1

Onderwerp: vraagje over een strik

Hallo,

Het is vast allemaal al een keer eerder gevraagd, maar kan toch niet helemaal vinden wat ik zoek......dus stel ik de vraag nog maar een keer....

Mijn nichtje heeft gevraagd een taart voor haar 8e verjaardag te maken. Kreeg er gelijk een hele tekening bij van hoe die er dan uit moest zien.
Ze wil graag een taart met een strik. Nu zijn mijn vragen de volgenden:

Wat gebruik ik hier voor. Heb eigenlijk alleen nog marsepein gebruikt, maar dat hard niet uit, wat wel...

Ik lees net ergens dat de strik pas op het allerlaatste moment op de taart wordt gezet, waarom is dat....Eigenlijk wil ik de taart een dan van te voren kant en klaar afleveren...Is een strik met 12 lussen te zwaar om een dag van te voren al op de taart te zetten...

Alvast bedankt voor jullie tijd,
Groetjes, Marianne

2

Re: vraagje over een strik

Fondant met tylose...........

Pas op het laatst erop zetten is als de taart vanwege de vulling in de koelkast moet...........door de condens (verschil warm-koud) zou de strik met tylose dan weer in kunnen storten........

3

een strik kun je van marsepein maken maar dan blijft hij niet staan.
De meeste strikken die je tegenkomt zijn gemaakt van fondant gemengd met tylose. Dit hard mooi uit en blijft daardoor ook goed staan.

Volgens mij heb ik mijn strik er ook eerder opgezet en dat is goed gegaan. Ik denk dat het wel kan een dag van te voren, maar dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen.

Succes.

feestvantaart.webs.com Een taart voor ieder feest!

4

Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk kan ik eind van de week mijn eerste strikkentaart posten!!

Groeten,
Marianne

5

Ik heb vorige week mijn eerste strikken gemaakt. Mijn zusje was er heel blij mee.

Vond het moeilijk omdat iedereen andere adviezen heeft.
De een zegt geen tylose, de ander zegt wel en direct verwerken, een derde zegt 2 uur tylose inlaten werken en weer iemand zegt tylose overnacht in laten trekken.
Dus ik ben gaan proberen en merkte dat ik de fondant na het toevoegen van de tylose direct moest verwerken, een uur later was hij al te hard om te bewerken.

Mijn tip: neem ruim de tijd. Zorg voor rust tijdens het maken, het is best lastig de eerste keer.
Begin minstens een week van te voren. Houd er rekening mee dat de eerste niet perfect word. En je hebt tijd nodig voor het uitharden. laat de lussen na het maken een dag drogen voor het in elkaar zetten.

Succes

6

Zorg ook dat je meer lussen maakt dan je nodig hebt. Als er een breekt is dat dan geen drama.

ik heb wel marsepein met tylose gebruikt voor m'n eerste strik(ook verleden week voor het eerst gemaakt)
hij werd gewoon goed hard dus het ging ook heel goed met marsepein.
fondant heb ik nog nooit gebruikt.
succes!

8

leukstetaarten35 schreef:

ik heb wel marsepein met tylose gebruikt voor m'n eerste strik(ook verleden week voor het eerst gemaakt)
succes!

dat ligt denk ik ook aan het merk marsepein; welke heb jij gebruikt?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:
leukstetaarten35 schreef:

succes!

dat ligt denk ik ook aan het merk marsepein; welke heb jij gebruikt?

zeelandia marsepein.ik heb ze op het aanrecht laten drogen en het werd goed hard.

10

dat had ik niet verwacht :o , misschien toch ook maar eens proberen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Het is gelukt hoor, heb mijn taartjes inmiddels in de juiste rubriek geplaatst....weet niet hoe je dat hier moet laten zien, maar was erg tevreden voor de eerste keer!!

bedankt voor alle tips!