1

Onderwerp: Dubbel bekleden?

Hoi,

Ik heb vorige week het taartboek van Peggy Porschen gekocht en ben er helemaal blij mee. Maar wat me opvalt is dat zij alle taarten dubbel bekleed. Nu kan ik me voorstellen dat het dan veel strakker eruit komt te zien. Maar er komt wel een dikke laag op dan en erg zuinig is het ook niet. Ik heb hier verder nog nooit gelezen dat iemand dat doet, dus ik vraag me af waarom ze in het boek dat wel doet, en waarom niemand hier het doet?

Mijn taarten bekleden gaat nu aardig zonder scheuren maar wel nog erg bobbelig aan de zijkanten (door het opensnijden en vullen, je ziet het er doorheen) ik probeer die bobbels altijd weg te smeren met botercreme maar daar krijg ik dan op sommige stukken erg dikke lagen bc en dat vind ik heel vies. daarom zie ik ergens ook wel de voordelen van dubbel bekleden?

Liefs Lotje

2

Re: Dubbel bekleden?

Hoi Lotje,

dat is typisch engels om een taart met eerst marsepein te bekleden en daarna met fondant. Bij de engelse gaat het vaak om het uiterlijk van de taart, de smaak komt op de 2e plaats. De taart wordt er trouwens wel goed strak van maar je hebt inderdaad een dikkere laag bekleding. Ik heb het 1 x gedaan bij een taart die echt superwit moest zijn (karate pak) en de mensen voor wie de taart was wilde graag ook de smaak van marsepein.
ik heb toen eerst een laagje heel dun marsepein gedaan en toen een laagje heel dun fondant. maar mijn voorkeur gaat toch uit naar 1 laag bekleding :Y

gr Miranda

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

het dikke bekleden wordt vaak gedaan in het buitenland (niet alleen in engeland)

Ik doe het ook wel eens :Y sowieso altijd bij taarten die wit moeten zijn, ik kleur geen marsepein wit omdat ik dat niet mooi vind en er veel te veel kleurstof in moet. Dus laagje marsepein a 3mm en dan laagje fondant a 3mm :Y
Ziet er inderdaad erg strak uit ja :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4 Laatst bewerkt door Esther68 (07-01-2011 18:02)

Ik heb wel eens gelezen dat de Engelsen de bekleding niet eens opeten. Dus alleen de cake. Toen begreep ik ook waarom de zus van mijn schoonzus, die in Engeland woont, de marsepein liet liggen. Ik dacht dat het door de marsepein kwam. Dat ze die niet lekker vond omdat in Engeland meestal fondant wordt gebruikt. Maar misschien was dit ook echt... :lol:

5

Hoi allemaal,

Als je wel dubbel bekleedt, doe je dan tussen de laag marsepein en de laag fondant ook botercreme?

Groetjes,
Sarah

6

nee, gewoon beetje natmaken met water volstaat ook, het is maar dat het aan elkaar blijft plakken.

Alles goed???? nee 3 fout

ik smeer er niets tussen, dan kun je makkelijker de laag fondant eraf halen en glad strijken. Mijn taart die alleen met marsepein is bekleedt, daar komt vaak na 10 minuutjes een laagje condens op, dus dat plakt uiteindelijk vanzelf vast.

In engeland, plakken ze dat vaak met gekookte en gezeefde abrikozenjam.

Niets alle engelsen halen het er af, sommigen :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Miss Pebbles doet het toch ook altijd zo?
En haar taarten zijn retestrak (zoals ze zelf zegt!).