1

Onderwerp: stapel voor zaterdag. vrijdag amper tijd. wanneer wat doen?

zo, in mijn topic-titel staat het al zo'n beetje.

Ik mag voor zaterdag voor het kleinkind van een kennis een efteling-taart maken.
Nou heb ik vrijdag hooguit 2 uurtjes tijd ivm feest zwager. Nou heb ik nog nooit een taart ingevroren dus weet niet of ik dat wel moet doen. Zul je altijd zien dat alles dan smelt en zo.

De taart krijgt als vulling vanille-botercreme met aardbeien jam. Weinig spannends dus maar dat vinden ze lekker  :) 

Anyway, wat kan ik het beste doen? Vanavond bakken, morgenavond vullen en bekleden en dan in de vriezer? Vrijdag-ochtend uit de vriezer in de koeling en dan zaterdag om n uur of 9 uit de koelkast op t aanrecht zetten (moet om 1 uur geleverd worden zaterdag)
of donderdag helemaal maken en dan bewaren? En hoe bewaren dan?
zucht.... ik maak altijd alles de dag vantevoren vers, en nou weet ik dus effe niet wat het beste is voor de taart?

Weet al wel dat ik binnenkort iets ga invriezen als test want ik voel me nu wat stressig eigenlijk.  :rolleyes:

dus; wat zouden jullie doen???
groetjes
Gonny

2

Re: stapel voor zaterdag. vrijdag amper tijd. wanneer wat doen?

Gezien de vulling zou ik de taarten donderdag maken. En invriezen gaat allemaal prima hoor, alleen geen 3D bloemen en strikken e.d. maar die kan je er ook de dag zelf op doen. Invriezen doe ik (voor ons zelf) ook regelmatig met marsepein en met fondant. Komt er net zo goed en lekker weer uit. maar in dit geval zou ik het niet doen. gewoon dus de donderdag op je gemak maken!

3

en dan in de kelder (relatief koel = een paar treden diep) of in de koelkast bewaren?

4

Koelen hangt af van je vulling.
Alles met slagroom bijvoorbeeld moet echt in de koelkast. Alhoewel het nu in de kelder misschien wel kouder is.