1

Onderwerp: Mijn eerste taart

Hij zit eraan te komen: mijn eerste taart!
Het kapsel staat nu uit te dampen in de keuken (het ruikt hier nu heerlijk overigens!).
Ik wil hem vullen met botercreme met witte chocolade patidess en kersenvlaaivulling, maarrrrrr..
Wat kan ik dan het beste doen? 1 laag met botercreme opsmaak gebracht met patidess en 1 laag met die kersen, of is het lekkerder om 2 dezelfde laagjes met te maken, dus beetje bc met daarop wat kersen en dat 2x?
Afsmeren: met dezelfde botercreme (chocosmaak)? Of bc naturel?
En hoeveel bc moet ik maken (zowel voor vullen als smeren)? Ik heb een 20 cm taartje gebakken.
Over de marsepein hebben we het dan nog maar niet, hahaha, da's het volgende project(je).
Het wordt een proeftaartje voor onszelf, als de smaken goed bevallen komen ze in de 'definitieve' taart.

2

Re: Mijn eerste taart

Klinkt lekker!! Als je ruimte hebt voor 2 lagen, zou ik 2 verschillende lagen doen. Als je taart wat lager is en maar 1 keer doorgesneden kan, dan de 2 smaakjes bij elkaar als 1 laag.
Afsmeren kan, maar als er vocht in je botercreme zit kan het wel gaan doorlekken. Zelf smeer ik af met 1:1 botercreme. En dan evengoed wel met een smaakje erdoor! :9

Hoeveel weet ik niet. Ik maak altijd maar wat en meestal heb ik dan over. (Vinden de kinderen heerlijk tussen 2 biscuitjes!)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door Petuut (13-12-2010 20:58)

Mirjam, dank je voor je reactie!
Ik heb wel ruimte voor 2 lagen, het kapsel is zo'n 6,5-7 cm hoog geworden. Het leek me dat een laag met 1 smaakje wat saai(?) is..
En minder mooi om te zien als je m doorsnijdt (gele cake, lichte creme, rode kers, gele cake, lichte creme, rode kers, gele cake, afmeerlaagje, blauw marsepein i.p.v. gele cake, lichte creme, gele cake, rode kersen, gele cake, afsmeerlaagje blauw marsepein).

Maar ik kan dus de botercreme 'op smaak' ook gebruiken voor het afsmeren? Ok. Ik heb wel de botercrememix van de webshop overigens, daar smeren toch ook een hoop mensen hier mee af?

4

Afsmeren met de mix wordt idd wel gedaan. Bij sommigen gaat dit goed, bij sommigen gaat dit lekken.

5 Laatst bewerkt door Petuut (15-12-2010 09:38)

Hij is af! Het proeftaartje dan.. Morgen aansnijden.
Als ie zo lekker is, wordt het cadeautaartje 'precies' hetzelfde.
Ik heb nu de 1e laag een flinke klodder bcmix met patidess witte chocolade gedaan, 2e vlaaivulling kersen van HAK.
Wat ik me alleen afvroeg: had ik niet iets moeten smeren/sprenkelen tegen het intrekken van de vullingen (vooral die kersengelei!) in het biscuit?

De marsepein is niet helemaal goed gelukt, maar dat kwam mede doordat de kinderen een nogal afleidende factor waren, hahahaha. Er zit nu een klein scheurtje onderaan en ik heb op sommige plekkern iets teveel weggesneden, maar goed, voor een proeftaartje is dat niet zo erg toch?

Bij de teleaccursus kwastten ze de taart nog af met water, heb ik nu ook gedaan, maar ik denk iets teveel: marsepein plakt nog, hahaha. Ook dat de volgende keer wat minder doen. Is wel mooi voor het ophalen van de kleur overigens!

En nu het bewaren: koelkast of 'koele plek in huis'?

6

Op een koele plek is prima. Maar niet meer insmeren met water hoor!! Wordt idd alleen maar een plakkerige bedoening. Ik doe het nooit en ik ken ook niemand hier die het doet.

7

Hij is nu wel mooi blauw, na dat afkwasten: veel intensere kleur..
Door het poedersuiker wordt de kleur toch wat lichter he?

Gisteren de eerste keuring gehad. Men vond m wel lekker. Combi van bc met chocosmaak en kersen was lekker. Al zei 1 van de proevers dat met slagroomvulling met vruchtjes ook niks mis is, hahahaha. Zou dat een hint zijn?
Een ander vond de kersenvlaaivulling een tikje zurig (was van HAK), maar niet te zuur.
Het kapsel vonden ze wat droog, niet zoals cake zeg maar.
Kan dat komen door de tijd tussen bakken en eten (maandagavond gebakken, af laten koelen, bewaard in een plastic zak, dinsdagavond pas gevuld en woensdagavond gegeten)? Of had ik wat moeten tremperen?

8

wanneer komt ie in de taartparade?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Nu?

10

Ik vind dat biscuit best wel een beetje droog mag zijn. Zeker als ik de vlaaivulling gebruik, die vind ik zelf lekkerder dan jam. Jam vind ik te zoet in dit soort taarten (terwijl ik een echte zoetekauw ben :9 ). Afsmeren doe ik altijd met de 1:1, vind ik fijner werken (=steviger) en het risico op smelten is kleiner. Ik gebruik ook marsepein maar NOOIT poedersuiker, wordt zo'n bende bij mij. Ik rol uit op een zeiltje, met evt een beetje crisco.
Twee dagen kan goed en cake voor dit soort taarten vind ik veel te zwaar. De meeste taarten worden van biscuit gemaakt, in Nederland dan  :)

11

Ik heb net zelf ook wat geproefd en vind m ook wel aardig (niks smaakt me op het moment.. overleef nu een beetje op paracetamollen).
Ik heb een klein beetje van een puntje van de kinderen dat over was van gisteren geproefd en dat had de oppas in de koelkast gezet. De botercreme is dus wel erg stevig...
De combi vind ik wel lekker, biscuit ook niet te droog.
Maar ik snap de opmerking van de slagroom wel.. da's toch net een slag luchtiger dan botercreme (tenminste, als die wat kouder geworden is).
Dat poedersuiker en afkwasten bij het marsepein had ik opgepikt van die teleac-cursus.. Toch maar achterwege laten bij het definitieve taartje.

12

Petuut schreef:

Hij is nu wel mooi blauw, na dat afkwasten: veel intensere kleur..
Door het poedersuiker wordt de kleur toch wat lichter he?

Oh zo! Ja, als je poedersuiker gebruikt om uit te rollen moet je dat er idd weer af zien te krijgen. Ik rol altijd uit zonder poedersuiker.