1

Onderwerp: Kerst, taart met rolfondant

Hoi,

Ik heb voor sinterklaas een pak rolfondant gekregen. Nu heb ik in al mijn enthousiasme geroepen dat ik voor eerste kerstdag daar wel een mooie taart (voor 9 personen, 2 kinderen) mee zou maken. Nu heb ik alleen geen idee, watvoor taart ik hiermee kan bekleden en hoe rolfondant precies werkt met kleurstoffen enzovoort.
Heeft er misschien iemand suggesties watvoor taart ik kan maken om te bekleden? En heeft iemand tips hoe ik de taart het beste kan bekleden? Door deze site kwam ik zelf een beetje uit op een taart die uit cake/biscuitlagen bestaat met vulling ertussen, maar is dit geschikt?
Ik hoop dat er iemand leuke, feestelijke en vooral lekkere tips heeft! Alvast bedankt!

Re: Kerst, taart met rolfondant

Je kan in de galerij op deze site kijken bij de kersttaarten, daar staan hele leuke voorbeelden bij.
Je kan ook twee bolletjes bakken en daar witte fondant overheen doen, en daar een sneeuwmannetje van maken, ziet er leuk uit en is ook niet zo moeilijk ;) 
Je fondant kun je kleuren met kleurstoffen (erdoor heen kneden), kijk maar 'ns bij de FAQ :)
Succes!

'I love it when a cake comes together'

3

die taarten in de gallerij zijn inderdaad echt supermooi! alleen, wat voor soort taart zit er dan onder de fondant?
de poppetjes e.d. waar de taarten ook mee versiert zijn kan je dus gewoon maken van fondant las ik in de faq, maar daar staat ook iets over verstevigen, moet je dat ook doen als je fondant uit de winkel hebt?

4

Ik zou de faq hier op de site eens goed lezen als ik jou was  :Y

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

Ik maak zelf de taarten van cake, biscuit kan ook maar wordt vaak te droog gevonden. En cake werkt wat makkelijker vind ik.
Als je de poppetjes niet te ingewikkeld maakt hoef je 't niet te verstevigen, fondant hard al iets uit als je het laat drogen. Als 't keihard moet worden moet er inderdaad tylose doorheen.

Voor 'n eerste taart zou ik zeggen: bak een lekkere ronde cake, vul 'm met jam, banketbakkersroom (bijv. dr. oetker) en vruchtjes, en maak 1:1 botercreme om 'm af te smeren. Bij de howto's op het forum staan nog wel wat makkelijke figuurtjes om te boetseren  :Y

En voor de rest kun je 't beste toch gewoon heel veel lezen en rondkijken hier, of bijvoorbeeld op youtube zoeken op 'cake decoration' dan kun je zien hoe 't in z'n werk gaat ;)

'I love it when a cake comes together'

6

Hoi LisaM,

Ik begrijp dat je nog een echte beginner bent (je moet nog aan jouw eerste taartje beginnen :-)

De FAQ lezen is een hele goede tip. Maar je zou ook je woonplaats in jouw profiel kunnen vermelden zodat dames bij jouw in de buurt wat kunnen helpen als ze dat willen/kunnen.

Dan in een notendop het proces (de rest haal je gewoon uit de FAQ) voor een simpele taart. Koop een lekker mousse van Mona en koop een potje perzikjam. Zoek ongebruikte uitstekers uit je keukenkastjes of koop er een paar bij Action ofzo. Zoek of koop een insmeerkwastje.

