1

Onderwerp: marsepijn scheurt

ik werk nu voor de 2de keer met marsepijn, voorderest fondant.
1ste keer was in mei. en nu wilde ik het graag gebruiken voor een pietentaart.
maar hij was al zo moeilijk te kneden, 1ste poging had ik met gele kleurstof gedaan, ik had hem mooi uitgerold niet te dun niet te dik, kleur was goed, viel er mooi overheen, maar daarna begon de randen als nel te scheuren en kreeg ik hem niet strak erom heen
dus hup eraf gehaald (vriend weer wat te eten)

poging 2 maar gelijk bruine kleurstof gedaan voor de piet, maar ik vind de marsepijn niet fijn kneden, heel stug en scheurt/breekt snel

ik heb de marsepijn niet in de koelkast bewaard, maar gewoon in de keuken (daar is het ong 16 graden)  is het dan gewoon te koud??

2

Re: marsepijn scheurt

Dan wordt het inderdaad marsepIJn in plaats van marsepEIn....  ;)

Soms wil het helpen om het héél even in de magnetron te stoppen (die dan wel aanzetten!).....

3

nee hoor marsepein hoeft niet in de koelkast.
Maar t scheelt wel welke marsepein je hebt. Ik neem altijd de 1:3. en dan van zeelandia, die is echt veel fijner dan bv die van funcakes. Hij is duurder maar als je eenmaal zeelandia hebt gehad dan wil je niet anders meer.
Welke marsepein heb jij gebruikt?

heerlijke taartgroetjes van Brenda

4

Zeelandia is niet (per se) duurder dan FunCakes.

5

haha oeps spelfout, maar idd pijn nu.

ik heb die van funckes, zwarte marsepein was van een ander merk.
magnetron had ik al geprobeerd, doe ik met fondant ook (heb handicap aan de handen en zo wordt fondant soepeler).

ik hou het inn het vervolg toch maar bij fondant.

ik waag morgen nog een poging, zal het in de woonkamer leggen daar is het stuk warmer dan in de keuken(lang leve enkel glas en enkelsteens ongeisoleerde muur)

6

jammer van die slechte ervaring. Ik gebruik zelf juist alleen maar marsepein. Ik vind dat zoveel lekkerder dan fondant, maar ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Ik heb het zelf ook een keer gehad met funcakes, maar met zeelandia echt nog nooit!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

7

zwarte marsepijn werkte wel heel goed, dat zat er mooi strak omheen, brak ook niet.
nou we gaan morgen weer een poging doen, wie weet hahahaha

als het bij mij korrelig en stug wordt kneed ik er altijd wat crisco door heen en natuurlijk eerst even in de magnetron.
dan heb ik er totaal geen problemen mee :thumb:

like it...love it....till you just can't resist !!!!

9

zaterdag een taart gemaakt en bekleed met fondant en totaal geen problemen, ik hou het daarbij. en marsepijn voor wat details

10

fun cakes marsepein heb ik al wel meer klachten over gehoord. Gebruik dit zelf niet, vanwege de slechte berichten. Liever dan een ander merk, Zeelandia bijvoorbeeld.

11

(Ben ik weer, sorry).....

MarsepEIn......  :cool:

(Kon het niet laten, heb nog zó op mijn vingers gezeten.... O-))

12

nou marsepein is voor mij is marsePIJN hahahahaha
kan je nagaan wat een hekel ik aan dat spul heb gekregen hihihihihi

ik hou het wel bij fondant!, al wil ik mijn eigen bruidstaart wel van marsepein hebben, twijfel alleen of ik hem laat maken of het zelf ga doen, moeilijk moeilijk
de bakker bij ons (kennis van mijn vriend) wil ook gevulde en beklede taarten leveren zodat ik ze zelf kan decoreren!!
maar heb ook aantal forumers in mijn bestand staan.

13

Dan zou ik toch Zeelandia willen aanraden....... om eventueel restjes FunCakes op te maken kan je het altijd mengen, dat scheelt ook al een heleboel pijn van de marsepein!  :)

14

nou die marsepijn heeft het niet overleefd hahahaha, vriendlief heeft de restjes vakkundig op gegeten(een reden waarom we nooit snoep in huis hebben)

in jan is onze uk jarig misschien dat ik dan nog een poging waag, haal voor dezekerheid ook fondant in huis, maar ga zeelandia dan ook proberen (neem aan via de webshop te krijgen)

15

Mijn ervaring met marsepein en fondant is, is dat ik marsepein langer moet kneden dan fondant. Het is wat stugger. Nou werk ik eigenlijk niet met fondant dus veel kan ik niet zeggen. Ja, marsepein is veel lekkerder dan fondant, vind ik.. En idd de Zeelandia  :Y . Deze is geloof ik per 6 kilo te krijgen via DLT. Sommige andere webshops verkopen deze wel per 0.5 of 1 kilo.