1

Onderwerp: boetseren marsepein 1:2 of 1:3 gebruiken???

hallo beste boetseerders.

ik zit al een dagje of twee te zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar kan m dus echt niet gevonden krijgen gmbl.

vandaar nu hier mijn vraag (weet niet of tie al eerder is gesteld :D ):
ik wil graag boetseren maar mijn boetseersels zakken in elkaar... mijn mooie lange pinguin werd op mijn kersttaart een dikkertje (uiteindelijk was tie wel grapping maar was niet zo de bedoeling..).

ik gebruik op dit moment nog marsepein 1:2 kan ik beter 1:3 of misschien zelfs 1:4 pakken.

ik wil geen tylose gebruiken(wil nl liever niet dat ze uitharden...) en weet dat t mogelijk is om boetseersels te maken van marsepein zonder tylose

alvast bedankt voor je antwoord!

groetjes lonneke

gr lon

2

Re: boetseren marsepein 1:2 of 1:3 gebruiken???

marsepein hardt iig niet uit met tylose, dus je zou het wel kunnen gebruiken om het iets steviger te maken. En ik denk dat 1:3 idd beter werkt omdat daar minder vet in zit. Dan is het ook wat steviger.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Tja, ik zou zeggen koop MMF. Dat hard wel uit aan de buitenkant (dus is heel makkelijk met boetseren) maar het blijft lekker zacht aan de binnenkant.
Al mijn boetseersels van MMF (is ook allemaal zonder tylose) worden opgegeten en heerlijk gevonden door de kinderen. Voor volwassenen is het toch te zoet en dat geldt ook voor marsepein is mijn ervaring.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

het is idd de bedoeling dat ze van marsepein gemaakt worden en niet van fondant ;)  vandaar mijn vraag

denk dat ik dan idd de 1:3 maar ga bestellen ;) om t uit uit te proberen

dank jullie wel voor de reacties

gr lonneke

gr lon

5

marsepein met tylose wordt nooit echt keihard (tenminste bij mij niet 1:3) maar wel steviger.
Je zou ook nog een klein beetje fondant door de marsepein heen kunnen doen, het smaakt dan nog wel naar marsepein maar heeft ook de eigenschappen van fondant. (meer marsepein dan fondant)

Alles goed???? nee 3 fout

6

Wat ik wel doe als ik wil voorkomen dat mijn figuurtje inzakt is een stukje spaghetti in het lijfje steken en daar het kopje op zetten.
Wel even voorzichtig opeten natuurlijk!

Ik boetseer overigens altijd met 1:4

7

thanks voor al jullie tips!!!

heb vandaag effe bij de pipoos marsepein 1:4 gehaald (doe ik ook maar eenmalig, want als t me bevalt bestel ik t gewoon bij de webshop, is een stuk voordeliger ;) en ga t van de week uitproberen

groetjes Lonneke

gr lon