1

Onderwerp: Hoe lang van te voren? (Snel antwoord zou fijn zijn)

:)

Ik wil voor vrijdag een stapeltaart met snowglobe bol maken, voor op mijn stage.
Ik heb al de spullen al bijna, en ook al een planning gemaakt. Morgen bakken, snijden, vullen en ganache smeren, donderdag bekleden. Nu bedenk ik me echter dat het beter eerst kan afkoelen voor ik ga snijden en vullen, dus zou ik graag vandaag de cake vast willen bakken.

Nu vroeg ik me alleen af of het dan vrijdag nog wel lekker is? En als ik het gewoon vandaag kan bakken, hoe kan ik de cake dan het beste bewaren?
Dan kan ik het namelijk morgen snijden, vullen en ganache smeren.

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Almie (14-12-2010 16:29)

Re: Hoe lang van te voren? (Snel antwoord zou fijn zijn)

Dan moet je hem invriezen en weer laten ontdooien. Denk dat t vandaag iets te vroeg is om vrijdag te eten. Ik doe het zelf iig nooit. Maar misschien zijn er anderen met andere ervaringen?

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

3

Zelf vind ik het het prettigst om de dag van te voren pas alles (vers) te maken, zodat men de taart zo vers mogelijk krijgt!

Wel zou je bv het biscuit al kunnen bakken en een nachtje in de vriezer kunnen leggen! Veel mensen vinden m dan ook prettiger 'verwerken' namelijk!

Als je de taart eerder vult ect, zou ik hem wel in de koelkast bewaren.

Hoop dat dit je wat op weg helpt.... ;)

4

nee, ik zou m woensdag bakken en dan donderdag vullen, afsmeren en bekleden!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

5

Ik zou vandaag of morgen bakken, maar sowieso in de vriezer doen.

Woensdag ganache maken en eventuele decoraties (die kunnen ook vandaag)

Donderdagochtend biscuit laten ontdooien en daarna vullen, afsmeren en bekleden.

Welke vulling wil je gaan gebruiken ? Want daar ligt het aan of je dan in de koeling of buiten de koeling moet/kan bewaren.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

6

Ik zou vandaag beginnen met decoraties, zoals wat er in de snowglobe komt.
Morgenavond bakken en hem na het afkoelen een nacht in een vuilniszak op het aanrecht laten liggen.
Dan zou ik donderdag vullen, afsmeren, bekleden en dan afmaken zoals je wilt.

En dan is het vrijdag en dan mag je lekker showen en eten!!!!! Van een lekkere verse taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

ik bak altijd op het laatste moment want dan vind ik ze dus echt het lekkerst. dus in jouw geval, donderdag bakken, vullen, afsmeren en bekleden  :)

succes!

Het hangt ervan af wat je wilt gaan bakken....
Je hebt het over cake, maar ik neem aan dat je biscuit bedoelt?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Heb ze gisteren al gezien al maar kon even nog niet antwoorden. :)

Ik ben het er mee eens dat de taart zo vers mogelijk moet zijn. Het is echter voornamelijk dat ik er anders geen tijd voor heb.
Ik heb het toch gisteren gebakken, wel pas rond half 10. Het gaat hier echt over cake, niet biscuit. ;)
Ik heb jullie raad wel onthouden maar qua tijd was dit nu het handigste. Bovendien staat de taart uiteindelijk maar 2 dagen omdat hij vrijdag ochtend wordt opgegeten. Moet dus wel kunnen.

Nu zit ik echter met nog een vraag.
Ik heb gisteren ook de ganache al gemaakt omdat die eerst moet afkoelen voor gebruik. Vind het niet fijn werken als het nog heel vloeibaar is.
Echter, nu heb ik vanmorgen even gecheckt, maar de ganache is nog een beetje chocoladepasta dik, terwijl de vorige keer ik hem hetzelfde heb gemaakt (1,5 : 1) en toen was die perfect om te smeren plus hij stolde goed op de taart.
Is het niet erg als ganache nog chocopasta achtig is wanneer de fondant er op gaat? Want ik verwacht dus niet dat hij nog verder stolt als ie eenmaal op de taart zit.

