1

Onderwerp: Koemelk en ei-allergie, hoe plak ik de fondant nu vast?

Ik wil voor de verjaardag van mijn zoontje (pas in april, dus ik heb tijd, maar ik begin altijd al vroeg met nadenken en uitproberen  :D ) cupcakes maken. Nu zit er 1 meisje in de klas die dus een allergie tegen koemelk en ei heeft. Bij de recepten heb ik al een fijn recept gevonden voor cupcakes zonder melk en ei, maar hoe zet ik de fondant op de cupcake? Bijna alle smeersels die ik kan vinden bevatten melk of ei? Hoe lossen jullie dit op? Ik had ook al aan een toef van het een of ander gedacht ipv fondant, maar ook daar vind ik alleen maar dingen die melk of ei bevatten

Ik ben dus helemaal nieuw met het taartdecoreren en heb nog totaal geen ervaring. Ik weet dus ook niet wat ik door iets anders kan vervangen. Misschien dat een van jullie dit al eerder heeft meegemaakt en een goede tip heeft.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes
Linda

2

Re: Koemelk en ei-allergie, hoe plak ik de fondant nu vast?

jam?

3

Je kunt ook botercreme maken van plantaardige margarine! (verhouding 1 deel poedersuiker, 1 deel margarine) Heb ik ook gedaan voor een vriendin die allergisch is voor lactose. Wel opletten dat de margarine volledig plantaardig is (Wajang bv). Je kunt nog een smaakje door de botercreme doen (patides) en daar dan een toef van spuiten! Smaakt prima!

Succes :thumb:

4

Klinkt misschien als een domme vraag, maar gaat je fondant dan niet lopen? Is dat niet te vochtig? Ik weet het niet hoor, ik vraag het maar omdat ik al heel veel gelezen heb over dat fondant en marsepein water e.d niet zo leuk vinden. Daarom dacht ik dat jam niet zo kunnen. Of heb ik het nu weer verkeerd.  :rolleyes:  :rolleyes: Ik moet nog zoveel leren!!!! :rolleyes:

5

Fondant gaat alleen lopen als je water gebruikt! In slagroom zit relatief veel water vandaar dat je dat beter niet kunt gebruiken om fondant vast te plakken. Met botercreme heb je geen probleem :Y

6

Marnieflor schreef:

Je kunt ook botercreme maken van plantaardige margarine! (verhouding 1 deel poedersuiker, 1 deel margarine) Heb ik ook gedaan voor een vriendin die allergisch is voor lactose. Wel opletten dat de margarine volledig plantaardig is (Wajang bv). Je kunt nog een smaakje door de botercreme doen (patides) en daar dan een toef van spuiten! Smaakt prima!

Succes :thumb:

Die ga ik proberen!!! Heel erg bedankt voor de tip. Ik zal snel gaan kijken of ze die hier in de winkel hebben, anders moet ik naar het buurdorp (tja, dat krijg je als je in een dorp woont  ;)  )

Kun je trouwens ook een beetje cacoapoeder door botercreme doen om zo een chocolade smaak te krijgen, of vraag ik nu weer iets stoms  :o ?

7

Domme vragen bestaan niet  ;)  Je kunt inderdaad wat cacoapoeder er door doen voor de chocolade smaak! Succes :Y

8

Marnieflor schreef:

Fondant gaat alleen lopen als je water gebruikt! In slagroom zit relatief veel water vandaar dat je dat beter niet kunt gebruiken om fondant vast te plakken. Met botercreme heb je geen probleem :Y

Ik doelde op de jam  :o , ik was vergeten om het berichtje waarop ik antwoorde erbij te plakken, foutje ;)

9

Marnieflor schreef:

Domme vragen bestaan niet  ;)  Je kunt inderdaad wat cacoapoeder er door doen voor de chocolade smaak! Succes :Y

Heel erg bedankt voor je tips, ik ga ze vanmiddag meteen proberen!!! Heb ik weer een excuus om te oefenen  :lol:  Dat zullen ze hier heel erg vinden  :cool:

10

Als ik jam gebruik om een taart te vullen die ik bekleed met fondant, spuit ik altijd een dijkje van botercreme om te voorkomen dat de jam tegen het fondant aan komt. Het lijkt me dus niet verstandig om de fondant met jam te "lijmen"! :nooo

11

Marnieflor schreef:

Als ik jam gebruik om een taart te vullen die ik bekleed met fondant, spuit ik altijd een dijkje van botercreme om te voorkomen dat de jam tegen het fondant aan komt. Het lijkt me dus niet verstandig om de fondant met jam te "lijmen"! :nooo

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

12 Laatst bewerkt door Reini (16-12-2010 10:05)

Als je het internet afstruint of op youtube surft, vind je veel filmpjes waarin ze ipv BC 'apricot jam' gebruiken. Abrikozenjam dus om af te smeren (steeds een dunne laag) en dan de fondant erop.

Ik heb het ook al eens geprobeerd, het enige is..je cake moet perfect zijn want je kan niks verbergen met de afsmeerlaag  :D

De fondant smelt niet en glijdt er niet af (toch bij mijn poging niet)  :)

edit: Karin was sneller dan ik  :D

13

Helder jam, even ietwat warm gemaakt heel dun op de biscuit of cake kwasten en dan fondant of marsepein erop. Werkt altijd. Botercreme ook.

Met zoete groet! Akire

14

Jam.........verwarmen en zeven, zodat de stukjes eruit zijn.............

15

Inderdaad ja, heb dat vaker gedaan bij allergie taartjes en dat is altijd goed gegaan!  :Y

Winkel, (gast)workshops en taarten op maat. En voorjaar 2014 komt ons eerste 3d taartenboek uit!
Kijk voor meer info op; www.hetbontetaartje.nl

16

severn schreef:

Inderdaad ja, heb dat vaker gedaan bij allergie taartjes en dat is altijd goed gegaan!  :Y

Oja, vergeet erbij te zeggen dat je het natuurlijk niet te dik moet doen!  ;)

Winkel, (gast)workshops en taarten op maat. En voorjaar 2014 komt ons eerste 3d taartenboek uit!
Kijk voor meer info op; www.hetbontetaartje.nl

17

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips en info. Ik heb de cupcakejes uitgeprobeerd, alleen het bekleden zal niet meer lukken. Ze waren namelijk te lekker  :lol:  :Y Ik had er een paar meegenomen naar school om een aantal andere ouders te laten proeven, en de kids vonden ze ook heel erg lekker  :cool: . En nu zijn ze bijna op. En die er nog zijn zijn al "besproken" door Dylan (die wil ze morgen meenemen om de juf te laten proeven). Dat wordt dus een nieuwe lading bakken. Oh wat is dat erg  O-)  :rolleyes:

Wat is dit een heerlijk forum! Heel veel mooie voorbeelden en heel veel hulp als je vragen hebt  :thumb: . Super! Bedankt allemaal!!!

18

Ik heb vaker mijn cc rondjes geplakt met jam, gaat prima.

19

Jam gaat super!
Hele taarten, nooit problemen gehad.
de wilton cursus heb ik zelfs met jam leren afsmeren (goedkoper ;))

of als net de boter bijna op is en er droge stukken taart zijn, huppakee wat jam erop

beste natuurlijk zonder pitjes
maar heb ook al es gewoon jam gepureerd om de stukken abrikoos eruit te halen, zo hoef je niet zoveel weg te gooien, ging prima

20

Heb je hier al eens gekeken:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

21

je moet wel uitkijken met fondant!!! in bakels en zo zit melkpoeder in!

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.