1

Onderwerp: citroenzuur voor bakken = citroenzuur voor ontkalken???

Rare vraag misschien maar ik stel ze toch. Ik wil angelfoodcake maken omdat ik een opdracht heb voor iemand die geen melk mag en geen eigeel. Het perfecte recept dus!
In het recept spreekt men van anderhalve theelepel wijnsteenzuur. Ik kan dit kopen in de apotheek maar dat kost voor 5gr: 7 euro!!!! Dat vind ik er echt over!
Na wat opzoekwerk via google ontdekte ik dat citroenzuur hetzelfde effect zou hebben als wijnsteenzuur. Klopt dit?
En dan komt m'n grote vraag. Ik heb hier citroenzuur liggen in zakjes die ik gebruik om m'n flessensterilisator te ontkalken. Is dit het zelfde zuur en kan ik dit dus gebruiken in m'n angelfoodcake? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Bedankt!

Why stop dreaming when you wake up?

2

Re: citroenzuur voor bakken = citroenzuur voor ontkalken???

Is dit niet wat in engelse recepten bakingsoda /zuiveringszout /maagzoutsoda / natriumbicarbonaat wordt genoemd :think: ? Dat heb ik laatst bij de apotheek gehaald voor 2 euro nog wat voor 125 gram.

Dat citroenzuur :nooo geen idee, maar lijkt me sterk eigenlijk

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

neen, bakingsoda/zuiveringszout is nog iets anders... ik heb den indruk dat mijn apotheker mij er dik oplegt met zijn 5 gr voor 7 euro!

Why stop dreaming when you wake up?

4

citroenzuur voor bakken en voor ontkalken is idd hetzelfde spul. Kijk alleen uit of er geen andere toevoegingen/stoffen inzitten als het voor ontkalken bedoeld is. Persoonlijk zou ik het niet durven gebruiken. Wijnsteenzuur is heel ander spul. Of het hetzelfde effect heeft weet ik niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.