1 Laatst bewerkt door marrie79 (24-12-2010 11:25)

Onderwerp: biscuit bakken...

Vraagje...
Ik ben nieuw hier en dus ook nieuw met het taarten bakken...
Nu heb ik een probleempje, zal het even zo goed mogelijk beschrijven.
Ik heb 2 bakpannen van 20 cm en 30 cm. Ik heb de bsicuitmix van funcakes en ik gebruik een keukenmachine voor het mixen.
Vorige week heb ik een taartje gemaakt van 20 cm om uit te proberen. Onze heteluchtoven werkt met stappen van 25 graden. Dus in plaats van 30 minuten op 160 graden, heb ik de oven toen 15 minuten op 150 graden en 15 minuten op 175 graden gedaan. Er kwam toen een taartje van zo'n pinklengte hoog uit. Op zich ging dit best goed. De bovenkant heb ik er af gesneden, want deze kreeg ik niet plat genoeg na het op de kop storten...
Nu wou ik vanmorgen een biscuitdeeg maken van 30 cm voor de kersttaart. Ik heb de ingredienten gemixt in de keukenmachine. 7 min hoog en 3 min laag (heb een keukenmachine met 2 van die deeghaken er aan). er kwam toen al vrij weinig deeg uit. De bodem van de bakpan was net bedekt. Toen in de oven, 25 min op 150 graden en 20 min op 175 graden (ipv 40-45 op 160 graden). Toen de biscuit er uit kwam is het nauwelijks zo'n 4 cm hoog...
Wat nu? daar kan ik toch geen 3 lagen van maken? moet ik dan alles in 1 laag vulling doen?

enig idee hoe dit kan? Komt dit door de keukenmachine? verkeerde instelling van de oven?
Heb op dit moment niet meer genoeg biscuitmix in huis om een nieuwe te maken.

oh ja, ik heb eventueel ook 2 mixers bij de keukenmachine, maar deze is officieel alleen voor het mixen van slagroom en dunne dingen, niet voor deeg... Misschien moet ik dat toch eens proberen?

2

Re: biscuit bakken...

Biscuitmix moet je mixen met de garde's, dus daar zit denk ik de fout, je moet t echt heel luchtig kunnen kloppen. En dan 8 tot 10 minuten op de hoogste stand en 2 minuten op de laagste stand na kloppen.
En niet te vergeten de eieren moeten op kamer temperatuur zijn!

Ik bak zelf constant op 150 graden (hetelucht) maar dat is bij iedere oven anders en moet je zelf ontdekken!

3

En hoeveel ingrediënten heb je precies gebruikt?

4

zoals op de mix stond vermeld. 440 gr mix, 44 ml water en 330 gram eieren.

joyce: ook al staat er 160 of 180 graden aangegeven? altijd op 150?

5

Ja ik bak altijd op 150 bij funcakes biscuitmix..

Qua hoeveelheden, voor de 20 cm gebruik je 270 mix met 4 eieren en 27 ml water. Voor de 30 cm gebruik je 600 gr mix met 9 eieren en 60 ml water.

6

oh, dat is dan weer heel anders als op de verpakking staat! dat scheelt bij de 30 cm pan wel de helft van de mix...

Bedankt voor de tip!

7

maat L eieren neem ik aan? of maat M?

8

Je moet ongeveer uitgaan van 50 gram per ei dacht ik..
Ik geloof dat ik altijd M heb..

9

okey, heel erg bedankt hoor!

10

en ik mix voor een 30 cm pan wel 15 minuten!! Is ie heel mooi.
Ik heb een combi oven en ik gebruik voor biscuit geen hete lucht maar de gewone ovenstand en dan op 180 graden. Ik laat de temperatuur niet oplopen. Perfect! succes!

heerlijke taartgroetjes van Brenda