1

Onderwerp: [advies nodig] hoe taart maken zonder botercreme?

Ik heb geen poedersuiker/suikerbakkerspoeder in huis. Hoe kan ik mijn taart vullen zonder dijkjes van botercreme? Ik weet dat ik kan afsmeren met jam, maar hoe zorg ik dat banketbakkersroom de marsepein niet laat smelten?

2

Re: [advies nodig] hoe taart maken zonder botercreme?

Vullen tot ongeveer 1cm van de rand zodat het niet eruit 'gedrukt' komt.

Je taart verder zelf afsmeren met bijv. (witte) chocopasta..... doe ik wel eens als ik te lui ben om 1:1 botercreme te maken....  :cool:

3

Ach, natuurlijk. En afsmeren met jam kan toch ook? Ik heb gisteren nog een taartje gemaakt en (de bovenkant) afgesmeerd met gekookte en gezeefde abrikozenjam. Dat is wel goed gegaan.

annick67 schreef:

Je taart verder zelf afsmeren met bijv. (witte) chocopasta..... doe ik wel eens als ik te lui ben om 1:1 botercreme te maken....  :cool:

Zie je...maar goed dat je hier rond dwaalt... :thumb:

5

angelavanderploeg schreef:
annick67 schreef:

Zie je...maar goed dat je hier rond dwaalt... :thumb:

Weet ik ook wel, dank je  :lol:

Het is een beetje het nuttige met het aangename verenigen?  O-)

6

Mikoo schreef:

Ach, natuurlijk. En afsmeren met jam kan toch ook? Ik heb gisteren nog een taartje gemaakt en (de bovenkant) afgesmeerd met gekookte en gezeefde abrikozenjam. Dat is wel goed gegaan.

Kan ook natuurlijk (heb ik nog nooit gedaan)! Succes en veel plezier.

Misschien stomme vraag: ik lees hier altijd: afsmeren met witte chocopasta? Heeft dit een speciale reden? Om mag het ook gewone bruine chocopasta zijn?

Bedankt! :)

8

Prittiewittie schreef:

Misschien stomme vraag: ik lees hier altijd: afsmeren met witte chocopasta? Heeft dit een speciale reden? Om mag het ook gewone bruine chocopasta zijn?

Bedankt! :)

Bruine kan ook hoor! Zeker bij chocoladebiscuit is dat erg handig tegen het doorschijnen! En ja, ook bij witte fondant!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Ik heb 1 keer afgesmeerd met jam en vond het een buitengewoon slecht idee. De fondant ging smelten....

Life is what you bake it.

10

Taartenmarie schreef:

Ik heb 1 keer afgesmeerd met jam en vond het een buitengewoon slecht idee. De fondant ging smelten....

als je m laat inkoken gebeurt dat niet, dan is je vocht er namelijk uit :Y

nadeel van abrikoteren, is geloof ik dat je fondant sneller vast zit, bij botercreme kan je eindeloos je lap van je taart verplaatsen, optillen etc, bij abrikoteren gaat dat minder.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

tipsytaartje schreef:
Taartenmarie schreef:

nadeel van abrikoteren, is geloof ik dat je fondant sneller vast zit, bij botercreme kan je eindeloos je lap van je taart verplaatsen, optillen etc, bij abrikoteren gaat dat minder.

Aha, is dat de truc... Dat wist ik niet. Dat weet ik dan nu maar ik vind botercreme prima. Misschien voor als ik ook eens geen botercreme in huis heb. Allen hoe weet je wanneer al het vocht er uit is? Hoe lang moet je het dan laten koken?

Life is what you bake it.

12

tipsytaartje schreef:
Taartenmarie schreef:

ik heb voor half april een bestelling voor een kindje dat nog tegen melk of soja kan... dan zou dit een goed alternatief zijn, toch?? doe ik de jam dan gewoon in een pannetje en opwarmen maar? moet er dan nog wat bij? of is alleen jam al voldoende?

13

Hallo, ik heb een vraagje: ik las dat je de cake kan insmeren met witte chocopasta (ipv botercreme) geeft dat dan ook een strakke vorm nadat je het met fondant/marsepeinhebt bekleed. En moet je  na het insmeren met chocopasta een tijdje in de koelkast laten wachten of kan je het gelijk bekleden met fondant/marsepein. Want ik wil een 3d auto taart maken, ik dacht er aan om met witte chocopasta in te smeren. Zal dat lukken??
Wie kan mij een aantal tips geven, alvast van harte bedankt..

14 Laatst bewerkt door @ppeltje (23-02-2012 14:05)

fattmaaa schreef:

Hallo, ik heb een vraagje: ik las dat je de cake kan insmeren met witte chocopasta (ipv botercreme) geeft dat dan ook een strakke vorm nadat je het met fondant/marsepeinhebt bekleed. En moet je  na het insmeren met chocopasta een tijdje in de koelkast laten wachten of kan je het gelijk bekleden met fondant/marsepein. Want ik wil een 3d auto taart maken, ik dacht er aan om met witte chocopasta in te smeren. Zal dat lukken??
Wie kan mij een aantal tips geven, alvast van harte bedankt..

Je kunt dan beter met witte chocolade ganache gaan werken, want witte chocoladepasta wordt niet echt hard. Vooral bij 3D vormen is het wel fijn als de afsmeer laag wat stevig is, zodat je mooi allen contouren van de vorm kunt volgen.
Succes ermee!

@petrawb: google eens op abricoteren, dan vind je geheid hoe het moet.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

15

Heel erg bedankt voor je advies, hoe kan je een witte chocolade ganache maken?

16

fattmaaa schreef:

Heel erg bedankt voor je advies, hoe kan je een witte chocolade ganache maken?

1 deel room voor 3 delen chocolade - chocolade in stukjes in een kom doen - room in een pannetje koken en over de chocolade gieten - met een spatel de chocolade doorroeren tot die gesmolten is en een gladde massa vormt - et voilà ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com