1

Onderwerp: botercreme: gezouten of ongezouten roomboter

Lees hier net ergens dat je de 1:1 botercreme moet maken met ongezouten roomboter?
Heb het totnutoe altijd met gezouten gedaan.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
Alvast bedankt :)

2

Re: botercreme: gezouten of ongezouten roomboter

:think: minder zout?

Geen idee of het verschil te proeven is, ik gebruik altijd de ongezouten omdat ik die nu eenmaal altijd al kocht, dus tsja

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

ben ik ook wel benieuwd naar......haal altijd ongezouten maar waarom eigenlijk :think:

ik lees even mee.

4

Ik denk dat dit een kwestie is van smaak, maar ik ben zelf geen fan van zout in zoete gerechten, dus ik houd het altijd op ongezouten boter.

5 Laatst bewerkt door Mirjam5 (06-01-2011 10:20)

Ik vind gezouten roomboter niet lekker. Krijg het wel eens op kraamvisite tussen de beschuit en de muisjes zeg maar... :s Ik denk dat je het verschil wel proeft in de bc. Of misschien ook niet doordat er zoveel suiker in zit... :think:

En als je geen verschil proeft kan je net zo goed ongezouten nemen, want we eten met z´n allen toch al veel te veel zout :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Ik voeg nooit zout toe aan een gerecht (omdat er bijna overal toch al zout inzit en een bouillonblokje bv ook vol zout zit).

Hoe meer zout je normaal eet, hoe minder je zout zal proeven in een gerecht. Wanneer wij ergens een soepje nemen is die snel te 'ziltig' terwijl de rest van het gezelschap er niks van merkt of zelfs zout bijdoet.
Ik denk dat het dus persoonlijk is. Persoonlijk hou ik niet zo van een zouttoets in een taart.  ;)

7

Zout versterkt zoet volgens mij juist. Ik moet bekennen dat ik geen idee heb of ik gezouten of ongezouten roomboter koop, neem meestal gewoon de goedkoopste  :lol:

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

8

freijak schreef:

Zout versterkt zoet volgens mij juist. Ik moet bekennen dat ik geen idee heb of ik gezouten of ongezouten roomboter koop, neem meestal gewoon de goedkoopste  :lol:

Dan heb je ongezouten :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

freijak schreef:

Zout versterkt zoet volgens mij juist.

Dat klopt in principe wel, daarom staat er bij cake-recepten ook vaak bij dat er een mespuntje zout in moet, maar voor botercreme vind ik gezouten boter echt veeeeel te zout: heb het 1 keer per ongeluk gebruitk en persoonlijk vond ik het niet te eten: ik gooi zelden iets weg, maar dit ging toch echt de bak in!  :x

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

Schrijf ik net een bericht maar heb ik op melden geklikt ipv de reactie hier te typen..pfff en ben niet eens blondttt;)
Thnx voor alle reacties.
Heb voor de taarten van vandaag nog gezouten liggen dus die gaat eerst op, voor de volgende ronde ga ik ongezouten proberen.
Stom eigenlijk want als ik kanneelboter maak doe ik dat ook van ongezouten...maarja...
qua prijs scheelt het niets bij Appie, beide soorten even duur.

11

vies vind ik het, zout in de zoete botercreme! ook 1 x per ongelijk gedaan en ik proefde echt het verschil!

12

Jullie hebben het dan neem ik aan wel over roomboter met een klein beetje zout er doorheen?

Als ik aan gezouten roomboter denk, moet ik namelijk denken aan de roomboter die echt zout zout is. Die je dus kan gebruiken om op een stukje stokbrood te smeren. Kan me niet voorstellen dat dat te niften is in de botercreme.  :lol:

13

Vizzstick schreef:

Jullie hebben het dan neem ik aan wel over roomboter met een klein beetje zout er doorheen?

