1

Onderwerp: Tiara blijft brokkelig en erg kwetsbaar en wil instorten

Hallo dames,

Ben nu aan mijn 3e tiara bezig voor mijn kussentaart.

De 1e had ik geen tylose door het fondant gedaan omdat ik dacht dat hij toch wel zou drogen.
Maar bij het loshalen van het ronde blik is hij helemaal gebroken.
De 2e wel tylose maar ik kreeg de draadjes bijna niet door de sugargun, deze is nu aan het drogen, maar blijft errug kwetsbaar.

Ik ben nu met de 3e bezig, zodat ik zeker weet dat ik er 1 bij de taart heb as vrijdag.
Heeft iemand tips voor mij hoe ik het beste te werk kan gaan en waardoor hij minder kwetsbaar wordt, zodat je hem bv ook kan vervoeren.
alvast bedankt

2

Re: Tiara blijft brokkelig en erg kwetsbaar en wil instorten

Ik lees mee!

N-Joy Cakes

3

Wat helpt is wat crisco bij de fondant doen als je hem in de sugar gun doet en goed kneden.
Wat betreft stevigheid, zorg ervoor dat je niet te veel losse lijntjes hebt want dant maakt het kwetsbaar.
Wat helpt bij het losmaken van de tiara is de ondergrond van te voren insmeren met crisco.
Zodra de tiara klaar is kan je hem het beste in een taartdoos zetten.

Ik hoop dat ik je een beetje antwoord heb kunnen geven op jouw vragen. Succes!

4

Bij mij maakte het heel erg veel verschil welke fondant ik gebruikte, met Bakels ging het heel goed.

Say YES with joy. Say NO without fear.

5

Wel tylose gebruiken in je fondant. Beetje crisco in de sugargun helpt wel, of eventjes in de magnetron doen, dan gaat het ook goed de sugargun uit.

Hoe maak je de tiara op de ronde vorm vast? Ik doe er een plastic insteekhoesje onder, die ik eerst een beetje met crisco insmeer. Dan na het drogen het insteekhoesje met de tiara van de vorm afhalen, en dan voorzichtig het insteekhoesje van de tiara af trekken. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Dunne lijntjes blijven sowieso kwetsbaar.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6 Laatst bewerkt door djehr (23-12-2010 16:47)

Ik heb mijn tiara's zonder tylose gemaakt (dan droogt het minder snel en werkt makkelijker).
Ik maak de tiara eerst plat en leg hem pas om de ronde vorm als hij klaar is. Gebruik inderdaad zo lang mogelijke lijnen want ieder klein stukje dat je aan elkaar plakt is kwetsbaar. Verder maak ik de hechtingen vast met icing. Dat geeft meer stevigheid.
Oh ja...ik gebruik trouwens bakpapier in plaats van plastic.

Tot slot...tiara's blijven altijd kwetsbaar. Ik denk dat er ook wel een beetje geluk bij komt kijken  :s