1

Onderwerp: chocolade smelten

hallo allemaal,
ik ben al een tijdje bezig met cake pops, lukt op zich aardig maar ik krijg de chocola er niet mooi omheen, t lijkt wel of de choco niet vloeibaar genoeg is? zou dat kunnen? ik lees vaak, dat je de balletjes in de massa moet dopen, maar dat lukt me dus niet, er zitten altijd dikke klodders chocolade omheen wat dus niet mooi opdroogt, help? groetjes

2

Re: chocolade smelten

Ik ga je berichtje even verplaatsen naar Taartdecoratie algemeen :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Het lijkt wel of je de chocola niet warm genoeg hebt gemaakt.
Eerst alle chocolade helemaal laten smelten, dan wat af laten koelen tot het een bewerkbare dikte heeft.
Succes

4 Laatst bewerkt door Ottolien (11-01-2011 13:04)

:lol:  :lol:
Ik weet wat je nu doormaakt. Ik heb ze vorige week gemaakt en wat een k* werk zeg.
Echt alles zat onder de chocola (ook ik :+ ).

edit: zie net dat je berichtje al van gisteravond is dus je bent er vast al klaar mee ;)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Dan is het inderdaad niet genoeg gesmolten, óf als je het in de magnetron hebt gemaakt juist 'verbrand' (dan is het heel brokkelig). Ik heb de beste resultaten gehad door de chocola 'au bain marie' te smelten (met een blandaschaal in een kleine spaghettipan) en dat ging helemaal goed toen ik Verkade Kookchocolade gebruikte, dat smelt heel snel. Maar andere merken chocola werken doorgaans ook prima.

6

Ik heb het van het weekend even uitgeprobeerd. Ik doe het au bain marie (maar niet met haar billen in het water  :) maar er net boven) en met eigen merk witte chocolade van de Vomar. Ging echt prima! Het smelten ging heel snel, ik heb wel steeds geroerd. Hele mooie dikte waar ik makkelijk een cakepop in kon dippen.

Wat ik ervan gelezen heb, is dat als de chocolade te heet wordt of als er water bij komt dat het dan te dik wordt.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

7

Ik heb hier nog chocolade uit Duitsland liggen. Speciaal voor het smelten. Dat mag je geen water bij doen. Maar moet je een warme bak met water en daarin een schaaltje met het chocolade in smelten.

8

even nog een vraagje hierover..

mij lukt het ook nog niet mooi...
Moet je juist smeltchoco hebben (bijv van funcakes die drops) of juist gewone chocolade??

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

9

Het merk chocolade maakt niet zoveel uit.

het belangrijkste is om de chocolade goed te temperen. Dat betekend au bain marie verwarmen tot het helemaal gesmolten is (doe wat van de chocolade op je vinger en tegen je lip, als het warmer dan je lip is is het warm genoeg). dan laat het het wat afkoelen (tot het kouder dan je lip is) en kun je het gebruiken.

En wat petra en Boystwins al zeiden, gaan water erbij. 1 druppel is genoeg om alles weg te moeten gooien (al hoewel het dan nog steeds lekker is om te snoepen)

10

je moet je au bain mariebak nooit in t water laten hangen en je chocola tempereren is echt niet alleen af laten koelen en de temperatuur hangt van de soort chocola af.

11

ik vind ze ook erg lastig om te maken....., ik krijg ook altijd van die lange druipers van chocolade aan de onderkant of de cakeballetjes glijden van het stokje af  :rolleyes:
hahaha

12

hallo
ik heb hetzelfde probleem , als ik de smelt chocolade verwarm dan blijft hij te dik ( vind ik zelf )
je kunt de chocolade verdunnen met cacaoboter.je hebt maar weinig nodig om het mooi vloeibaar te krijgen om een mooi dun laagje over de cake pops te krijgen
succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie