1

Onderwerp: Help ...wie heeft tips..idee..mening!!!

wie kan mij helpen?
tips en ideeen zijn welkom.

ik bak net een glutenvrije taart.
mislukt me nooit maar nu wel (baal enorm).
hij kwam mooi hoog op en zakte als een plumpudding in elkaar!
hij moest nog 5 minuten in de oven.

ik gebruik het recept van het forum (dank jullie wel),

-4 eieren (10 minuten warm water)
-100 gr w basterdsuiker
-2 th.l. bakpoeder
- 100 gram c-mix (deze spatel ik er door).

nooit een probleem.

maar!!!!

ik heb een andere mixer (gisteren een kenwood gekregen van mijn mannetje..lief hé) gebruikt.

anders mix ik altijd in een plastic kom met een mixer met twee garde's.

en de kenwood heeft een metalen kom met 1 garde

kan het hier aan liggen?

oja misschien nog handig om te weten, de oven is tussentijds niet open geweest.

alvast bedankt voor evt reactie's

Re: Help ...wie heeft tips..idee..mening!!!

Misschien heb je de c-mix er niet snel genoeg doorheen gespateld. Dat is vrij vaak het grootste probleem als je zelf biscuit maakt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

bedankt voor je reactie suikertaartje-suuz.
ik denk dat het door de eieren komt.
had andere dan de vorige keer en leken een beetje waterig.

dacht eerst dat het door de mixer kwam die op het aanrecht liep te draaien (schok effect!!)
sus nog een keer weer geprobeert.
maar de tweede keer liep het weer mis.

snel even nieuwe eieren gehaald en vanavond maar even op nieuw beginnen.
(hopen dat het dan wel lukt).

Het lijkt me heel stug dat het door de eieren, het aanrecht of de mixer komt.
Kun je je werkwijze precies vertellen? En even vertellen hoe het beslag er in alle stadia uitziet, dan weet ik beter wat ik kan zeggen.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Het lijkt me heel stug dat het door de eieren, het aanrecht of de mixer komt.
Kun je je werkwijze precies vertellen? En even vertellen hoe het beslag er in alle stadia uitziet, dan weet ik beter wat ik kan zeggen.

wat fijn dat je mee wilt denken/oplossing zoeken.

tja inderdaad komt niet door de eieren.

bovenstaande recept gebruik ik.

* over voorverwarmen op 175 graden.
* eieren 7 minuten mixen met suiker hoogste stand.
   (komt mooi schuimig/luchtig hoog op)
* 2 minuten mixen laagste stand.
* 1 minuut mixen met bakpoeder toegevoegd.
* daarna kom van de mixer af.
* in drie gedeelten spatel in de c-mix erdoor heen.
    (met elkaar doe ik ongeveer een slag of 15.
     de mix blijf luchtig en krijg niet minder volume).
* verdeel ik over twee vormen (rond 15 cm van wilton).
   blijft nog een beetje over die gebruikte ik anders voor cc.

30 minuten in de oven

anders gaat dit goed en nu niet (snap er de bjfacfs niet van)!

het is voor mijn nichtje en neefje dus ik gebruik het nu wel = goed eetbaar iets compacter misschien maar nog wel steeds luchtig!!!

als je nog een tip voor me hebt of misschien een ander recept ik ben je dankbaar. (trouwens iedereen die reageert hoor!)

in ieder geval bedankt voor het mee denken.

groetjes margreet

Het enige wat ik kan bedenken is het bakpoeder bij de c-mix doen, en dat (nog) sneller erdoor spatelen. En bij iedere beweging lucht meescheppen. Dus je moet je spatel zo horizontaal mogelijk houden en de c- mix echt erin vouwen.
Zorg dat je mengsel binnen de minuut in de oven staat.

Verder weet ik het ook niet eerlijk gezegd. Hoeveel suiker en c-mix heb je gebruikt?

Het zou ook nog kunnen dat je het bakpoeder beter weg kunt laten. Eigenlijk moeten de eieren voor het rijzen zorgen, en als het beslag in eerste instantie rijst door het bakpoeder, maar de lucht niet kan vasthouden omdat de eieren niet de kans hebben gekregen, kan het ook weer wat inzakken.

7

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Het enige wat ik kan bedenken is het bakpoeder bij de c-mix doen, en dat (nog) sneller erdoor spatelen. En bij iedere beweging lucht meescheppen. Dus je moet je spatel zo horizontaal mogelijk houden en de c- mix echt erin vouwen.
Zorg dat je mengsel binnen de minuut in de oven staat.

Verder weet ik het ook niet eerlijk gezegd. Hoeveel suiker en c-mix heb je gebruikt?

Het zou ook nog kunnen dat je het bakpoeder beter weg kunt laten. Eigenlijk moeten de eieren voor het rijzen zorgen, en als het beslag in eerste instantie rijst door het bakpoeder, maar de lucht niet kan vasthouden omdat de eieren niet de kans hebben gekregen, kan het ook weer wat inzakken.

nog eens geprobeerd zonder bakpoeder maar ging ook mis.

ben het proberen nu even zat (4x).

probeer tussen kerst en o en n wel even met de cake van c-mic.

bedankt in iedergeval voor de reactie's
snap  wel dat er verder eigenlijk geen reacties zijn om dat het glutenvrij is, en niet iedereen werkt hier mee.

fijne feestdagen voor iedereen.

8

Hoi,

Ik werk heel soms met de glutenvrije bakmix. Ik merk wel dat je heel precies de hoeveelheden moet gebruiken, anders is het OF te vast of het zakt in. Echt niet een paar grammetjes extra of minder, dan gaat het mis. Welke haak heb je gebruikt van je Kenwood?? Dat scheelt ook wel....

Balen hoor, 4x mislukt, dat is toch een aardige domper, het is best prijzig en je bent er een aardig poosje mee bezig geweest intussen.

Heel veel succes met het uitproberen verder!!

Grtz, Marjolein

I just love it....!!

9

mamalein schreef:

Hoi,

Ik werk heel soms met de glutenvrije bakmix. Ik merk wel dat je heel precies de hoeveelheden moet gebruiken, anders is het OF te vast of het zakt in. Echt niet een paar grammetjes extra of minder, dan gaat het mis. Welke haak heb je gebruikt van je Kenwood?? Dat scheelt ook wel....

Balen hoor, 4x mislukt, dat is toch een aardige domper, het is best prijzig en je bent er een aardig poosje mee bezig geweest intussen.

Heel veel succes met het uitproberen verder!!

Grtz, Marjolein

fijn dat je ook reageert.
ik weeg alles op de gram nauwkeurig of, en dat gaat met de "gewone "biscuit mix altijd goed (ook nu met de kenwood)

wat de haak betreft gebruik ik de garde!(ook bij de biscuit mix)
wat denk je zou dat er me temaken hebben dat ik er teveel lucht in klop.
ben wel benieuwd welke haak jullie gebruiken?

fijne kerstdagen verder gewenst.

10

Hoi,

Sorry, ben even op vakantie geweest (en ziek...). Ik gebruikte in het begin ook de garde, maar intussen heb ik die andere, soort vlinder, in gebruik en ik merk wel dat dat een stuk beter gaat  :Y Hij heet bij kenwood de K-klopper (google even voor een plaatje anders...).

Lastig hé als je wat leuks wilt maken voor mensen die niet alles mogen. Je wilt het net zo leuk en lekker maken als voor "gewone eters" maar het mislukt veel eerder. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon zo.

Heel veel suc6 en als je nog eens wilt overleggen ofzo mail me maar gewoon hoor, wie weet heeft mijn moeder nog wel ideetjes voor je.

Groetjes, Marjolein

I just love it....!!

11 Laatst bewerkt door sdw (07-01-2011 09:55)

Ik ben waarschijnljk te laat maar toch.

Ik bak alleen maar glutenvrij. En het klopt dat het een stuk lastiger is dan gewoon meel.

Ik zelf doe altijd de helft Mix C en de helft Maizena. De eieren leg ik in warm water. Ik begin met de eieren, suiker en beetje zout te mixen. Daarna met de hand het meel en bakpoeder er voorzichtig  doorheen spatelen. Ik verwarm de oven niet voor. Ik heb geleerd bij glutenvrij bakken dat als er eieren in zitten de oven niet voor te verwarmen ( anders zakt het in elkaar)

Tevens gebruik ik ook het recept van de site alleen dan per ei dus voor 4 eieren:

4 eieren
120 gram suiker
60 gram Mix C
60 gram Maizena
bakpoeder
zout

succes

Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd mailen

Sandra

12

Hoi hoi ik was even aan het meelezen voor mijn moeder die geen gluten en lactose mag. Bovenstaand recept met 4 eieren, voor hoe zo'n grote taart is dat? En C-mis is de mix van schar toch?

