Onderwerp: taart bekleden met glazuur

Hallo allemaal,

Ik ben nog een beginner en ben druk aan het oefenen voor het maken van een bruidstaart. Nu kwam vandaag de bruid alleen aan met het idee om glazuur op de taart te gebruiken, dat had ze ergens gezien en blijft maar in haar hoofd zitten. Duss... prima nieuwe uitdaging :9 , dacht ik, maarrrr

Nu heb ik dit nog nooit gedaan. :s  Kan dit met vloeibaar fondant glazuur? Heb er al veel over gelezen dat men het over de cc giet. Maar werkt dit ook op kapsels met diameter 30? Krijg je dit wel netjes overgoten, en ook de zijkanten? En smeer je de taart dan ook eerst af met botercreme om hem netjes strak te krijgen?

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen...

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes sabine

Re: taart bekleden met glazuur

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt,maar je kunt kant en klare fondant glazuur in de shop kopen.
Een andere methode is om zelf met vloeibare icing 2 of 3 lagen aan te brengen (laatste laag is dunste laag). Hiervoor heb je wel een soort platte, metalen lineaal nodig die je aan bovenkant gebruikt om icing glad te strijken. Metaal eerst met heet water warm maken en goed afdrogen ! Daarna zijkanten ook glad strijken.Het kost enige oefening maar je hebt dan wel een mooie matte glazuurlaag. De cake hoef je niet eerst af te smeren.
Succes!

Ik heb het laatst ook geprobeerd met fondantglazuur.
Vond het een lastig werkje, komt best precies, maar ben ook nog niet zo lang bezig.
Het glazuur moest zo rond de 38 graden zijn tijdens het verwerken, volgens een collega bakker, en dat klopte ook wel. Had wat geoefend met cupcakes ,en die ik heb overgoten waarbij de temperatuur warmer was, waren minder mooi gebleven.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

weet je wel zeker dat de bruid het over glazuur had? Ik hoor zo vaak dat mensen glazuur zeggen, maar gewoon niet weten hoe ze het anders moeten noemen, en 9 van de 10 keer gaat om het fondant of marsepein :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

:lol: Dank jullie wel allemaal voor de tips. Ik kijk er best wel tegenop omdat ik al een aantal plaatjes voorbij heb zien komen van glazuurlagen die niet zo strak waren. En ik kies altijd voor fondant omdat ik het zo strak mogelijk wil hebben (sorry ben zo'n pietjeprecies muts)

@Tirza; De bruid is een collegaatje en heeft al een aantal taarten van me gezien en geproefd.  :Y Haar broer had voor zijn bruiloft een taart met glazuur en dat vond ze zo mooi... ik heb haar wel al uitgelegd wat het verschil is en ook al laten zien! maarja als de bruid eenmaal iets in het hoofd heeft hihihi :lol:  :lol:

Weet iemand of die fondant glazuur met warm weer ook mooi blijft? Ze trouwen in augustus en als de taart dan in de zaal even moet staan... gaat dat goed?

enorm bedankt voor jullie reacties!!

6

Hè sabina

Een taart met glazuur maken is heel moeilijk. Omdat de glazuur snel weer afkoelt en dan onbewerkbaar wordt ik denk zelf dat de taart van haar broer met Royal icing afgesmeerd en dat is heel veel makkelijker.

Succes met uitzoeken

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

sabine-dekkers1 schreef:

@Tirza; De bruid is een collegaatje en heeft al een aantal taarten van me gezien en geproefd.  :Y Haar broer had voor zijn bruiloft een taart met glazuur en dat vond ze zo mooi... ik heb haar wel al uitgelegd wat het verschil is en ook al laten zien! maarja als de bruid eenmaal iets in het hoofd heeft hihihi :lol:  :lol:

oke, maar wie zegt dat het glazuur heet? als de bakker zegt glazuur, is het dan ook werkelijk fondantglazuur? Royal icing heet in het nederlands eiwitglazuur :Y

ik heb overigens geen idee of fondantglazuur goed blijft bij warm weer.  :s

groetjes Tirza     

Ja je hebt gelijk, glazuur is ook een breed begrip.
Volgende week neemt ze foto's mee.. eens kijken of ik daar iets wijzer van word... denk het niet hihi..

In ieder geval bedankt voor je hulp Tirza!!
Ik ga het allemaal nog zien... :/

eigenlijk hoop ik gewoon voor je dat je de taart niet hoeft te bedekken met fondantglazuur :)

groetjes Tirza     

Nou je haalt me de woorden uit de mond...
In het begin dacht ik: leuk een nieuwe uitdaging. Maarja ook ik weet wel dat je heel veel en lang moet oefenen om het fatsoenlijk te krijgen... ook op die diameters etc.

Hopelijk kan ik haar overhalen tot fondant, want dat vond ze zelf ook mooi en lekker (gelukkig is ze ook een zoetekauw, dus das niet zo lastig hihi)

Duim voor me hihi :9

11

**duim-duim**

groetjes Tirza