Immila schreef:toutout schreef:Heel erg leuk, maar ik vraag me af hoe maak ik die cupcakes en hoe decoreer ik het die marsepein ???
Als ik vanavond even wat meer tijd heb, zal ik een samenvatting maken van hoe het eenvoudig kan. Kun je later altijd nog ingewikkelder recepten proberen of bestellingen plaatsen voor mixen of uitstekers bij webshops als je het leuk blijkt te vinden...
Hoi Toutout,
Je hebt papieren cupcake vormpjes nodig. Het makkelijkste is om ze in een muffinvorm te zetten, dan kunnen ze niet omvallen en de cakejes worden mooi rond. Anders gewoon op de bakplaat of in kleine passend ovenschaaltjes mocht je die wel hebben. De muffinvorm wordt overigens verkocht bij de Xenos heb ik begrepen voor minder dan 4 euro, mocht je er later één aan willen schaffen.
Er zijn heel veel verschillende recepten voor cupcakes, van simpel met gewone huis-tuin-en-keuken ingrediënten tot ingewikkelde recepten waarbij het heel nauw luistert in welke volgorde je wat doet. Anders zijn er natuurlijk ook de pakken cakemix uit de supermarkt nog, variërend van alles nog toevoegen behalve de bloemprodukten tot enkel nog water toevoegen (die laatste zijn minder lekker en de light versie heeft een rare nasmaak vind ik persoonlijk).
Een heel simpel recept, wat bij mij eigenlijk altijd wel lukt:
125 g zelfrijzende bloem, 125 g suiker, 125 g boter in stukjes (op kamertemperatuur!), 2 eitjes, 2 eetlepels melk, ½ theelepel vanille-extract. In plaats van het vanille-extract kun je ook de suiker aanvullen met 1 zakje vanillesuiker (meenemen met het gewicht van de gewone suiker in die 125 g) of wat geraspte citroenschil -zonder het wit, dat is bitter- gebruiken voor een licht frisse smaak. I.p.v. de zelfrijzende bloem, kun je ook gewone bloem nemen en iets minder dan een ½ theelepel bakpoeder door de bloem mengen.
Alles behalve de melk in een mengkom en mixen (er zullen mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar het werkt en het is makkelijk). Zodra het gemengd is, de melk erbij en nog heel even mixen, maar niet langer dan nodig om de melk op te laten nemen in het beslag.
De papieren vormpjes tot ongeveer 2/3 vullen (mocht je een ijsschep hebben, die is lekker makkelijk om de cupjes te vullen). Dan 15-20 minuutjes in de voorverwarmde oven op 170 graden.
Het moeilijkste is bepalen wanneer ze goed gaar zijn. Als ze mooi geel zijn, met een satéprikker of breinaald in een paar cakejes prikken. Als er geen beslag aan de prikker zit, zijn de cakejes gaar en kunnen ze eruit. Niet tussentijds de oven opendoen, dan storten de cakejes in en ook niet langer in de oven laten dan nodig, want dan laten de papiertjes los… en daarom vind ik bakken het lastigste! Verder is iedere oven een beetje anders, dus het is ook een beetje proberen. Als de bovenkant van de cakejes ‘scheurt’, dan is de temperatuur toch wat de hoog geweest.
Voor het versieren neem je marsepein (of fondant). Dit is iets lastiger om aan te komen. Je kunt het kant en klaar en gekleurd kopen bij een decoratiewinkel of online (vind de gekleurde Funcakes marsepein alleen niet lekker, smaak is wel beter als je het 1:1 mengt met de ongekleurde variant). Goed kneden, plat drukken en verder uitrollen. Als je hiervoor zo’n siliconen kinder-deegrollertje of een stukje PVC-pijp gebruikt, plakt het niet. Als ondergrond is een stevig plastic tafelkleed ideaal of zo’n doorzichtige bureaumat van Ikea. Als je dat allemaal niet hebt, helpt poedersuiker, maizena of wat vet of bakspray tegen het plakken (nadeel: marsepein of fondant wordt witter en droger of vetter…). Een rondje kun je uitdrukken met een glas met ongeveer de doorsnede van een cupcakeje. Je kunt van alles maken om de bovenkant van het cupcakeje mee in te smeren om het rondje erop te plakken, maar wat makkelijk is en de meeste mensen in huis hebben is chocoladepasta. Alleen bij lichte kleuren schijnt dat door (tenzij je een hele dikke plak marsepein of fondant op je cake legt, maar 2-3 mm is lekker en zoet genoeg). Dus makkelijker is witte chocoladepasta. Daarna is het gewoon doen waar je zin in hebt. Als je nog wat leuke koekjes uitstekers hebt, kun je die gebruiken. Je kunt ook zelf wat figuurtjes uitsnijden of een mooie roos maken (zie o.a. http://elearning.teleac.nl/mod/resource/view.php?id=176 les 2).
En voor je het weet wil je zodra je tijd over hebt, cakejes en taartjes maken 
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=75290
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=127114
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=127118
(Ik kan de oudere plaatjes die ik gepost heb, niet meer terug vinden
)
Er zijn echt mega veel ideeën te vinden hier op het forum en de how to’s zijn super!
Succes en veel plezier
!!!