1

Onderwerp: funcakes fondant rood en groen vraagje.

Hoi!

Ik las op het forum dat de rolfondant van funcakes niet goed
droogt, zelfs niet met tylose.

Is dit ook het geval met de kleine (250gr) verpakkingen van funcakes groen en rood?

Iemand nog tips van hoe ik anders een strik (striktaart) voor zaterdag nog redelijk droog ga krijgen?

oefening baart taart!

2

Re: funcakes fondant rood en groen vraagje.

Hoi Frannn,

Dat klopt inderdaad...
Het enigste dat je kan doen is andere fondant halen ( regalice bijvoorbeeld ) die droogt goed met tylose erdoor.

Je voelt het ook meteen als je de tylose erdoor bent aan het kneden , dan wordt het meteen steviger!

Liefs Samantha

3

Ik had laatst ook rode fondant, voor een schoen. Nou, deze werd echt niet hard. Zelfs na twee weken niet. De schoen bleef wel staan (steunend op de hak) maar de fondant was nog best wel zacht. Ik denk eerlijk gezegd dat een strik niet blijft staan  :nooo

4

oh noes :( ik heb nóóit op tijd nieuwe fondant binnen. zucht.
nou dan ga ik gewoon lekker rommelen met de oven en hopen dat ze op een lage temperatuur lekker uitdrogen ofzo. wie weet...

In ieder geval bedankt! :) goeie tip voor de volgende keer.

oefening baart taart!

5

Ik heb laatst wel met chocolade-fondant van funcakes (+ tylose) een strik gemaakt en dat ging goed!
Ik heb de lussen nog wel even extra in de oven uit laten harden, kwartiertje bij 50°C.

6

Hoi

ik heb een bericht gehad van DLTS nadat ik gevraagd had om tips om de fondant van funcakes toch uit te laten harden.

Die mevrouw zei dat de samenstelling van funcakes fondant aangepast is en dat ie nu wel gewoon uithard.

nou, op hoop van zegen! :)

(mijn eerste biscuit zit in de oven maar ik ben bang dat ik 't fout heb gedaan...)

oefening baart taart!

7

Frannn schreef:

Hoi

ik heb een bericht gehad van DLTS nadat ik gevraagd had om tips om de fondant van funcakes toch uit te laten harden.

Die mevrouw zei dat de samenstelling van funcakes fondant aangepast is en dat ie nu wel gewoon uithard.

nou, op hoop van zegen! :)

(mijn eerste biscuit zit in de oven maar ik ben bang dat ik 't fout heb gedaan...)

Ja hoor merk echt verschil, met een beetje tylose hard het tegenwoordig goed uit!!  :Y

Winkel, (gast)workshops en taarten op maat. En voorjaar 2014 komt ons eerste 3d taartenboek uit!
Kijk voor meer info op; www.hetbontetaartje.nl

8

Ik ook! heb wat zitten proberen en het is al harder dan dat 't uit de verpakking kwam.

Ik heb maar een heel klein stukje gepakt met een snufje tylose, om niet teveel te 'verspillen' met mn uitprobeersels.

En nu heb ik een aantal kerstblaadjes die liggen te drogen hier, dus ik denk dat ik vanmiddag mn strik ook wel alvast kan maken.

Als ik 'm straks invries (de vullingen die ik heb gekozen kunnen ook in de vriezer) moet ik dan bang zijn dat misschien mijn witte fondant bekleding gaat vlekken met mijn groen/rode strik?

oefening baart taart!

9

die strik niet invriezen, anders wordt ie weer zacht door het vocht (strik in een doos/trommel bewaren en er later weer opzetten)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

ik heb nog geen problemen gehad met funcakes fondant. Wordt wel hard hier met tylose, zelfs met een strik.

Groetjes Kamani

11

Dus ik kan de biscuit met vulling en bekleed met witte fondant gewoon invriezen zonder dat ie dan verprutst eruit komt?

Dan 'plak' ik later mijn strik er inderdaad wel op.

Dank!
(sorry ik ben echt nog een taart-noob)

oefening baart taart!

12

ligt wel aan de soort vulling; even nakijken hier, er staat een hele lijst met in te vriezen vullingen

13

Hey, kijk dat is weer SUPER!!

Dan hoef ik daar ook niet meer naar te kijken als ik wat ga maken...

:D

Liefs Samantha

14

Nice!

Nou, ik heb toch maar een tweede biscuit in de oven geschoven nu.

met behulp van de tabel voor funmix hier op de site. (en dus 2e poging met een ei extra en iets meer mix en water. ook langer met de mixer aan de slag gegaan en de taart nu onderin de oven in plaats van in het midden...)

anders weet ik 't ook niet meer en maar ik van deze 2 biscuits gewoon één taart... haha!

oefening baart taart!

15

Frannn schreef:

anders weet ik 't ook niet meer en maar ik van deze 2 biscuits gewoon één taart... haha!

heb ik ook al eens gedaan, gaat prima (mits gaar natuurlijk ;) )

16

Ik heb je melding gelezen, maar als je vragen hebt over het bakken, hoort dat niet in Decoreren, dus mag je daar een nieuw topic openen (of even de zoekfunctie gebruiken ;))

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

17

Heb gezocht en gezocht maar niet gevonden wat ik wilde weten dus een nieuw topic geopend! dank!

oefening baart taart!

18

oh crap. ik was helemaal blij omdat mijn 2e biscuit nu in de oven staat en al tot aan het randje van de springvorm komt! maar ik realiseer me ineens dat ik in alle nieuwigheid vergeten ben de springvorm in te vetten!

hoe krijg ik hem er nu nog knap uit? (langs de randjes snijden met een mes misschien?)

oefening baart taart!

19 Laatst bewerkt door Carien (21-12-2010 13:10)

:lol: zooooo herkenbaar! :Y
Wie weet gaat het vanzelf goed (you never know!) en anders idd  met een mes lossnijden (met de botte kant gaat bij mij het beste, anders snij je heel makkelijk de taart stuk)

20

haha! nou gelukkig ben ik niet de enige die dit overkomt :o

Zo, straks even op de fiets naar multivlaai om een taartdoos te halen :') want die ben ik vergeten en dannnn

heb ik in bakken -> hulp: invriezen ook daar nog vragen over.

oefening baart taart!

21

evt in de doos, in een vuilniszak, in de vries, 24u van te voren eruit halen, in de zak (en doos) laten, in koelkast laten acclimatiseren, na 24u zak eraf, doos open, tadaaaaa :Y

22

Dankjewel!

oefening baart taart!

zelf gemaakte mmf kan je in nood altijd zelf maken a la minute en droogt lekker snel  :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

24

thanx!

Nou, 2e biscuit is goed gelukt, gevuld en bekleed de vriezer in gegaan. Vanavond nog even de strik maken en dan.... tatataaaaaaa  :o hopen dat ie lekker is.

oefening baart taart!

25

:thumb:
dus het loslaten -snijden is gelukt! heel veel succes met de strik (ga ik ook nog proberen)