1

Onderwerp: Enkele vraagjes van beginneling

Dag allemaal,

Ik heb al enkele taarten en cupcakes gemaakt. Deze website staat boordevol waardevolle informatie!
Toch heb ik nog enkele vraagjes:

Tot hiertoe heb ik alleen nog maar met biscuit gewerkt.
De eerste taart heb ik afgewerkt met suikerpasta. De andere 4 met marsepein. Vind marsepein veel lekkerder, maar minder handig om te bekleden.

Heb nu ook al telkens afgesmeerd met botercreme. Dit vind ik nogal zwaar. Kan je hier ook iets anders voor gebruiken?

Mijn ervaring is dat mijn taarten vrij zwaar en droog zijn.
Heb ook al gelezen dat niet iedereen biscuit gebruikt.
Ben volop aan het experimenteren met vullingen.
Iemand een tip voor een luchtige, niet droge taart? Gebruiken jullie meestal 2 lagen vulling?

Alvast bedankt! :)
Groetjes

Re: Enkele vraagjes van beginneling

Kapsel hoort niet droog te zijn. Waarschijnlijk gaat er bij jou iets mis, of te lang in de oven, of de temperatuur te hoog oid. Even experimenteren wat werkt voor jou.

ik doe altijd 3 dagen vulling, soms 4 als het kapsel wat hoger is.

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Hoi Prittiewittie,

Allereerst welkom op het forum!

Ik werk zelf meestal met fondant, omdat ik het fijner vind werken en ik vind het ook mooier.

Je kunt met meerdere dingen afsmeren, maar botercreme werkt wel het mooist, en het strakst af. Ik gebruik meestal meringue botercreme om af te smeren, die is iets lekkerder en luchtiger. Als ik met 1:1 botercreme afsmeer, voeg ik er witte chocolade pasta aan toe, dat maakt het wel iets machtiger, maar ook wel iets lekkerder. Ik probeer wel altijd zo dun mogelijk af te smeren (als dat kan). Je kunt ook afsmeren met (gezeefde) jam, witte chocolade pasta, lemon curd... eigenlijk elke creme of confiture die geen water bevat.

Ik gebruik meestal biscuit, op verzoek cake of andere taart, maar biscuit is wel de lichtste. Je kunt je biscuit tremperen om het minder droog te maken.

Ik vul mijn taarten in 3 of 4 lagen (bij biscuit), of 2 lagen (bij cake). Het hangt vooral af van de hoogte van de taart. Bij barbietaarten en bolvormen kun je soms wel 6 lagen vullen.

Veel succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

Hoi Tirza en Glamour,

Alvast bedankt voor de tips.
Het kan wel zijn dat ik mijn biscuit te lang in de oven zet, dat kan wel verklaren waarom die zo droog is. Ik zet ze eerst 10 minuten op 150° en dan zo'n kleine 30 minuten op 175°. Ik doe dit niet in 1 keer, maar ga af en toe piepen en zet dan bij.

Ook het aantal lagen moet ik wat vermeerderen precies. Heb er de eerste keer 1 laag vulling bijgedaan. Dit was veel te droog.
Andere keren 2 lagen.
Hoe hoog zijn jullie biscuitlagen dan ongeveer? Bij mij zo'n 2 cm.

Ik vind ook wel dat suikerpasta (jullie zeggen fondant zeker?) mooier afwerkt. Vind het wel niet zo lekker als marsepein.

Chocopasta is dat choco? Misschien stomme vraag, maar ik ben van België :lol:

Bedankt voor de tips!
Ik vind dit echt een superwebsite. Mijn taarten zijn dankzij jullie allemaal gelukt :)
En heb er een leuke hobby bij. Met mijn dochtertje heb ik ook nog veel gelegenheden om te oefenen :lol:

Groetjes!

5

Ik heb de lagen biscuit tussen de vulling op ongeveer 1,5 tot 2 cm. Mijn kapsels zijn 8 à 10 cm hoog.

Witte chocolade pasta is dat spul wat je op brood smeert. Ik weet niet hoe dat in BE heet.

Succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me