1

Onderwerp: eerste stapeltaart maken, kan het wat ik wil?

Hoi Allemaal,

Erg enthousiast begonnen aan mijn eerste poging tot een stapeltaart!
Ik wilde perse de 1 taart met chocoladeganache overgieten, misschien niet zo heel slim, maar dat is de onderste laag geworden(24 cm).
De bovenste laag wordt met marsepein bekleed....(18 cm)

mijn eerste vraag is of het uberhaupt wel mogelijk is om op ganache te stapelen?
Moet dan zowiezo een kartonnetje onder de bovenste...  en ik wil met twix of gewoon sateprikkertjes verstevigen.
Doordat de ganache zacht blijft, zou de bovenste taart dan helemaal erin zakken? of juist door de stokjes niet?

Het onderste taartje (met ganache) wordt zowieso wat minder mooi als je de bpvenste eraf haalt toch?

Misschien stomme vragen... maar ik heb er echt geen idee van...
Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Chantal

Smakelijke groetjes,
Chantal

2

Re: eerste stapeltaart maken, kan het wat ik wil?

Het is wel lastig stapelen met ganache, maar het kan wel hoor. Goed stutten is dan wel heel belangrijk. Ik zou met douwels stutten. Steek één douwel in de onderste taart (helemaal bekleed), en knip, zaag of snijd hem af. Snij dan de andere douwels precies even lang als de eerste. Dan erin steken, cakeboard erop, beetje bc (of ganache als je nog over hebt) op het cakeboard, en je bovenste taartje erop. Let wel op met ganache, je hebt er zo deuken en vingerafdrukken in staan.

Als het goed is, gaat de bovenste er toch niet af voordat hij op is? Ik raad mensen altijd aan om de stapel gewoon van boven naar beneden aan te snijden (als de bovenste op is, kartonnetje weg, douwels eruit en aan de volgende beginnen), dan maakt het niet uit hoe de bovenkant eruit ziet toch?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Re: eerste stapeltaart maken, kan het wat ik wil?

dank je wel voor je snelle reactie!
alleen heb ik geen douwels in huis.. en kan ook niet weg vandaag.
Dus misschien toch de sateprikkers of spaghetti...
Taart is in het geheel niet zo groot....

De taarten hebben beide andere vullingen, dus wil de mensen laten keizen welke ze willen...
Dan kan ik misschien beter nadat iedereen hem gezien heeft gewoon afstapelen toch?

Ik ga het gewoon erop wagen dat ik kan stapelen!

Dan maar gelijk nog een vraagje.....

Kan ik de decoratie (marsepeinen bloemen) er gewoon opleggen of beter nog beetje insmeren met water?

Nogmaals bedankt!

Smakelijke groetjes,
Chantal