1

Onderwerp: Buttercream

Hoi,

Waarschijnlijk een hele domme vraag..
Heb wat filmpjes gezien op youtube waar al afgesmeerde taarten op staan die ze dan bekleden. (ik zocht wat trucjes op de fondant er mooi op ter krijgen) en nu vroeg ik me af, of de buttercream helemaal hard moet zijn, heb pas 3 taarten gemaakt en laat het elke keer nog smeuïg...

Ik gebruik de buttercream van het recept hier op de site, de buttercream extra met banketbakkersroom...
Deze wordt ook niet helemaal wit (zoals ik ook op de filmpjes zag).
Doe ik hier iets niet goed aan?

zou iemand me tips willen geven!

Cogli l'attimo

2 Laatst bewerkt door Reini (11-01-2011 22:43)

Re: Buttercream

Het lukt het best idd als de botercrme hard is (dus in de koelkast ermee)
BC extra met BBR..nog nooit geprobeerd om af te smeren  :think: . En dat ie niet wit is, is al helemaal normaal met BBR  ;)

De meesten smeren af met 1:1 BC (ik met 1:2:3 zwitserse BC); Die wordt zeker hard als je de taart even in de koelkast zet.

Als je hem echt 'wit' wil, dan gebruik je best wit vet ipv de boter die we in Europa gebruiken. Crisco of ander plantaardig vet.  :)

3

Het hoeft voor mij niet speciaal wit te zijn, maar ik dacht misschien dat dat moet?!?  :o

heb je misschien een recept voor me van die zwiterseBC?
dat smaakt niet zo boterig toch?
ik vind 1:1 bc denk ik zo boterig smaakje hebben als je begrijpt wat ik bedoel..

alvast bedankt voor je tip..

Reini schreef:

Het lukt het best idd als de botercrme hard is (dus in de koelkast ermee)
BC extra met BBR..nog nooit geprobeerd om af te smeren  :think: . En dat ie niet wit is, is al helemaal normaal met BBR  ;)

De meesten smeren af met 1:1 BC (ik met 1:2:3 zwitserse BC); Die wordt zeker hard als je de taart even in de koelkast zet.

Als je hem echt 'wit' wil, dan gebruik je best wit vet ipv de boter die we in Europa gebruiken. Crisco of ander plantaardig vet.  :)

Cogli l'attimo

4

je vindt een recept van de zwitserse BC hier op de site bij recepten.

1:2:3 staat voor 1 deel eiwit, 2 delen suiker, 3 delen boter. Er staat ook 1:2:2 bij maar dat vind ik ook al te boterig naar mijn smaak. (ik at vroeger nooit BC omdat ik niet van de botersmaak hield en de zwitserse gaat er bij mij wel in  :D )

swiss meringue recept op de site:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … meringue)/

En dit is een recept voor 'buttercream':
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/193/Buttercream/

En dan is er gisteren nog op het forum een recept voor italiaanse BC gepost (ongeveer zelfde als de zwitserse)

Succes!!  :thumb:

5 Laatst bewerkt door Rabbeltje (12-01-2011 10:16)

1:2:3 is boteriger dan 1:2:2 hoor!

swiss meringue smaakt exact hetzelfde als italian, alleen de bereidingswijze is anders. wel even onthouden dat je de verhouding 1:2:3 met cups moet doen en niet op gewicht :)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

6 Laatst bewerkt door Reini (12-01-2011 10:30)

Ik heb ook niet gezegd dat er minder boter inzit  :D  maar zwitserse BC (1:2:3) smaakt minder boterig dan de gewone.

Ik hou persoonlijk niet van de vette, zoete, plakkerige typische botersmaak in gewone BC. Dat lijkt al te vaak op gewoon extreem zoete boter (ik maak het zelf nooit en als dat niet zo hoort, dan heb ik een crappy bakker in de buurt  :lol:

Het luchtige (meringue in de zwitserse of italiaanse) dat gaat er wel in.

7

maar je zei:

Reini schreef:

...Er staat ook 1:2:2 bij maar dat vind ik ook al te boterig naar mijn smaak.

maar dan is 1:2:3 nog boteriger... want voor zover ik weet is 1:2:2 ook gewoon meringue botercrème

8

da's idd mijn fout.. ik heb zitten bewerken en zinnen en stukken wegdoen.. ik bedoelde de gewone BC.. :grr:

9

haha, ik vond het al vreemd ;)

10

Rabbeltje schreef:

1:2:3 is boteriger dan 1:2:2 hoor!

swiss meringue smaakt exact hetzelfde als italian, alleen de bereidingswijze is anders. wel even onthouden dat je de verhouding 1:2:3 met cups moet doen en niet op gewicht :)

Verhouding in cups?
Het recept hier op de site is gewoon in grammen, en ik heb het niet anders gemaakt dan meten met grammen.  :think:

11

dan zijn de grammen daar waarschijnlijk al uitgerekend. als je geen recept hebt, kun je namelijk de verhouding 1:2:3 aanhouden:

1 cup eiwitten, 2 cups suiker, 3 cups boter

12

Het recept hier op de site is niet omgerekend vanuit cups lijkt me. De verhouding 1:2:3 is te zien in de hoeveelheid grammen.

Maar maakt dat echt zoveel uit? Ik heb namelijk nog niemand gehoord dat ze het met cups doen en mijn mbc is in mijn beleving nog nooit mislukt.

Ondanks dat cups niet in verhouding staan met het metrische systeem staat de verhouding ingrediënten toch gelijk?

In grammen scheelt niet veel hoor, maar iets van 20 gram suiker per cup, maar dat kan net genoeg zijn om het echt te zoet te maken :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

Suikertaartjes-Suuz schreef:

In grammen scheelt niet veel hoor, maar iets van 20 gram suiker per cup, maar dat kan net genoeg zijn om het echt te zoet te maken :)

wat is eigenlijk een cup? cupcake? kopje? geen idee! ben net begonnen... ;)

wat is er nou mooier, leuker, spannender als taarten bakken? =)

Een cup is 240 ml, het is gewoon een inhoudsmaat :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

16

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Een cup is 240 ml, het is gewoon een inhoudsmaat :)

okeee, dankjewel!  :thumb:

wat is er nou mooier, leuker, spannender als taarten bakken? =)