1) Bak je biscuit of cake (bij tijdgebrek kan je ook een biscuit kopen bij een bakker, daar heet het dan een kapsel)
2) Snij de biscuit 1 keer door (kan ook vaker maar dan wordt het bekleden al weer wat lastiger)
3) Besmeer het onderste deel van de biscuit met de mousse (blijf een centimeter van de rand weg, want als het 'dak' er op komt dan drukt dat de vulling wat naar de buitenkant)
4) Doe de bovenste deel boven op de besmeerde onderste.
5) Verwarm een beetje van de jam (gewoon in een kopje een paar lepel doen en 20-30 sec in de magnetron)
6) Besmeer de buitenzijde van de biscuit dun met jam.
7) Maak voor jezelf een mooi vlakke en ruime werkplek.
8) Kneed het fondant in porties, dan wordt het wat warm en lekker soepel.
9) Doe een weinig kleurstof door een deel en kneden maar (duurt best lang dus gewoon door blijven doen)
10) Bestuif je werkplek heel licht (met poedersuiker of maizena)
11) Rol je fondant uit
12) Neem de lap fondant en leg het over je biscuit.
13) Werk van boven naar beneden, trek niet aan het fondant maar aai het zachtjes vast aan de biscuit.
14) Het overtollige snij je weg met een mesje
15) Maak uit fondant of met behulp van kant-en-klare chocolaatjes/snoepjes je taart mooi. Met een beetje water zet je de zaken vast.

Heel veel suc6 ermee.
Groetjes

Met zoete groet! Akire

7

lees deze ook maar eens:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

kleuren kun je ook mbv limonadesiroop schijnt het, dus dan hoef je niet gelijk kleurstof te kopen

succes! :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Super bedankt allemaal!
Het klopt inderdaad dat ik nog wel een beginner ben, heb wel redelijk wat bak ervaring, maar nooit echt bezig gehouden met versieren terwijl ik dat wel leuk vind! Vooral met het stappenplan van Akire moet het nu wel goed gaan komen :) een cake bakken kan ik zeker wel, nu nog bedenken wat voor smaken ik ga gebruiken (zal zeker even bij de recepten kijken) en how to's bekijken voor leuke figuurtjes! ik denk dat ik er een nieuwe hobby bijheb :P dit is toch n stuk leuker en mooier dan alleen glazuur van poedersuiker!
Ook nog even in de webshop kijken naar de kleurstoffen, snap nou niet helemaal het verschil tussen sommigen. Bij de een staat dat je dit gewoon met een penseeltje op de taart kan doen (glanspoeder) en anderen moet je oplossen in alcohol? Maar kan je die kleurpoeders er ook gewoon doorheenkneden? En kan je alle glanspoeders droog met een penseeltje aanbrengen? Of heb je daar alcohol(speciale of mag t ook gewoon wodka/rum zijn?) voor nodig?

9

Hoi Lisa,

Fijn dat je wat licht in de taartdecoratietunnel ziet... Het is ook allemaal niet zo moeilijk maar er zijn wel bepaalde "weetjes" die het gemakkelijk(er) maken.

Jouw vraag over kleurstof...

Je hebt kleurgel of kleurpasta die gaat onverdund in de fondant en kan onverdund of verdund met alcohol (95%, vodka of rum als het maar kleurloos is!) op een taart geschilderd worden. Doen we nog al eens met oogjes en kleine details.

Verder heb je de verschillende kleurpoeders en daar wordt o.a. mee 'ge-dust'. Wat zoveel wil zeggen als 'aaien' met een poeder bestoven kwastje over fondant/marsepein. Dit brengt zeer subtiele kleur aan.
Dezelfde kleurpoeders kan je dan weer aanlengen met alcohol of citroensap en daar kan mee geschilderd worden. Kleurpoeders worden over het algemeen niet door de fondant/marsepein gedaan omdat ze daar te duur voor zijn en je veel nodig hebt voor wat duidelijke kleur. Verder droogt het fondant er door uit.

Voor de eigenschappen van de verschillende merken moet je ff snuffelen bij FAQ. Het heeft geen zit om dit nog'es helemaal uit te schrijven.

Hoop dat het je op weg helpt.

Groetjes.