13

Sprokkel schreef:

Hoi hoi ik was even aan het meelezen voor mijn moeder die geen gluten en lactose mag. Bovenstaand recept met 4 eieren, voor hoe zo'n grote taart is dat? En C-mis is de mix van schar toch?

klopt mix C is Schar Mix C.

Ik gebruik altijd het recept per ei en hier het voorbeeld van 4 eieren aangehouden.  Ik heb thuis twee ronde vormen. voor de één gebuik ik 3 eieren en voor de grotere 4 eieren. Ik dacht 4 eieren voor 20 cm maar zit op mijn werk en kan het even niet nakijken.

groetjes,

Sandra

14 Laatst bewerkt door Pelob (06-01-2011 23:39)

Hoi allemaal,
Mijn dochter is ook glutenvrij en vaak storten mijn glutenvrije taarten altijd wat in. dus gebruik ik vaak gewoon 2 taarten op elkaar. Maar nu wil ik (en mijn dochter ook heel graag) een prinsessen taart en dan mag de taart echt niet teveel instorten.
sdw, Ik ben wel benieuwd hoeveel eieren je gebruikt bij welke maat?
Ik ga dit recept morgenochtend gelijk proberen. Ik heb net een ander recept geprobeerd van de site, maar die was nog erger dan het recept dat ik anders gebruikt.
Volgens mij staan hier boven goede tips die ik kan gebruiken
bedankt!!!!!!
groetjes Lobke

15

Pelob schreef:

Hoi allemaal,
Mijn dochter is ook glutenvrij en vaak storten mijn glutenvrije taarten altijd wat in. dus gebruik ik vaak gewoon 2 taarten op elkaar. Maar nu wil ik (en mijn dochter ook heel graag) een prinsessen taart en dan mag de taart echt niet teveel instorten.
sdw, Ik ben wel benieuwd hoeveel eieren je gebruikt bij welke maat?
Ik ga dit recept morgenochtend gelijk proberen. Ik heb net een ander recept geprobeerd van de site, maar die was nog erger dan het recept dat ik anders gebruikt.
Volgens mij staan hier boven goede tips die ik kan gebruiken
bedankt!!!!!!
groetjes Lobke

ik heb het even nagekeken en inderdaad 4 eieren voor 20cm. Moet wel zeggen dat ik soms denk dat het net iets te veel dan vul ik de bakvorm niet met alles maar hou een paar lepels achter van het "beslag". Ik heb altijd de eieren van AH verpakt per 20

succes

groetjes,

Sandra

16

Hoi,
Heel erg bedankt voor je reactie. Het recept van Sandra is erg goed om hoog gekomen, maar hoe doen jullie dat als hij klaar is?
uit de oven, of in de oven laten? En hoe lang in de vorm laten?
Ik haalde hem uit de oven liet hem een paar minuten in de vorm staan, maar toen zakte hij best wel in en daarom heb ik m net omgekeerd op n bord gelegd, met een theedoek erover heen.
nu is het midden een tikkeltje ingezakt. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en hoe mijn biscuit nu wordt.
groetjes Lobke

17

sdw schreef:

Ik ben waarschijnljk te laat maar toch.

Ik bak alleen maar glutenvrij. En het klopt dat het een stuk lastiger is dan gewoon meel.

Ik zelf doe altijd de helft Mix C en de helft Maizena. De eieren leg ik in warm water. Ik begin met de eieren, suiker en beetje zout te mixen. Daarna met de hand het meel en bakpoeder er voorzichtig  doorheen spatelen. Ik verwarm de oven niet voor. Ik heb geleerd bij glutenvrij bakken dat als er eieren in zitten de oven niet voor te verwarmen ( anders zakt het in elkaar)

Tevens gebruik ik ook het recept van de site alleen dan per ei dus voor 4 eieren:

4 eieren
120 gram suiker
60 gram Mix C
60 gram Maizena
bakpoeder
zout

succes

Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd mailen

Sandra

wat fijn dat je ook reageerd (nu is mijn berichtje aan de late kant)
ik ga je recept maandag even uit proberen.
fijn dat je er allemaal tips bij heb gezet.