Nee, ik heb het dus precies over die boter die heerlijk is op een stukje brood, of om een biefstukkie in te bakken ;)

Groetjes, Adrienne

14

haha ja de gewone gezouten..die andere is met zeezout..die heb ik eg noooooit

15

Ben ik dan BlonT want ik zie echt geen verschil in ongezouten en gezouten roomboter...ik koop meestal eigenmerk van winkel...Vorige x vroeg ik nog aan medewerker om ongezouten roomboter en hij keek me zo raar aan zo van die verkopen we niet mevrouw was zijn antwoord  :/  dus ik had zoiets van ja zal wel

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

16

Ik zou een beetje (snufje) zout door de ongezouten roomboter doen, dat is waarschijnlijk minder zout dan er in de comerciéle gezouten boter zit. Een beetje zout in zoete gerechten verbetert de smaak. Ook als je een taart bakt hoort er altijd een beetje zout in te zitten.
Botercreme is wel wat langer houdbaar als er wat zout in zit.

17

Cupla schreef:

Ben ik dan BlonT want ik zie echt geen verschil in ongezouten en gezouten roomboter...ik koop meestal eigenmerk van winkel...Vorige x vroeg ik nog aan medewerker om ongezouten roomboter en hij keek me zo raar aan zo van die verkopen we niet mevrouw was zijn antwoord  :/  dus ik had zoiets van ja zal wel

Vreemd, ja... Wat Mirjam5 zegt: als het er niet op staat heb je ongezouten. Je kunt natuurlijk ook op de verpakking kijken. In ongezouten zit iets van 0.01 natrium. In gezouten geloof ik iets van 0,20, weet niet zeker

18

Oke weer iets geleerd haha..Nooit oud voor he  ;)

19

Nou heb ik nog nooit echt in de winkel gekeken maar volgens mij heb je drie soorten.

Een geheel zoutloze, een waar een klein beetje zout is toegevoegd(staat niet als naam op het etiket) en eentje die echt zout smaakt(daar staat echt gezouten roomboter op etiket).

Ik zou zeggen dat de 1e twee wel geschikt zijn voor botercreme, maar de laatste vooral niet.  :lol:

20

Vizzstick schreef:

N
(staat niet als naam op het etiket)

Waar herken je die dan aan? :think:

Groetjes, Adrienne

21

Vizzstick ben u welleens in Makro groothandel geweest, daar is geen 3 soorten hoor  :rolleyes:  daar koop ik het meestal

22

Adrienne schreef:
Vizzstick schreef:

N
(staat niet als naam op het etiket)

Waar herken je die dan aan? :think:

tsja.. geen idee. Toevallig zag ik tijdens kerst op mijn werk dat er roomboter lag. Er moest gezout en ongezout liggen maar het stond er niet duidelijk op. Een zilveren en gouden wikkel. Op de een stond bij ingredienten zout en bij de andere niet. Ze smaakten alletwee hetzelfde.

Dus ik ga er dan vanuit dat er 3 soorten zijn. Maar nogmaals, ik heb geen vergelijkend waren onderzoek uitgevoerd.  :lol:

23

Cupla schreef:

Vizzstick ben u welleens in Makro groothandel geweest, daar is geen 3 soorten hoor  :rolleyes:  daar koop ik het meestal

Ja dat ben ik wel eens. En ik ga er vanuit dat er bij de makro wel meerdere soorten en merken boter liggen dan 2. Elk merk is weer anders he.

En buiten dat als de makro iets niet heeft betekend dat niet dat het niet bestaat.  ;)

24

Dat is waar vizzsticks

25

Toch wel grappig op zich. Hierboven las ik ergens: als het er niet op staat is het ongezouten...
De roomboter die ik heb (melkan vd plus) staat juist op: ongezouten. Dus eigenlijk ga ik ervanuit dat als er niks opstaat, het gezouten is. Mijn smaak is niet 100% ontwikkeld, dus zelf proef ik vaak die kleine verschillen niet, dus moet dan echt uitgaan vd verpakking.
Heb net ook ff gekeken op een pakje ruitjesroomboter, maar daar staat dus totaal niks op, alleen de voedingswaarden en dat het gepasteuriseerd is. NIks over natrium dus of wat ook. Maar deze is dan ook zoutloos??