Met zoete groet! Akire

10

Heb net alle dingen bij de faq's doorgelezen   :) 
was maar goed dat je het hebt gezegd, anders had ik waarschijnlijk kleurpoeder besteld en dat erdoor gedaan  :/  als ik het goed begrijp, zijn deze gels wel geschikt om door de fondant te doen? http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=3207
verder vroeg ik me na heel veel lezen vanavond af wat meestal lekkerder is, biscuit of cake als basis? Ik las ergens dat de taart heel machtig wordt als je cake gebruikt?
Groetjes!

11

ja dat klopt cake is erg machtig en biscuit is lekker luchitig
ik ben zelf ook nog niet lang bezig maar dat had ik al heel snel bij mn eerste taart in de gaaten
sommige denken ook o cake mix is goed koper
maar qua ingrediente en de cakemix ben je toch naar mijn mening goedkoper uit om de biscuitmix te gebruiken
have fun
ben nu 3 weken aan het bakken MAAR pas op het is een virus het bakken is erg verslavend

gr wen

kijk niet naar het verleden maar naar wat de toekomst je brengt
www.my-cake.webs.com

12

Cake maak je met boter en biscuit zonder. Omdat de vullingen voor een taart vaak al met boter of slagroom worden gemaakt is die boter in de cake daarom wel erg veel extra calorie en is het minder lekker (volgens de meeste mensen).
Biscuit is veel luchtiger en kan daardoor veel meer soorten vulling hebben.
De Wiltongels zijn idd bedoeld om door de fondant te doen; een stuk eerst soepel kneden, met een prikkertje (of mespunt ofzo) iets gel op de fondant smeren (echt niet veel doen) en dan maar goed doorkneden tot het egaal is (of je moet een gemarmerde look willen, dan eerder stoppen natuurlijk). Wanneer de kleur nog te licht is, dan weer wat gel erdoor. Netzolang tot je tevreden bent over de kleur.
Succes maar weer :thumb:

13

Super bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat het wel moet gaan lukken. Binnenkort even kleurstof bestellen in de webshop en nog even nadenken waar ik de taart mee ga vullen. Heb daar inmiddels ook weer een vraagje in dat topic over staan :p Ik zal me zo ook eens even in voorstellen in het goede onderdeel, wel zo leuk:) Bedankt allemaal!

14

Hi Lisa,

Nog 1 tip:
Jij woont in Hoofddorp. Da's niet zo ver weg van Wormer... De locatie van de webshop - linker balk op het scherm. De post gaat weer staken en misschien ontvang je dus de kleurtjes niet op tijd, maar bij deze webshop (noemen wij hebshop want je wordt er zoooo hebberig van) kan je de bestelling afhalen als je daar een afspraak voor hebt gemaakt. De website legt het goed uit... lees maar.

Nou, heel veel suc6 met het project. Met al onze tips moet je toch een eind komen en anders post je gewoon weer een vraag  ;)

Groetjes,

Met zoete groet! Akire

15

Dankje voor de tip! Dat had ik nog niet gezien, en n vriendin die ik bijna elke dag zie blijkt daar zo ongeveer naast te wonen! ideaal dus :)

16

LisaM schreef:

Dankje voor de tip! Dat had ik nog niet gezien, en n vriendin die ik bijna elke dag zie blijkt daar zo ongeveer naast te wonen! ideaal dus :)

en gevaarlijk gevaarlijk voor je portemonnee :Y  :lol:  ;)

17

haha tja, dat is deze ontdekking sowieso wel :P als je t positief bekijkt, scheelt t elke x verzendkosten   O-)  en is t goedkoper dan de kookwinkel hier :P

18

Carien schreef:

kleuren kun je ook mbv limonadesiroop schijnt het, dus dan hoef je niet gelijk kleurstof te kopen

succes! :thumb:

:nooo  Niet doen.. te vloeibaar dan wordt je fondant heeeeel erg plakkerig..
Zelfs de vloeibare flesjes kleurstof is al lastiger werken dan kleur pasta..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!