1

Onderwerp: Suuz help! Chocoladegenoise is ingestort

Dag Suuz en iedereen!

Allereerst: Een fijne Kerstmis toegewenst!

Ik heb het chocolade genoise-recept uitgeprobeerd. Het zag er eerst allemaal goed uit. Ik had een 25 cm vorm gebruikt, de oventemperatuur op 130 (hete lucht), de cake rees perfect in de oven. Na een uur heb ik gekeken of de cake gaar was, wat ook het geval was. Dus ik haal de cake uit de oven en laat hem afkoelen in de vorm. Dan al zie ik dat hij begint in te zakken. Als ik hem na een tijdje ontvorm op een rooster, zakt hij helemaal in. Eerst was hij 7 cm hoog, daarna nog 3-4 cm hoog. De cake was dus totaal niet luchtig meer  :s  Zo jammer, want de smaak zat goed. Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Groetjes
Natascha

Groetjes van Natascha!

Re: Suuz help! Chocoladegenoise is ingestort

Hoi,

Heb je minimaal 10 min. gemixt en heb je het beslag voorzichtig in de kom gegoten, begeleidend met een lepel?
Als je dat laatste niet doet, ben je namelijk al heel veel lucht kwijt.

3

Moet je bij cake ook 10 minuten mixen? Wist ik niet  :think:

En dat laatste heb ik ook niet gedaan  :/

Groetjes van Natascha!

4

Genoise is geen cake, maar ook een beslag op eierbasis, net als biscuit. Ik weet niet welk recept je hebt gebruikt, maar ook bij genoise moet je de eieren behoorlijk lang kloppen. In het recept wat ik heb staat ook geen tijd, maar staat "until it has tripled in size" oftewel, het beslag moet 3 keer meer volume hebben na het mixen (voordat het bloem en boter erin gaat natuurlijk). Om er zoveel lucht in te mixen, ben ik meestal wel 8 minuten aan het mixen.

De bloem en boter moet je er voorzichtig invouwen, om de lucht niet kwijt te raken, en voorzichtig in de vorm gieten.

De oventemperatuur vind ik erg laag. Ik bak electrisch op 165 graden, ongeveer 35 minuten (in mijn recept staat zelfs 20 minuten op 175 graden, maar dan krijg ik er scheuren in) Als hij gaar is, veert de bovenkant terug als je hem zachtjes indrukt. Veert het niet terug, dan is het nog niet gaar.

Heel veel succes!

Veel succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

Ik heb dus geen 10 minuten gemixed  :/  Ik heb wel de eierdooiers en de eiwitten apart geklopt.

Ik ga het nog eens opnieuw moeten proberen. Mag ik eventueel ook eens jouw recept Desiree?

Bedankt voor de tips!

Groetjes van Natascha!

Wat je kunt doen is volgende keer eerst de boter met half suiker kloppen, en daar 1 voor 1 de eidooiers bij.
Dan gesmolten chocola erdoor (zorg dat deze niet te heet is!) en dan de bloem. Als laatste de stijve eiwitten erdoor.
En probeer eens op een lagere temperatuur. Ik bak ze in mijn oventje op 125 graden, maar dat zou in werkelijkheid best lager kunnen zijn.

Bel me anders even, dan kijk ik wat ik kan doen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/