1

Onderwerp: hoelang bewaar je voorgemaakte puzzelplaatjes

de titel zegt het al, hoelang kan ik voor gepuzzelde plaatjes bewaren van marsepein?
ik lees steeds iets anders en kan er nog even geen touw aan vast knoppen

ik wil ong 40 cupcakes maken voor mijn verjaardag om aan mijn kindjes te trakteren ik werk namelijk op een kinderdagverblijf en nu wil ik zeer eigenwijs natuurlijk ook veel verschillende

groetjes Willeke

2

Re: hoelang bewaar je voorgemaakte puzzelplaatjes

Je kan ze luchtdicht verpakken en minstens een week bewaren. Je kan ze ook langer bewaren, maar dan raad ik je aan om ze in de vriezer te bewaren. Ook weer goed luchtdicht verpakken.

3

bedankt voor je reactie, hoe lang van te voren moet ik ze dan ontdooien om weer verder te kunnen verwerken?

groetjes Willeke

4

Binnen een kwartier tot half uur zijn ze weer helemaal ontdooit. Gaat best snel, maar ligt eraan hoe dik je ze maakt.

5

bedankt dan kan ik alvast aan de slag, en vries ik ze gewoon in, wil vanalles proberen maar wil niet ieder weekend aan de taart O-) is niet  zo best voor mijn figuur voor zover er figuur in zit en zo kan ik dus lekker freublen en proberen

bedankt

groetjes Willeke

Ik zou gepuzzelde plaatjes helemaal niet laten ontdooien. Het handige van bevroren plaatjes is nl dat ze stevig zijn en dus niet zullen vervormen bij het overbrengen op de cupcake.

Life is what you bake it.

7

Bij marsepein vervormt het niet, zeker niet ter grootte van een cupcake. Fondant is een ander verhaal, die zou ik wel gelijk uit de vriezer op de cupcakes leggen. Die vervormen wat makkelijker.

Voor een groter puzzelplaatje bijvoorbeeld op een taart doe ik zowel marsepein als fondant in de vriezer.

Go4Cake schreef:

Bij marsepein vervormt het niet, zeker niet ter grootte van een cupcake. Fondant is een ander verhaal, die zou ik wel gelijk uit de vriezer op de cupcakes leggen. Die vervormen wat makkelijker.

Voor een groter puzzelplaatje bijvoorbeeld op een taart doe ik zowel marsepein als fondant in de vriezer.

Maar wat is de toegevoegde waarde van het laten ontdooien? Ik zou voor het gemak ze altijd in bevroren toestand op de cc doen. Het verschil in vervormen tussen marsepein en fondant heb ik overigens niet zo ervaren...

Life is what you bake it.

9 Laatst bewerkt door Boska (12-01-2011 01:13)

Waarom zou je ze invriezen? De gepuzzelde plaatjes blijven buiten de vriezer ook heel lang goed (veel langer dan een week) Het is alleen handig als ze even wat steviger zijn als je ze op de cc's legt.
Als het je om het gemak gaat, zou ik cc's met plaatje en al invriezen  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

10

Boska schreef:

Waarom zou je ze invriezen? De gepuzzelde plaatjes blijven buiten de vriezer ook heel lang goed (veel langer dan een week) Het is alleen handig als ze even wat steviger zijn als je ze op de cc's legt.

Ja dat dacht ik ook al, heb ze al vaak langer vantevoren gemaakt hoor!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11

kokkie schreef:
Boska schreef:

Ja dat dacht ik ook al, heb ze al vaak langer vantevoren gemaakt hoor!

Marsepein wordt toch niet anders als je het tot plaatje hebt omgetoverd? Kun je volgens mij lang bewaren zonder in te vriezen hoor.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

12

Mijn ervaring is dat het buiten de vriezer wat uitdroogt, ook al heb ik ze luchtdicht verpakt. Daarom bewaar ik de plaatjes die ik ver van te voren maak in de vriezer. Ze gaan bij mij voordat ze op de taart gaan toch altijd eerst even de vriezer in zodat ze in bevroren staat op de taart gaan, dus waarom dan niet gelijk invriezen....  :)

13

Maar hoe zit het dan als je de taart voor iemand maakt en die hem dan (deels) weer in wil vriezen? Je mag toch nooit 2 keer iets invriezen?

14

Dat maakt voor het puzzelplaatje niet uit. Als je de taart eerst helemaal hebt gemaakt en invriest en je ontdooit deze, dan moet je de taart niet opnieuw invriezen. Maar als je alleen een puzzelplaatje in de vriezer hebt gehad kan daarna het puzzelplaatje met verse taart weer gewoon ingevroren worden.