1

Onderwerp: schrijven op een taart

Hallo,

ik ben nog niet zo lang aan het taarten bakken/maken en heb een vraagje over het schrijven op een taart.

Ik zet wel eens letters/woorden op een taart met behulp van uitstekers. Maar ik wil nu wat kleinere letters schrijven op een taart.
Ik heb wel iets gezien en gelezen over icing en de kant en klare tubes.
Kan iemand mij helpen en vertellen of ik met deze tubes gelijk kan schrijven of dat ik dan nog meer dingen moet aanschaffen hiervoor.

Alvast bedankt!

Groetjes Nelie

2 Laatst bewerkt door Akire (29-12-2010 13:36)

Re: schrijven op een taart

Hoi Nelle,

Als je zo'n schrijfstift van Baukje bijvoorbeeld hebt gekocht dan kan je direct op een taart 'schrijven'. Die stiften hebben wel een redelijk grote spuit-opening waardoor heel klein schrijven niet lukt.

Je zou dan beter de letters kunnen verven. Gebruik hiervoor kleurpoeder wat je met een druppeltje water (of vodka) vloeibaar maakt en een hele fijne penseel (die alleen voor eetbare zaken is/wordt gebruikt, da's dus geen speciale penseel. Je koopt die gewoon bij de xenos, hema of arthouse ofzo). I.p.v. poeder vloeibaar maken kan je ook kleurgel gebruiken, bijvoorbeeld Wilton.

Als laatste zou je kunnen denken aan het schrijven met icing of aangelengd fondant. Als je wilt weten hoe dat precies werkt dan moet je het maar ff laten weten.

Groetjes.

P.s. Zou jij je misschien binnenkort voor kunnen stellen in het daarvoor bestemde index topic? Da's wel zo leuk bij het beantwoorden van vragen. Dan hebben we een beetje een idee aan wie we schrijven. Just my 2 cents.

Met zoete groet! Akire

3

De icing tubes van Wilton kun je daarvoor wel gebruiken, maar daar moet nog wel een spuitmondje op (van Wilton) en een coupler. De tubes uit de supermarkt van dr. Oetker kun je ook gebruiken, maar die werken wel erg lastig. Je kunt ook gewoon een beetje royal icing maken, en een cornetje vouwen, dat schrijft over het algmeen het beste vind ik.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Bedankt voor de reacties.
Ik ga het proberen met een cornetje.
Ik heb ook even zitten kijken bij de spuitmondjes van Wilton, maar zijn deze niet te groot om klein mee te schrijven? Of kun je hier alleen grote letters mee maken?

@Akire,
ik zal mij even gaan voorstellen in het topic.

5 Laatst bewerkt door Glamour (30-12-2010 11:06)

De spuitmondjes zijn niet te groot hoor! Dat hangt ervan af welke je neemt. Een nummer 1 of 2 maakt toch echt wel heeeeeel dunne lijntjes. Ik denk zelfs nog dunner dan met een cornetje (nummer 1 dan). Je icing moet dan ook niet al te stevig zijn, anders krijg je het er niet eens doorheen.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=897
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=696

Deze taart is met tip 3 gedaan (15cm rond taartje);

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G68JZGD7.jpg

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Hallo,

bedankt voor de reacties!
Ik ga vandaag toch maar een tube kant en klare icing bestellen.
In mijn winkelmandje heb ik ook de wilton ringen gestopt en een spuitmondje.
Heb ik dan alles in mijn winkelmandje?

Groetjes Nelie