiddels zelf uitgetest en HET WERKT !

Het doet geen afbreuk aan de vorm noch aan de smaak.

Dit wordt de manier voor mij om steeds vooruit te werken een voorraadje te hebben wanneer ik tijd, zin en gelegenheid heb om koekjes te bakken en te versieren.
Dat spaart op sommige momenten heel wat tijd uit !
Goed om weten dus.

9

Super zeg, dat dit werkt!
Ik heb toevallig net een aanvraag gehad voor een heleboel koekjes en dit zou wel super zijn :)

Hoe lang moeten ze uit de vriezer zijn voordat ze weer goed krokant zijn?

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

Liene,

Ik heb ze wel ongebakken ingevroren.
Ik heb ze in de grootste diepvriesdoos van Tupperware gestoken met vetpapiertjes tussen de laagjes.

Ik kreeg ze daarvan vrij snel los, ze zijn snel ontdooid om af te bakken.

Met reeds gebakken koekjes heb ik het nog niet geprobeerd en ik denk niet dat ik dat ga doen. Ik kan mij nl niet inbeelden dat ze dan nog krokant zijn.

Maar deze manier werkt voor mij wel.

11

Oooo...dan begreep ik je verkeerd :).
Maar goed, maakt niet..het scheelt evengoed wat tijd op deze manier.
Bedankt voor je antwoord!

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

12

Naar mijn idee kun je ze ingevroren afbakken. had  ergens gelezen dat ze dan niet uitliepen