Alweer alvast bedankt!

Cake kun je veel langer bewaren dan biscuit, mits goed verpakt. Persoonlijk vind ik de cake zelfs lekkerder na een paar dagen :)

Heb je voor de ganache dezelfde chocolde gebruikt en heeft de slagroom net zo lang gekookt als de vorige keer?

Volgens mij maakt het niet zo veel uit met dit weer hoor, als je de taart maar niet te dicht bij een verwarming neerzet.
Wat je wel kunt doen is de taart vullen met de ganache, en even een uurtje laten staan, dan de volgende laag erop en afsmeren en weer even een uurtje laten staan. Grote kans dat hij dan wel wat steviger is.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Ik ben het helamaal met Suuz eens. Cake wordt juist lekkerder als hij een paar dagen oud is. Dus cake gisteren bakken voor vrijdag is prima :Y

Van de ganache weet ik heb ik minder verstand. Ik gebruik hem om eroverheen te gieten. Dus dan verwerk ik hem nog vloeibaar.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

12

Nou, dan gaat die cake prima. :)

Ja ik heb nu melk chocolade gebruikt, en de vorige keer puur, wit en beetje melk choco omdat ik dat over had van Sinterklaas letters. Nu mlekchocolade gebruikt omdat men de pure chocolade ganache te puur vind.

Het maakt mij ook niet heel veel uit als ie niet zou stollen, maar vraag me alleen af of het fondant wat er overheen gaat daar dan wel tegen kan, omdat je ook moet opletten met natte vullingen.

Als ik klef fondant dus kan uitsluiten zal alles wel goed komen. Dat is dus eigenlijk mijn vraag nog. :)

13

Als hier iemand nog een antwoord op heeft zou dat fijn zijn. :)
Dus of het voor het fondant niet uitmaakt als de chocolade
ganache eronder niet echt is gestold (chocopasta substantie).

Dankjewel!

Dan heb je de ganache dus niet hetzelfde gemaakt. Pure chocolade heeft een veel hoger cacaogehalte dan melk en wit. Ook het merk bepaalt de structuur, want goed kopere merken doen een vervangend middel in de chocolade i.p.v. echte cacaoboter.

Kortom, de verhouding die ik doorgaans hanteer voor ganache is bij puur 1:1, bij melk 1,5 chocolade op 1 slagroom en bij wit 2:1.
En dan dus bijvoorbeeld 100 gram pure chocolade met 100 ml slagroom.

Als je ganache niet druipt en niet is gaan schiften kun je je taart nu prima bekleden hoor. Er wordt wel vaker met chocopasta afgesmeerd. Probeer de ganache wel zo strak mogelijk op de taart te smeren, want anders ga je echt alles door de fondant zien. Dit gaat perfect met een warm maar DROOG mes.

15 Laatst bewerkt door Kylling (16-12-2010 08:10)

Nou heb het gisteren afsmeerd en met veel geduld (wat me ook goed af ging als zeg ik het zelf) is het best wel strak en gelijk geworden. :)
Heb het vanmorgen even gevoeld en het is wel redelijk goed gestold. Dus in ieder geval droog aan de buitenkant. Ik had wel voor de zekerheid een zakje klop-fix er door gegaan want daar wordt het wel steviger van. Bekijk de volgende keer wel of dat echt nodig is, maar nu mag het niet mislukken omdat het voor op stage is en mijn eerste grote taart. ;)

Ik had inderdaad nu ook 1,5 op 1 gepakt. :)

Bedankt voor al jullie hulp, de foto's zien jullie wel terug in de taarten parade. :)

16

Veel  plezier met aansnijden vandaag !!

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

17

Dankjewel!

Ik zit er nu 1 uur en 15 min mee in de trein... Spannend!

18

Heeel spannend. Ik zit ook vaak met mn taarten in de trein en tot nu toe is het altijd goed gegaan  :Y (even afkloppen haha).

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen